Waarom en hoe verzacht zoute drop en honing keel pijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

zoute drop niet echt, het zout is te scherp.
Wat zoetere snoepjes en honingzorgen dat je keel wat vochtiger blijft, dat vermindert het hoesten en daardoor vermindert de pijn
anneliez
11 jaar geleden
Bij een keelontsteking zwellen de slijmvliezen op en zout doet ze weer slinken. Hierdoor kan een zout dropje ook goed werken tegen keelpijn. Een oud huismiddel bij keelpijn is ook gorgelen met zout water of een vochtige theedoek waar zout in gestrooid is om je keel te spelden.
Doordat de slijmvliezen niet meer zo gezwollen zijn, heb je er ook minder last van dat het zeer doet.

Honing is verzachtend en smeert de stroeve keel. Het maakt de keel minder droog. Honing heeft ook nog eens een antibacteriële werking, een ontstekingsremmend vermogen en is sowieso een middel met geneeskrachtige eigenschappen.
amc