Hoe kan het dat je 'schrik' soms in je tenen voelt?

Wanneer ik een enge film kijk met een flink schrikmoment (of zo'n vervelend internetfilmpje...) doe voel ik tijdens het schrikmoment een tinteling in mijn tenen. Hoe kan dit? Hebben meer mensen dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat doet de adrenaline die je plotseling aanmaakt door de schrik. Die reaktie hebben we nog van toen we holbewoners waren. De schrik dient om jezelf te beschermen en zet je aan tot 'vechten of vluchten'. Wat je in je tenen voelt is de rudimentaire (=niet meer gebruikelijke) impuls om weg te rennen.

Ik denk dat dit erg persoonlijk is. Als ik flink schrik voel ik dat in mijn maag ... een soort "knoop". In mijn tenen heb ik het nog nooit gevoeld. Ik zou het liever mijn tenen dan mijn maag voelen, lijkt me, want in m'n maag is een rotgevoel. En in m'n tenen lijkt me een iets minder rotgevoel. Maar dat is geheel subjectief, natuurlijk.

Wanneer je schrikt produceer je veel endorfine. Je spant je spieren aan en je hart gaat sneller kloppen. Mogelijk is die tinteling in je tenen een teken dat je daar voorheen iets te weinig bloed/zuurstof had. Je tenen slapen dan (en zijn waarschijnlijk koud). Wanneer je plots schrikt gaat er meer bloed naar je tenen (en de rest van je lijf) waardoor het tintelende gevoel ontstaat.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikreflex

Je zenuwen zitten ook tot in je tenen. De ene mens reageert anders op de stress cq spanning dan de ander. In dit geval heb jij dat gevoel dus wel

Die tinteling die jij beschrijft voel ik altijd aan de bovenkant van mijn handen. Ik denk zelf altijd dat dit een adrenalinestoot is, die ervoor zorgt dat je met die lichaamsdelen snel kunt reageren. In mijn geval meppen (ofzo...). In jouw geval misschien schoppen of wegrennen.

Wij jij beschrijft heb ik ook (soms "loopt" het bij mij vanaf mijn bovenbenen tot en met mijn tenen) en toen ik eens bij mijn huisarts was heb ik hierna gevraagd en het is de adrenaline die door je lichaam gaat. Dus niet iets, gelukkig, om je druk over te maken.

het medische antwoord weet ik niet , maar ik voel dat dus ook tot in mijn tenen, zelfs in de palmen en vingertoppen van mijn handen, het lijkt op een een stroopje dat ineens door mijn lijf schiet. soms schiet dat stroompje ook langs mijn nek naar boven, ik dacht altijd dat ik de enige was , maar gelukkig zijn er dus meer mensen die dat voelen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100