Een loopneus is een verdedigingsreflex ter bescherming van de neus. Als het te koud is, raakt de buitenlucht niet snel genoeg opgewarmd in de neus. Als de neusslijmvliezen zouden afkoelen, verminderen de bloeddoorstroming en de afweer en krijgen virussen en bacteriën er sneller vat op. Om dat tegen te gaan, wordt de luchttoevoer preventief afgesloten, door het zwellen van de neus en de vorming van vocht of slijm.

Ook het produceren van extra traanvocht bij een droge lucht kan een loopneus veroorzaken. Via de "ductus nasolacrimalis", het buisje dat van de ogen naar de neus loopt, wordt overtollig vocht naar de neus afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de kou gaan je ogen meer tranen en het teveel aan traanvocht komt in je neus terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn neus loopt niet hoor, hij blijt zitten waar hij zit:)
Zou toch wat zijn, word je ingehaald door je neus....hahaha