waarom word ik altijd verkouden na dat ik een tijdje multivitamine heb geslikt?

in de septembermaand begin ik aan de multivitamine maar als ik dat een tijdje gebruik word ik altijd verkouden/grieperig maar als ik er dan mee stop heb ik nergens meer last van

vorig jaar heb ik in de wintermaanden geen multivitamine gebruikt en was dus ook niet verkouden/grieperig

hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt mij allemaal als puur toeval. Tenzij je als je vit. gebruikt anders eet, gemakzuchtiger omdat je toch al vit slikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet dat het onnodig is om het te slikken en dat het niets voorkomt maar het is wel apart dat het zich zo voor doet

Het beste antwoord

Dat moet toeval zijn geweest. Er is geen enkel bewijs dat vitaminesupplementen nodig of nuttig zijn. In sommige omstandigheden kunnen bepaalde supplementen wel zinvol zijn. Bijvoorbeeld als je tot de 'risicogroepen' behoort of als je langere tijd ongezond eet. Een laaggedoseerd supplement is dan een goede aanvulling.
Maar ernstige vitaminetekorten komen in ons land nauwelijks voor. Toch slikken veel mensen regelmatig een vitaminesupplement, zoals extra vitamine C, omdat dit een verkoudheid of griep zou kunnen voorkomen.
Voorkomen kun je een verkoudheid of griep echter niet, maar extra vitamine C slikken kan er wel voor zorgen dat je er snel weer bovenop bent.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
""Maar ernstige vitaminetekorten komen in ons land nauwelijks voor"" Ohja wel, een meer mensen dan je denkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewijzen te over. Zo goed als iedere ingezetene van Nederland lijdt aan een vitamine D deficiëntie. Ook de werking van C is aangetoond en dat kun je in rapportage van de EFSA lezen. Welke reden de Nederlandse overheid om dat gegeven niet over te nemen heeft is me onduidelijk. Belangen van de farma-industrie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de informatie

Andere antwoorden (1)

Puur toeval, een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, Het virus dringt je lichaam binnen via je neus of je mond. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je in contact komt met een verkouden persoon die niest of hoest.
, door iemand die net zijn neus heeft gesnoten een hand te geven of door iets aan te raken dat net daarvoor door een verkouden persoon werd aangeraakt ((de telefoon, het toetsenbord of de muis van je computer, een deurklink, eetgerei, enz.)
Je bent extra vatbaar voor een verkoudheid als je weerstand verminderd is door bijvoorbeeld oververmoeidheid of slechte voeding. Een vitaminetablet bevat dit virus niet en kan dus geen verkoudheid veroorzaken, overigens komt als de R in de maand is, verkoudheid wel meer voor, dan in de overige maanden, dus dan is de kans op besmetting vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is omgekeerd: omdat de kans op besmetting 's winters groter is komt verkoudheid vaker voor. :-) In de buitenlucht hebben verkoudheidsvirussen namelijk geen schijn van kans maar als het koud is gaan we met zijn allen binnen zitten, liefst dicht op elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan klopt mijn verhaal dus ook, als er meer besmettingshaarden zijn, komt verkoudheid ook vaker voor :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje kip/eigedoe maar we hebben absoluut allebei gelijk! :-)