Hoe kan ik leren mijn mond te houden?

Ik zit vaak in de situatie dat ik van alles tegen een gesprekspartner wil vertellen waarvan ik weet dat ik het niet moet vertellen.
Dan zeg ik tegen mezelf: "Houd je mond, houd je mond, houd je mond, ..." en ineens is het daar. Ik heb gezegd wat ik niet wilde zeggen en daar krijg ik later altijd spijt van.
Weet iemand een goede methode om in deze situaties zaken voor mezelf te houden.
Ook komt het vaak voor dat ik alvast een tipje van de sluier oplicht, zodat de gesprekspartner vanzelf door begint te vragen, dan is het natuurlijk helemaal een onprettige situatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Houd je twee dingen voor ogen :

Verplaats je heel erg in de ontvanger van de boodschap, die jij uitzendt. Zit diegene hierop te wachten, voegt het iets toe aan diens leven? Houd je voor ogen, dat jij, als uitzender, verantwoordelijk bent voor het bericht.

En ben jij, en wat je te vertellen hebt, wel zo belangrijk voor diegene? Hoe is de levenssituatie van diegene op het moment dat jij wilt gaan uitzenden? Welke rol speel je in zijn/haar leven? Een hoofdrol? Dan kan je wat royaler zijn in je mededelingen, omdat je dan ervan kunt uitgaan, dat die ander brandend in jou geïnteresseerd is.
Maar heb je een kleine bijrol, dan kan het zijn, dat diegene uit beleefdheid luistert, maar verder tóch niets met jouw mededeling doet. En dan kan je dus de moeite sparen...

Begrijp me niet verkeerd : ik ben absoluut geen voorstander van de vage 'hoe istie? Ja, goe-oed' conversaties, die je om je heen hoort.
Oprechte interesse en aandacht voor een ander mens zijn héél erg belangrijk in deze tijd van Twitter en Facebook, waar iedereen maar ongeremd van alles opknalt, en er weinig of niets voor terug krijgt.
Een werkelijke ontmoeting van twee menselijke zielen is één van de mooiste dingen in dit leven.

Maar verbale diarree dient voorkomen te worden....

En als jij, na het uitzenden van je boodschap, spijt hebt van wat je hebt medegedeeld, zou je dus een stapje terug kunnen doen, en even goed nadenken, vóór je de mond opentrekt : please engage brain before opening mouth.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste heb ik meteen opgeschreven in m'n spreukenboekje! ;)

Andere antwoorden (2)

Zelfcontrole kun je het beste verkrijgen door meditatie.

Reageer niet om dierlijk gevoel maar gebruik je menselijk verstand, daarna zal je dierlijk gevoel geen hinder meer zijn maar juist een weg naar verlichting.

Met andere woorden: Zorg dat je zelf tot rust bent. Zorg dat je van geen wensen hebt de ander tot inzicht te brengen, maar de ander te laten zien hoe je het ziet door het zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent je er dus van bewust en dat is goed.
Hier zal je dus aan moeten werken en leren je te beheersen. Elk leerproces is moeilijk en gaat met vallen en opstaan. Het gaat dus niet ineens goed.
Zolang je er je dus bewust van bent, zal je proberen je 'in te houden' en dit zal dan steeds beter gaan, doordat je er aan denkt. Mits je het ook daadwerkelijk probeert!
Probeer in gedachten langzaam tot 10 te tellen vóór je je mond open doet. Vaak is het cruciale moment dan al voorbij dat je spijt krijgt van je woorden die je te snel hebt uitgesproken!
amc