Kun je iets over jezelf afroepen? Of overkomt je wat je moet overkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt zeker iets over jezelf afroepen. Geen grote dingen zoals een vliegtuigongeluk of zo. Of jij nu in dat vliegtuig zit, of op de grond staat en wordt getroffen door het neerstortende vliegtuig - beide kun je *niet* over je afroepen. Je kunt wel een slechte aankoop over jezelf afroepen. Als jij vooraf al zegt "ik heb geen verstand van televisies, dus ik zal wel weer een totaal verkeerd model kopen", dan ga je met die houding naar de winkel. Door die houding is de kans groot dat je inderdaad de verkeerde televisie koopt. Met een andere houding was je je beter gaan informeren, had je de verkoper uitgevraagd, had je meerdere aanbiedingen en meerdere modellen vergeleken, had je de tijd genomen, en was je wél met een geschikte televisie thuisgekomen. Het is dus je eigen houding die dit veroorzaakt. Hetzelfde bij een feestje. Als jij vooraf denkt "ik ben saai, mensen zullen me hooguit tolereren", dan straal je dat uit. Anderen pikken dat op, en zie: je krijgt gelijk. Ook hier roep je dit door je eigen houding over jezelf af. In geen van dit soort gevallen overkomt jou "wat je moet overkomen". Het vliegtuigongeluk is geheel onafhankelijk van jou. Of je nu net een oudere vrouw hebt verteld hoe de kaartjesautomaat van de NS werkt, of je nu net die hulpeloze vrouw van haar portemonnee hebt beroofd - in beide gevallen is de kans dat je bij dat vliegtuigongeluk betrokken raakt, precies even groot. Hetzelfde voor de aankoop van de televisie, of voor het feestje. Wat er ook gebeurt, het gebeurt niet omdat het jou "moest overkomen", maar omdat jouw eigen houding bepaalde gevolgen veroorzaakt. Je doet het allemaal helemaal zelf. Als je zegt "dat moest mij overkomen", dan zeg je dat er iets of iemand is die dat voor jou bepaalt. Iets of iemand die zegt: "Congoleo heeft een lesje nodig, ik ga er nu voor zorgen dat ze een verkeerde televisie koopt." Dat is we