Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je je organen aan een enkel persoon over laat maar die persoon gaat eerder dood dan jij, wat gebeurd er dan met je organen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
932
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt: Als je één nier zal geven aan iemand. En die iemand sterf wat er dan met die ene nier gebeurt?!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Je kunt je organen niet ter beschikking stellen aan 1 persoon. Jou vraag valt dus niet te beantwoorden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je organen niet 'reserveren' voor 1 ander. Dat komt omdat de kans klein is dat het orgaan goed past bij de persoon van keuze. Er is een organisatie Eurotransplant, die uitzoekt welk orgaan het beste bij wie past. En dat kan dus ook betekenen dat een orgaan bv in Duitsland kan belanden.
Je kan wel 'altruistisch' een orgaan doneren terwijl je nog leeft. Dit wordt nog weleens gedaan bij niertransplantatie. Past een orgaan dan niet, dan probeert met een match te maken met iemand anders die in dezelfde situatie zit ('crossover': zo worden dus op 1 tijdstip 4 personen geopereerd; 2 nieren eruit, 2 nieren erin).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat het wel zou kunnen: ik vermoed dat je organen dan gewoon met jou mee de grond/het vuur in gaan.

En anders: Frankenstein!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat (lijkt mij) niet over degene die de organen krijgt (hierover heb je niets te zeggen), maar over degene die na vraagstellers dood mag beslissen of er wel of niet gedoneerd mag worden. Op een donorformulier kun je eenvoudigweg Ja en Nee invullen, maar ook specificeren welke organen en weefsels je wilt doneren, je kunt de beslissing aan je nabestaanden overlaten of, zoals vraagsteller (als ik het juist interpreteer), aan één specifiek iemand.

Ten eerste ben jij op dat moment natuurlijk nog in leven, dus je zou je registratie kunnen wijzigen en iemand anders aan kunnen wijzen.
Kan/Doe je dat niet, dan gaat het vraagstuk door naar je (andere) nabestaanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voorzover ik weet, wordt dan aan je familie gevraagd of het ook op een andere manier gebruikt/gedoneerd mag worden.
daarvoor moet getekend worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
er moet een match gevonden worden, daar gaat het om dus of deze vraag kan is bij nader inzien niet duidelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dat moment zullen ze in ieder geval nog even door moeten werken in je eigen lichaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding