Wat kunnen nog meer oorzaken zijn van extreme vermoeidheid?

Mijn zoon (15) is de laatste weken abnormaal moe. Soms gaat hij uit zichzelf al om 19:30 uur naar bed, maar de laatste tijd ligt hij er altijd al voor 21:30 in.

Gisteravond zijn we nog met hem naar de huisartsenpost geweest omdat hij de hele dag al pijn in zijn borst had, maar daar zeiden ze dat het op het oog verder wel goed was, enkel wat opgezette kliertjes in de nek/hals.

Wij vinden dit eigenlijk niet normaal voor een -verder gezonde- jongen van 15 jaar en hebben daarom al een afspraak voor vrijdag bij de huisarts gepland staan.

We denken zelf aan Epstein Barr (pfeiffer). Ik vermoed dat hij zowiezo even moet bloedprikken dus mijn vraag is wat dit nog meer voor oorzaken kan hebben zodat we dit er eventueel bij de huisarts nog bij kunnen aankaarten?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ivm het moeten sluiten van de vraag:

Allemaal een plus voor jullie antwoorden. De uitslagen van de onderzoeken zijn inmiddels binnen maar die zagen er gelukkig goed uit. Blijft de vraag waar de extreme moeheid vandaan komt (vindt de huisarts ook) dus er komen nog vervolgonderzoeken.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben natuurlijk geen dokter, maar toen ik jouw vraag las, dacht ik ook meteen aan Pfeiffer. Heb ik zelf ook gehad en wat ik me ervan herinner (is inmiddels zo'n 40 jaar geleden) is inderdaad die moeheid en een vaag grieperig gevoel dat weken aanhoudt en opgezette klieren. Inderdaad kan bloedonderzoek uitkomst bieden. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, Esme, ook dat waren mijn eerste gedachte.
Enkele jaren geleden heb ik ook pfeiffer gehad, moe, doodmoe, opgezette klieren , benen die niet meer vooruit wilden.
Ik hing werkelijk aan het aanrecht, met koken :(
Zelfs van denken werd ik al moe..
Vraag er even extra naar, of ze het bij een bloedonderzoek willen nakijken.
Succes .

Het beste antwoord

Bij de ziekte van Pfeiffer ben je niet alleen moe, maar heb je ook vaak last van je keel en koorts, en behoorlijk opgezette klieren. Daarnaast kun je geel worden omdat je leverfunctie verstoord is. Het kan ook gewoon met de groei te maken hebben, als het lich aam op dit moment aan het groeien is heeft het gewoon daar al zijn energie voor nodig en ben je dus extraam moe. Gewoon even langs de huisarts, inderdaad bloed laten prikken op oa EpsteinBarr, schildklier en Hb dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijkt inderdaad wel op de ziekte van Pfeiffer, maar dezelfde symptomen zou je ook kunnen hebben bij bloedarmoede, ziekte van Lyme en nog heel veel anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moe zijn kan heeel veel verschillende oorzaken hebben.
Dat je zoon van 15 zo moe is..is echt niet gezond..
De beste methode om daar achter te komen is om inderdaad bloed te laten prikken.
Vraag (eis) een uitgebreid onderzoek..
Ik ben ook jaren moe geweest. en nooit hebben ze wat gevonden.. tot dat ik ook hartkloppingen kreeg. toen werd ik wel onderzocht.. en bleek mijn schildklier niet te werken..Dus eis gewoon een uitgebreid onderzoek.
Zeker als hij ook pijn op zijn borst heeft..
Suc6 en laat je niet wegsturen morgen bij de huisarts..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me een goede tip, weer iets bijgeleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het zo is natuurlijk... maar het kan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een te traag werkende schildklier kan zeker zorgen voor extreme vermoeidheid. Ik heb een aangeboren schildklierafwijking en mijn schildklierfuncties wllenl nog wel eens schommelen, als hij te langzaam werkt dan ben ik iid erg vermoeid, maar hierbij hoort dan ook weer het symptoom van gewichtstoename, niet altijd, maar in de meeste gevallen wel. +1 voor Sharona.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar had ik geen last van.. gewichtstoename. maar dat is inderdaad vaak het geval..
Er zijn meerdere ziektes mogelijk uiteraard, maar naast de ziekte van Pfeiffer lijkt me bloedarmoede en een serieuze griep de kanshebbers.
Het is hoe dan ook het beste even met hem naar de huisarts te gaan, want precies zoals je zegt...het is niet normaal als een gezonde jongen van 15 dit heeft.

Het is uiteraard wel het moment om een serieus griepje te hebben (hoeft niet Mexicaans te zijn) en ook dit kan extreme moeheid veroorzaken. Verder hoef je niets aan te kaarten bij de huisarts hoor, hij heeft ervoor doorgeleerd.

Heel veel succes vrijdag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie een aantal mogelijke oorzaken al genoemd (Pfeiffer, bloedarmoede) maar een andere nog niet: asthma of een ander ademhalingsprobleem.
Verder zeg je dat hij 15 is, dan denk ik meteen ook aan mogelijk forse groei op dit moment waar veel energie in gaat zitten.
In ieder geval: succes morgen bij de huisarts.
14 jaar geleden
Lichamelijke factoren kunnen meespelen door diverse ziektes... Maar ook andere factoren...

Als je namelijk structureel zaken doet tegen je eigen wil in, dan wordt je structureel moe... Je lichaam kan alleen straffeloos veel arbeid verrichten als die zaken doet waar de mind achterstaat, sporters bijvoorbeeld doen dat... Maar het lichaam wordt moe van zaken doen waar de mind niet achter staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere oorzaken dan Pfeiffer kan ik met mijn weinige medische kennis je niet vertellen, maar Pfeiffer lijkt heel logisch gezien de vermoeidheid.
Eis inderdaad een uitgebreid onderzoek; bij mij ontdekten ze pas na drie keer bloedprikken dat ik Pfeiffer had, omdat ze toen de antistoffen in mijn lichaam zagen.