Werkt een antidepressiva echt? Want je moet jezelf toch sturen of kunnen die soorten medicijnen echt je geest opvrolijken?

Ik wil graag weten of het echt werkt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

natuurlijk kan een antidepressiva helpen. Opvrolijken vind ik gen juiste term: beter functionneren kan je het beter noemen. Als jr voorheen uren op de sofa lag zit de kan er in dat je na 2 maanden niet meer op de zetel zal liggen maar je weer zin hebt om je op een goede manier bezig te houden zonder steeds de neiging te hebben op de zetel te gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antidepressiva herstellen het evenwicht tussen bepaalde stoffen in de hersenen. Daardoor verminderen de klachten die horen bij een depressie meestal. U wordt minder somber en u krijgt weer plezier en belangstelling voor de dingen om u heen.
Antidepressiva beginnen meestal pas na vier tot zes weken goed te werken.
Ik had ooit een depressie, nam anti-depressiva en na een poos (paar weekjes) voelde ik me als herboren. Op mum van tijd stond en hing mijn balkonnetje vol met bloemen en plantjes en kon ik de dingen gemakkelijker aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''Antidepressiva herstellen het evenwicht tussen bepaalde stoffen in de hersenen.'' de zgn ''chemical imbalance ' is nog nooit wetenschappelijk aangetoond... kijk a.u.b. deze docu [3uur maar essenteel] the marketing of madness.. http://www.youtube.com/watch?v=IgCpa1RlSdQ
Het werkt zeker. Wat denk ik veel mensen niet door hebben is het verschil tussen een depressie en depressie. Bij een lichte depressie werkt het inderdaad niet, hier gaat het vooral om therapie. Mensen met een lichte depressie zou je waarschijnlijk net zo goed placebo's kunnen geven. Mensen zeggen vaak van antidepressiva dat het gaat om het geloven dat het werkt. Bij een zware depressie is alleen therapie niet genoeg. Uit eigen ervaring weet ik dat ze in de ergste periode gezegd hebben: we gaan wel door met de gesprekken (puur om dan iets te moeten doen) maar echte therapievormen gaat niet wat worden. Toen is er vooral gekeken naar wat antidepressiva konden doen en slaapmedicatie om me een beetje rust te geven. En dan is het wachten op het moment dat het weer wat beter gaat en je verder kan met therapie. Daarnaast is de antidepressiva om ervoor t zorgen dat ik niet terugval. Maar antidepressiva wordt om verschillende redenen voorgeschreven maar altijd in combinatie met gesprekstherapie.

Bij een zware depressie is er een tekort aan bepaalde soorten stofjes in je hoofd. Die kunnen aangevuld worden met antidepressiva.

Kortom het antwoord op jou vraag is ja en nee. Bij een lichte depressie zou het alleen helpen in de zin van het geloof erin maar niet omdat er een stoornis is in de hersenen. Aan gezien antidepressiva behoorlijk zware medicijnen zijn met vaak veel bijwerkingen. Niet echt aan te raden bij een lichte depressie. Therapie alleen zal genoeg zijn

Bij een ernstige depressie kan antidepressiva zeker helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
medicijnen hebben op iedereen weer ander effect. bij de een helpt het beter dan bij de ander. om er achter te komen of het bij jou ook goed werkt, moet je het zelf uitproberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou er nooit aan beginnen, tis ronduit gevaarlijk spul....

er zit achter de ontwikkeling en marketing van fluoxetine en andere anti-depressiva een hele negatieve geschiedenis....
ik raad je -en iedereen trouwens- aan om de docu ''the marketing of madness'' te kijken [om te beginnen...] om inzicht te krijgen in o.a. de zeer twijfelachtig werking en de frauduleuze research om dit spul bij de FDA gekeurd te krijgen...
tis een zit van 3 uur maar t is essentiele informatie....

succes en bespreek t wel met vertrouwde artsen, maar laat je niet pushen door artsen of psychiaters.. de meesten weten ook vaak niet eens van de achtergronden...
het klinkt raar in 1ste instantie maar dat zul je begrijpen na de docu......