mijn hand zit na een breuk in het gips en begint aardig dik te worden kan dit kwaad? hij was eerst niet dik maar nu na 2 dagen zwelt hij aardig op

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.8K

Antwoorden (4)

Zolang jij je vingers nog kunt bewegen is het niet risicovol. Dat een breuk na enkele dagen zwelling veroorzaakt van het omliggende weefsel gebeurt vaker. Maar zodra het niet meer mogelijk is om je vingers te bewegen moet je naar de huisartsenpost. Want dan zit het gips te strak, en dat is niet goed. Dan moet het opnieuw gegipst worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou niet naar de huisartsenpost, je kunt direct naar de gipspoli, een huisarts doet niets met gips.
Dat betekent dat je het niet genoeg hoog hebt gehouden, dus in de sling/mitella en op een kussen als je slaapt. Je hand moet altijd hoger zijn dan je elleboog. Maak ook regelmatig een stevige vuist als je dat kan met je hand in het gips om je vingers goed te laten bewegen, anders zover als mogelijk is.

Als je dat wel gedaan hebt moet je even de gipspoli bellen in de volgende situaties:
•als uw vingers blauw, wit of erg dik worden.
•als uw vingers tintelen en dit niet over gaat.
•als u uw vingers nauwelijks kunt bewegen.
•als u pijn of een knelling voelt die niet over gaat.
•als het gips gebroken of gescheurd is.
•als het gips nat geworden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, het kan geen kwaad. Het kan zijn dat de zwelling eerst binnenin je huid zat (dit klinkt erger dan dat het is) en hij nu naar buiten komt. Als dit na 5 a 6 weken nog niet over is, zou ik het nog een keer navragen.

Veel sterkte in je herstel. Groetjes.

Toegevoegd na 47 seconden:
Het kan niet meteen kwaad, sorry voor mijn enthousiasme :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je hand in het gips genoeg ruimte heeft, is dat niet erg. Zwelling na een breuk is te verwachten. Daarom wordt meestal de eerste week (soms de eerste twee weken) geen circulair gips gegeven (dus geen gips helemaal rondom) maar een gipsspalk. Soms wordt ook eerst gegipst en daarna wordt het gips gespleten. De ruimte in die spleet wordt dan opgevuld met watten, zodat het gips wat ruimer wordt dan wanneer het helemaal rondom zit. Dat je de eerste dag of de eerste twee of soms drie dagen geen zwelling had en nu wel, is op zich dus vrij normaal. Je kunt dit zoveel mogelijk proberen tegen te gaan door je hand hoog te houden. Dat betekent: je hand hoger dan je hart, dus goed hoog in de sling/mitella, eventueel op een kussen op schoot als je zit, en 's nachts ook op een kussen of eventueel op je borst als je op je rug ligt.

Als bij jou geen spalk of gespleten gips is gegeven, moet je wel heel alert blijven. Dat moet sowieso wel, want soms kan een arm of been ineens zoveel gaan zwellen dat ook een gipsspalk nog te strak zit. Je kunt dit vrij algemeen controleren door te letten op de kleur van je vingers: worden ze paars, dan zit het te strak. Daarnaast kun je even duwen op je nagel zodat je nagel wit wordt (je drukt dan het bloed even weg) en kijken hoe snel de roze kleur weer terug is. Dit moet normaal gesproken heel snel weer gebeuren, echt binnen twee of drie tellen. Vergelijk met je andere hand als je twijfelt. Als je aan deze signalen merkt dat de doorbloeding in je hand minder wordt, neem dan contact op met de gipskamer (of breukpoli, of spoedeisende hulp, net hoe dat in 'jouw' ziekenhuis geregeld is). Daarnaast moet je natuurlijk altijd bellen als je veel meer pijn krijgt, als je vingers doof worden en dit niet minder wordt als je je hand anders neerlegt, als je merkt dat je je vingers moeilijker kunt bewegen, of als je om een andere reden het idee hebt dat het gips te strak zit.