Welke behandelingen zijn mogelijk voor mensen met neutropenie?

Neutropenie is een bloedziekte. Ik kan maar weinig vinden over de behandeling hiervan. Weet iemand welke behandelingen er voor zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat je bedoelt neutropenie in combinatie met leukopenie gezien je vorige vraag.
Oftewel je schoonvader heeft en te weinig witte bloedcellen. En daarbij naar verhouding ook nog eens te weinig neutrofiele granulocyten (1 van de soorten witte bloedcellen).
In zo'n geval is het belangrijk dat hij niet in contact met ziekteverwekkers. Het kan zijn dat ze hem daarvoor ook preventief antibiotica toedienen. Verder is het echt heel belangrijk om de uitslag van de beenmergpunctie af te wachten. Hierin kan je goed zien of het beenmerg zijn werk nog wel goed doet. Is dit niet het geval dan zal er uiteindelijk een beenmergtransplantie moeten volgen.
Werkt het beenmerg nog wel kan er voor gekozen worden om te behandelen met Filgrastim. Dat is een medicijn wat de aanmaak van witte bloedcellen bevordend.

Bij de bron staat meer informatie over Filgrastim
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx voor de info. Neutropenie is één van de mogelijke diagnoses maar nog niet geheel zeker. Hij krijgt nog een punctie.
Ze vinden nog wel wat jonge witte cellen in zijn beenmerg maar deze zijn 'kwijt' in het lichaam.
Een beenmergtransplantatie is binnen zijn familie niet mogelijk, er is niemand die matched.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens, even een detail: neutropenie is geen ziekte maar een symptoom. De oorzaak kunnen wel ziektes zijn, zoals beenmergkanker, stralingsziekte (na hevige bestraling), ondervoeding en andere oorzaken.

Andere antwoorden (1)

De behandeling van neutropenie is afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de aandoening. Geneesmiddelen die neutropenie kunnen veroorzaken, worden waar mogelijk gestaakt. Soms herstelt het beenmerg spontaan, zonder behandeling. Patiënten met lichte neutropenie (meer dan 0,5 x 109 /l) hebben gewoonlijk geen symptomen en behoeven geen behandeling.

Patiënten met ernstige neutropenie (minder dan 0,5 x 109 /l) kunnen zeer snel aan een infectie overlijden doordat hun lichaam niet meer over de middelen beschikt om de infectie te bestrijden. Wanneer bij deze patiënten infecties ontstaan, worden ze gewoonlijk opgenomen en onmiddellijk met sterke antibiotica behandeld, zelfs voordat de oorzaak en de precieze locatie van de infectie zijn vastgesteld. Koorts, het symptoom dat bij een patiënt met neutropenie meestal op een infectie duidt, is een belangrijk signaal dat medische zorg onmiddellijk noodzakelijk is.