Kun je iets over jezelf afroepen? Of overkomt je wat je moet overkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt zeker iets over jezelf afroepen. Geen grote dingen zoals een vliegtuigongeluk of zo. Of jij nu in dat vliegtuig zit, of op de grond staat en wordt getroffen door het neerstortende vliegtuig - beide kun je *niet* over je afroepen. Je kunt wel een slechte aankoop over jezelf afroepen. Als jij vooraf al zegt "ik heb geen verstand van televisies, dus ik zal wel weer een totaal verkeerd model kopen", dan ga je met die houding naar de winkel. Door die houding is de kans groot dat je inderdaad de verkeerde televisie koopt. Met een andere houding was je je beter gaan informeren, had je de verkoper uitgevraagd, had je meerdere aanbiedingen en meerdere modellen vergeleken, had je de tijd genomen, en was je wél met een geschikte televisie thuisgekomen. Het is dus je eigen houding die dit veroorzaakt. Hetzelfde bij een feestje. Als jij vooraf denkt "ik ben saai, mensen zullen me hooguit tolereren", dan straal je dat uit. Anderen pikken dat op, en zie: je krijgt gelijk. Ook hier roep je dit door je eigen houding over jezelf af. In geen van dit soort gevallen overkomt jou "wat je moet overkomen". Het vliegtuigongeluk is geheel onafhankelijk van jou. Of je nu net een oudere vrouw hebt verteld hoe de kaartjesautomaat van de NS werkt, of je nu net die hulpeloze vrouw van haar portemonnee hebt beroofd - in beide gevallen is de kans dat je bij dat vliegtuigongeluk betrokken raakt, precies even groot. Hetzelfde voor de aankoop van de televisie, of voor het feestje. Wat er ook gebeurt, het gebeurt niet omdat het jou "moest overkomen", maar omdat jouw eigen houding bepaalde gevolgen veroorzaakt. Je doet het allemaal helemaal zelf. Als je zegt "dat moest mij overkomen", dan zeg je dat er iets of iemand is die dat voor jou bepaalt. Iets of iemand die zegt: "Congoleo heeft een lesje nodig, ik ga er nu voor zorgen dat ze een verkeerde televisie koopt." Dat is weliswaar een bekend geloof, maar er is geen enkele aanwijzing dat die iets of iemand bestaat, en dat hij op deze manier ingrijpt in jouw belevenissen.

Dat kan je zeker, b.v. als je het niet meer ziet zitten en je gaat op het spoor zitten roep je zeker iets over je af. drastisch voorbeeld, ik weet het. maar wel duidelijk.

Dat is afhankelijk van wat je geloofd. Als jij vindt dat je iets over jezelf hebt afgeroepen, dan is dat zo. Vind je dat het je is overkomen omdat het gewoon zo moet zijn, dan is dat ook zo. Je kunt door ervaring je geloof in die zaken wel in de loop der tijd bijstellen. Als jij bv het idee hebt dat je altijd alles goed en netjes doet zoals het hoort, maar er overkomt je van alles wat niet zo prettig is, dan kun je wel eens van je geloof afvallen dat je het over jezelf afroept. Ik kan echter geen sluitend antwoord op je vraag geven. Ik denk dat beide een manier is om om te gaan met vervelende situaties. Als je denkt dat het je overkomt omdat het zo moet zijn, dan heb je zelf geen invloed op wat er gebeurt (voor je gevoel dan) en kun je een en ander wel eens passief over je heen laten komen, zonder naar een oplossing te zoeken om iets dergelijks in de toekomst te voorkomen. Andersom kan ook.

Eigenlijk gaat je vraag over lotsbestemming. En die bestaat niet. Als die wel bestond, kon je met dichte ogen een snelweg oversteken. Als 'je overkomt wat je moet overkomen' dan kun je dat rustig doen.

Je maakt in het leven bepaalde beslissingen, en die beslissingen hebben gevolgen. Dat zijn de "dingen die je overkomen". In zekere zin is dat ook zo, want ten tijde van het maken van een beslissing, kan je vaak niet alle consequenties overzien. Het is dan ook een kunst om dán op tijd weer een beslissing te nemen, zodat de (nare) dingen die je overkomen, weer de goede richting opgaan. Maar het blijft moeilijk.

Daar waar je bang voor bent MOET je ooit ervaren, daar ontkom je niet en nooit niet aan... En inderdaad overkomt je, wat je moet overkomen, goed gezien...

Dat geloof ik niet. Wel geloof ik dat sommige daden grote gevolgen kunnen hebben, zowel positief als negatief.

Als je bewust alle signalen negeert die je waarschuwen ja dan roep je het bewust over je af. De tweede stelling is ook waar maar hebben niets met elkaar te maken..

Na mening kun je idnerdaad dingen over jezelf afroepen. Maar ik weet ook zeker dat alles om een reden gebeurt. Alles gebeurt om een reden, na mijn mening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100