Mag je, ongeopende medicijnen, terug brengen naar de apotheek en je geld terug vragen? graag toelichting lezen.

Heb gister telefonisch een recept aangevraagd voor slaap middel,(dormonoct) was ruim 2 jaar gelden dat ik er 10 had gehad.Toen werden ze vergoed door ziektenkostenverzekering.
Mijn zoon heeft het opgehaald en moest voor 10 tbl bijna 15 euro betalen.
Nou vind ik het belachelijk om 1,50 euro te betalen voor één enkel slaaptabletje, daar lig ik spontaan een halve nacht wakker van.
Moet een apotheek ze terug nemen en mij geld terug geven??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Hebben ze je verteld dat er kosten aan zijn verbonden?Ik vindt als jij slaapmedicatie nodig hebt en het is 2 jaar geledend dat jij ze gehad hebt.Kan de medewerker van de apotheek dat zien en hadden ze zo netjes moeten zijn om jou te bellen en jou daarvan op de hoogte moeten stellen.Aan de andere kant is het zo dat je dit had kunnen weten want het heeft in kranten gestaan en is ook in he nieuws geweest.

Ze mogen zodra er uitgifte is van medicatie niks meer terug nemen.Wat misschien nog wel een idee is dat je de huisarts vraagt om deze medicatie voor je uit te laten schrijven misschien kun je dan alsnog je geld terug krijgen.

En anders het eerste stukje wat ik schreef daar mee terug
gaan naar de apotheek.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, het zijn geen artikelen op zicht. Als je ze terugbrengt naar de Apotheek horen ze ze ook te vernietigen. Ze mogen er van uitgaan dat als jij ze besteld, en ophaalt (of iemand die jij daarvoor geschikt acht) jij met deze voorwaarden accoord gaat. Natuurlijk kun je het wel proberen, wie weet tref je een iemand die hier wel toe bereid is.
Zie citaat:
"Als ik een onaangebroken verpakking terugbreng naar de apotheek wordt deze weggegooid, terwijl de uiterste gebruiksdatum nog lang niet is verstreken. Zonde!
De apotheek mag inderdaad geen medicijnen terugnemen als deze de deur uit zijn geweest. Dit is een strenge eis van de inspectie. De reden is dat zodra medicijnen de deur uit zijn de apotheek geen zicht meer heeft op de bewaaromstandigheden van de verpakking en dus niet meer garant kan staan voor de kwaliteit ervan. De eis lijkt soms overdreven, maar voor de apotheek staat gegarandeerde kwaliteit voorop."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets aan toe te voegen +
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed, medicijnen staan onder zeer zware controle. Misschien maak je een kans als dormonoct een alternatief middel is - daarvoor gelden aanzienlijk soepelere eisen. Ik ken het middel niet, dus ik weet niet in welke categorie het valt (medicijn of alternatief middel).
Helemaal mee eens dat je slapeloze nachten krijgt van de prijs van een slaaptablet, maar helaas mag je ze niet terug brengen EN je geld terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag dat wel degelijk terugvragen, maar krijgen zul je het niet... De apotheek moet ze wel innemen, maar zal er niets voor betalen...

Toegevoegd na 47 seconden:
Je mag dat wel degelijk terugvragen, maar geld ervoor terugkrijgen zul je niet…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ze zullen ze niet terug nemen & je geld terug geven, omdat geneesmiddelen (Net zoals levensmiddelen) niet een tweede keer verkocht mogen worden. Dit met het risico van contaminatie door de eerste klant. Zij zullen het dus moeten laten vernietigen.

En met het risico heer enorm voor gemint te gaan worden: Om heel eerlijk te zijn: Wat een waardeloze instelling: Ik wil slaaptabletten. Oh.. nu betaalt de verzekering niet voor mijn medicijnen. Nu kan ik wel slapen zonder. Je hebt ze nodig of niet. Maar om nou dat afhankelijk van de vergoeding door de verzekering te maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze wel terugbrengen maar je geld krijg je niet terug. Bij mijn apotheek mag ik ze trouwens niet teruggeven omdat ik ze naar het chemisch afval moet brengen in de milieustraat.
Wat je eventueel ook kunt doen is ze via een organisatie naar een land laten brengen (arm oostblokland of Afrika) Ik zelf ken een arts die regelmatig naar Afrika gaat en oude partijen medicijnen en verbandmiddelen meeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet. !!
Je had kunnen weten dat deze tabletten niet meer vergoed worden, daar is voldoende aandacht in de media over geweest.
Bovendien moet de apotheek alle medicijnen, ook niet geopende, vernietigen.
Dus gebruik ze maar gewoon op en pieker er niet meer over.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw zoon nog minderjarig is, dan maak je misschien een kans, maar anders zul je het moeten slikken, ben ik bang voor.

Natuurlijk is dat ``moeten slikken`` in dit geval niet letterlijk bedoeld. Dat bepaal je nog altijd zelf.

Maar je geld terugkrijgen zal moeilijk worden.
Je kunt wel proberen ze te verkopen om er op die manier nog wat geld voor terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De apotheek mag ervan uitgaan dat de zoon in haar opdracht handelt. Daarbij VERKOPEN?? Die dingen zijn op medisch voorschrift (en niet voor niets), die moet je niet aan jan en alleman verkopen. Het is nu helaas pindakaas en en goede les voor de volgende keer en een waarschuwing voor anderen.
Eigenlijk als ik heel eerlijk ben, had je kunnen weten dat dit tegenwoordig zelf betaald moet worden. Wanneer je er niet voor betalen wilt dan kun je dat bij het afhalen van de medicijnen aangeven. Medicijnen nemen ze bij de apotheek niet retour om je vervolgens je geld voor terug te geven. Zij kunnen met de medicijnen niets meer omdat deze vernietigt dienen te worden van wege kwaliteitsbelangen.