Wat te doen om verkoudheid te voorkomen?

Ze zeggen allemaal, pull aandoen, vest aandoen als je buiten komt maar bij ons thuis zijn er al een paar met verkoudheid en jah je weetwel, hoesten, bacterien.. wel, wat moet ik doen of innemen om verkoudheid te voorkomen? ik voel het al een beetje komen, ik werd wakker en had een verstope neus, nu voel ik niets meer maar ik wil het toch vooorkomen, hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Verkoudheid is een virusbesmetting en ik denk niet dat je dat met warme kleding kunt voorkomen.
Ik denk juist dat je door het zo nu en dan even koud te hebben (niet door onderkoeld te raken!) meer weerstand opbouwt.
Mijn eigen ervaring is dat kinderen die altijd dik ingepakt zijn, ook altijd verkouden zijn, terwijl degenen die zo nu en dan in een dun bloesje natregenen er minder last van hebben.
Voorkomen kun je je verkoudheid niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal gelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; die dik ingepakte kinderen lopen 's winters altijd te snotteren.
Zo veel mogelijk weerstand opbouwen. Dus niet altijd warm inpakken als je naar buiten gaat (als je het maar niet 'koud' hebt), niet de hele dag door je handen wassen, niet elke dag of zelfs twee keer per dag douchen, niet hysterisch met eten omgaan, gewoon een lekkere goeie weerstand hebben. En natuurlijk - met het zelfde doel - gezond en gevarieerd eten.

Verkoudheidsvirussen voorkom je niet en ontloop je niet, en behalve besmet worden door een verkouden iemand is er ook geen manier om het te voorkomen (of je moet helemaal niet meer onder de mensen komen, ook niet op school of in de winkel. Onmogelijk natuurlijk).
Maar door te zorgen voor een goede weerstand kan het bij een beetje snotteren blijven, en rol je eigenlijk prima gezond de winter door.

Aangezien het een virus is, zijn er eigenlijk geen dingen die je preventief of zelfs curatief kunt innemen om een verkoudheid te voorkomen of te stoppen. Voor zover er al iet op dat gebied te krijgen is, gaat het vrijwel altijd om kwakzalf ; dat geld kun je beter in je zak houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid komt niet door "zonder jas naar buiten", maar door besmetting via anderen. Daarom zijn de meeste mensen in de herfst-wintermaanden verkouden, omdat men dan vaker bij elkaar binnen zit en de virussen vrij spel hebben.
Je kunt er verder niets aan doen, met medicijnen 7 dagen, zonder een week voor het over is. Een dropje of mentholsnoepje is wel lekker om wat lucht te krijgen, maar verder heeft t geen waarde
anneliez
12 jaar geleden
als de R in de maand is, cinuforce van dr vogel slikken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zweer bij elke dag een 1000 mg vitamine c bruistablet te nemen, in combi met een zink-calcium tablet. Verder natuurlijk gezond eten, met vooral veel fruit (ik ontbijt met alleen een groot bord gemengd fruit).
En ik moet zeggen : om me heen wordt heel wat afgeproest en gesnotterd, maar ik ben zelden of nooit verkouden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid is een besmetting met een van de verkoudheidsvirussen. Als de symptomen beginnen, heb je het virus al 2-7 dagen eerder opgelopen (de incubatietijd) dus er valt niet veel meer te 'voorkomen'. Het enige wat je nog kan doen is de symptomen bestrijden, of gewoon wachten tot het weer over gaat. Veel middelen tegen verkoudheid hebben niet meer dan de placebo-werking, of ongewenste bijwerkingen. Een echt werkzaam middel tegen de 'common cold' bestaat nog niet, al wordt er wel hard aan gewerkt....
Helaas, uitzieken dus maar.
Voor een volgende keer: Zorg voor een goede weerstand, door voldoende lichaamsbeweging, gevarieerd eten etc. Vermijd tocht, maar vooral contact met verkouden mensen. Het virus wordt vooral overgebrachtvia direct contact, dus niet zoals vroeger gedacht door aanhoesten. Goede hygiene is van belang: geregeld de handen wassen, en zo min mogelijk met de handen aan mond of neus komen....