Wat is nou precies Déja vu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Heb je deze vraag niet al eerder gesteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee?
rose
14 jaar geleden
Ik zou toch zweren dat ik dit al eerder gezien heb....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, maar op deze vraag heeft "de wetenschap" nog geen antwoord, slechts instabiele theorieën

Antwoorden (10)

Een herhaling van een onbewust feit of gedachtegang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Déja vu is Frans en betekent: al eens eerder gezien, al eens eerder meegemaakt...

Dus als je ergens komt dat je een gevoel krijgt, van dat heb ik al eens eerder meegemaakt, al eens eerder gezien... Als je een mens ontmoet en meteen het gevoel krijgt dat je die persoon al eens eerder ontmoet hebt, terwijl jij zeker weet dat dit de eerste keer is...

Zulke gebeurtenissen vallen onder de categorie Déja vu...

Meer is er eigenlijk niet... Welke redenen er zijn die dat zo maken, weet men niet, wellicht is het een puur hersen-gebeuren en wellicht is het spiritueel, van vorige levens...

Daar is het laatste woord nog niet over geschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat ik dat al ergens heb gelezen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net inna
Een kortdurende soort 'kortsluiting' in de hersenen, waardoor je het idee kunt krijgen een plaats of gebeurtenis te herkennen uit het verleden, terwijl het feitelijk om een nieuwe indruk gaat.
Je hebt dus het gevoel dat je iets al eens heb gezien, terwijl je weet dat dat niet kan, maar in feite zijn het je hersens die je eventjes voor de gek houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig...dat moeten er tig zijn. Effe zoeken
Hier een paar willekeurige : http://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
http://www.kennislink.nl/publicaties/een-deja-vu-zit-tussen-je-oren
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/29797-deja-vu-een-beetje-raar.html
http://forum.filosofie.be/viewtopic.php?f=12&t=2195 Er zijn trouwens ook al meerdere vragen over dit onderwerp gesteld, waarin het meermalen ter sprake komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Maar het is elke keer interessant te weten wáár de beantwoorder zich door laat beïnvloeden, in positieve zin, uiteraard.
Dank voor je reactie. PS
Die min is niet van mij. Ik min nooit op iemands overtuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overtuiging ??? Volgens mij hebben we het hier gewoon over een definitie van een goed verklaard psychologisch verschijnsel dat iedereen kent, hoor.
Oh, en een paar paradijsvogels natuurlijk die denken dat elke deja vu ervaring te maken heeft met terigkerende beelden uit een vorig leven ofzo, maar dat neem ik persoonlijk niet al te serieus. Dit is geen onverklaard of paranormaal verschijnsel, dus hoeft ook niet vanuit die hoek verklaard te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, overtuiging. Jij deelt toch geen informatie waar jij zelf niet achter staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, wel als het objectieve informatie is, dan valt er niks 'achter te staan'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zij het ...
Kijk eens hier, dan heb je een groot aantal antwoorden.
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=deja+vu&
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is als ik vandaag een vol krat bier zie, en morgen dat zelfde krat zie en me verbeeld dat het nog steeds vol is...

Déja Vu is de titel van een song, welke door diverse artiesten gezongen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Marleen heb ik ook ooit eens ergens gelezen. Je ziet iets, de hesenen maken een sprongetje terug (soort korte rewind) en vervolgens denk je het eerder gezien of beleefd te hebben terwijl het een nieuwe ervaring is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het iedere dag een stuk of 3 keer.
het lijkt (of is wel eens zo bij mij) dat je iets eerder hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in de periodes dat de hersens rijpen, kun je er heel vaak 'last' van hebben. Last tussen aanhalingstekens, want echt heel vervelend is het volgens mij niet.
Déjà = Al
vu = gezien

Dus dat datgene wat je ziet al eens eerder hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jessie;

Déja Vu is tevens de titel van het klassiek geworden album uit 1970 van de legendarische band Crosby, Stills, Nash & Young.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denzel Washington was enkele jaren terug de hoofdrolspeler in een gelijknamige film! super als je meer informatie wil hebben over dit fenomeen (ook een spannende film!)

Déja Vu ontstaat door een bepaalde reactie in je hersenen waardoor zij voor even enkele seconden later reageren, zo lijkt het alsof je het al hebt meegemaakt.