Hoe komt het toch, dat diëtistes je NOOIT geloven?

ik ben nu 45 jaar en vanaf mijn 6e nierpatiënt, en heb dus vanaf die tijd meerdere diëten moeten volgen en dat doe ik dus nog steeds en daarom denk ik dat ik wel een heel klein beetje ervaring heb, ik heb er zo'n 15 gehad, daar komt nog bij dat als je het niet volgt voet ik me niet top, nu heb ik sinds die tijd heel vaak dat mijn gewicht veranderd door medicatie en kom heel erg aan als ik bijna niks eet....................... maar de diëtiste zegt altijd elk pondje gaat door het mondje en dat maakt me zo verdrietig, daar ik dus echt heeeeel weinig eet

ps. ze zijn ook nog op de hoogte van mijn medisch verleden

pps. waarom de ze de mensen onnodig pijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Diëtistes hebben de ervaring altijd bedot te worden door de mensen aan wie ze voor moeten adviseren, dus die zijn empirisch sceptisch... Helaas maar het is zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volgende keer dat ze zeggen 'elk pondje gaat door het mondje' gewoon antwoorden 'hoe denk je dat die medicijnen naar binnen gaan?'

Maar 95% van de klanten van een dietist zal zeggen dat ze goed en gezond eten (omdat mensen dit ook meestal echt denken van zichzelf) en de eerste stap om ze ook echt gezond te laten eten is mensen in laten zien dat ze dit nu niet doen.

Spreek je dietist er op aan dat hij/zij je beledigd als hij dit zo zegt, daar leert iemand van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de opleiding diëtiek sinds de oprichting niet of nauwelijks is veranderd. Er is zoveel meer dan voedsel wat je dik kan maken en medicijnen zijn daar een hele grote oorzaak van. Medicijnen bevatten gif en gif wordt opgeslagen in de lever.
Je lever is hét vetverbrandende orgaan in je lichaam. Deze zet voedingsstoffen om naar energie en zorgt voor brandstof voor je lichaam.
Maar als je teveel koffie (en alcohol) drinkt en veel bewerkte voedingsmiddelen eet (deze bevatten veel kunstmatige geur-, kleur-, smaakstoffen, bewaarmiddelen, chemische zoetstoffen, enz...), én veel medicijnen slikt, leg je een heel zware belasting op je lever.
Deze moet dan immers constant werken om de koffie, alcohol en chemische producten af te breken en heeft dus geen tijd om je lichaamsvet te verbranden.
Je kan alles correct doen, maar als je je lever niet de kans geeft om je vetten af te breken, zal het moeilijk worden om slank te worden, hoeveel moeite je ook doet.

Ik lag eens in het ziekenhuis en was 10 kg afgevallen. De diëtiste kwam en vertelde dat ik extra moest eten om aan te sterken. Zij gaf mij een lijst waar ik uit kon kiezen. Het volgende stond er op:
*Mars, nuts, twix enz.
*Vanillevla
*Stuk worst
*Volvette kaas
*Pasta
enz.
Toen ik dit weigerde en zei dat ik eiwitten nodig had om mijn spieren weer op te bouwen werd ze boos. "Bent u de diëtiste of ik" was haar antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het afdraaien van een standaard riedeltje is het gemakkelijkst. De diëtisten die je tot nu toe gesproken hebt kijken dus niet verder dan de gepoederde neus lang is.
Dat ze op de hoogte zijn van je medische geschiedenis betekent niet automatisch dat ze die gegevens ook juist kunnen interpreteren.
En waarom ze je onnodig pijn doen komt voort uit het feit dat jij dat zo ervaart. Een ander kan jou pas raken als jij jezelf open stelt voor hun commentaar.

Je geeft in de vraag aan dat je al jarenlang ervaring hebt met diëten maar ook dat je gewicht verandert door medicatie. Is de oorzaak van de gewichtsverandering een gevolg van een veranderde medicatie?
Of is de medicatie ongewijzigd maar fluctueert je gewicht?

Denk hier eens over na en bespreek dat met je arts.
Wanneer je weer bij een diëtist komt kun je die informatie weer doorspreken.
Zorg ervoor dat je een gelijkwaardige gesprekspartner bent voor de diëtist en geef gewoon aan dat je met een lullige opmerking niks kunt. Dat lost het probleem niet op en dat is nu juist wat jij wilt bereiken! Een oplossing voor jouw probleem!

Denk hier eens over na:
Zou jij accepteren dat bv. jouw garage dergelijke opmerkingen maakt als zij jouw auto onderhouden? Of zou je er wat van zeggen en eventueel naar een adere garage gaan?

Wat zou jij een ander adviseren die jou dit verhaal verteld?

(Het veranderen van jou eigen perspectief of een compleet ander onderwerp maar met eenzelfde inhoud geeft je vaak meer en andere ideeën om tot een oplossing te komen.)

Bedenk 5 opties voor een volgend gesprek met de diëtist.
1 Je gaat er niet meer heen
2 je gaat erheen en doet wat er gezegd wordt.
3 je gaat erheen en maakt ruzie
4 je gaat erheen en bespreekt het probleem
5 (mag je zelf bedenken)......

Heel veel succes en laat je vooral niet ondersneeuwen.
Jij bent de persoon die zichzelf het beste kent en dus exakt weet wat je voelt.
Knok wel voor de erkenning van je gewichtsprobleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nisette, laat je niet in de maling nemen. Waarom ze je nooit geloven weten ze zelf waarschijnlijk niet. Ze hebben geleerd dat je als je je aan een bepaald dieet houdt, je zoveel zou moeten afvallen etc. Wat ze niet geleerd is, dat niet iedereen hetzelfde lichaam heeft, ik bedoel dat niet iedereen hetzelfde reageerd op bepaalde gedragsveranderingen. Vooral vrouwelijke hulpverleners, zo noem ik ze maar even, hebben hier geen oog voor.
Daar kunnen ze waarschijnlijk niets aan doen, misschien kunnen ze niet flexible denken, of schakelen ze hun eigen denkvermogen uit. Wat we geleerd hebben staat in wetenschappelijke boeken, en dat is de waarheid.
Als je onvoldoende afvalt, eigen schuld dikke bult.

Dit nalezende doe ik veel vrouwelijke hulpverleners te kort, ook mannelijke hulpverleners hebben dit. Ikzelf ben dit met andere kwalen nu eenmaal vaak tegen gekomen bij vrouwelijke hulpverleners, anderen misschien weer bij mannelijke. Sorry dames!

Hebben ze het vak gekozen voor het geld?
Willen/kunnen ze zich niet in de patient verdiepen?
Raffelen ze maar telkens een standaard verhaal af?
Begrijpen ze niet dat de een dik wordt van een glas water, en de ander nog niet van elke dag een slagroomtaart?

Als ze je pijn blijven doen, ga naar een ander!

Eerst zou ik beginnen met het bijhouden van een dagelijkse lijst van wat je eet en drinkt, heel precies!

Als zij of hij dan weer een standaard lulverhaal tegen je beginnen af te steken, pas dan geef je ze deze naar waarheid ingevulde lijst.

Van het bijhouden van zo,n lijst kan je zelf ook veel leren.
Misschien zeg je dan wel eens tegen jezelf, OEPS, dat had ik beter niet kunnen eten of drinken.
Maar je hebt dan wel een stuk gereedschap in handen om de dietistes de mond te snoeren.
Je komt daar tenslotte voor hulp, en niet om je als een klein kind te laten behandelen. Wees mondig, dit mag!
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen zijn zo met hun vak bezig en met eten. Ik denk niet dat ze er bij na denken dat mensen ook overgewicht of gewicht er bij kunnen krijgen door medicatie. Ook al krijgen ze die gegevens ze doen er denk ik vaak weinig mee. Ze passen misschien het eet patroon aan maar meer weten ze vaak niet van die medicatie. Dit omdat ze verder niet veel van die medicatie afweten.
En mensen van tegenwoordig zijn heel hard. Ik denk ook dat die mensen zelf soms niet in zien wat voor schade ze aanbrengen als ze tegen mensen zeggen van je bent te dik. Ik denk dat ze vooral zo denk van die mensen weten het dus dan kan ik het ook wel gewoon zeggen.