Heb krentenbaard en zorgt voor veel jeuk. Heb zalf ervoor maar geeft nog meer jeuk. Ben ik dan allergisch?

Heb voor de krentenbaard Fucidine zalf gekregen. Na het aanbrengen van de zalf heb ik veel ergere jeuk en het prikt heel erg. Ben ik nu allergisch voor de zalf of hoort het erbij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Fucidine zalf niet gebruiken bij (= contra-indicaties) o.a.
Overgevoeligheid of allergie voor dit middel of voor een van de bestanddelen(lees bijsluiter.
De beste remedie tegen krentenbaard is niet aan de blaasjes krabben, wat door de soms optredende jeuk een probleem kan zijn. Om de jeuk te verminderen kan zinkzalf (zinkoxide) op de aangedane plekken helpen, wat als bijkomend voordeel heeft dat de blaasjes sneller indrogen. Krentenbaard geneest met het indrogen doorgaans vanzelf.
Vraag aan je huisarts dit geneesmiddel en/of e.v.Tetracycline zalf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al tijdje terug maar kies toch dit antwoord als beste. Heb uiteindelijk zinkzalf gesmeerd en dat hielp echt!!!

Andere antwoorden (2)

Fucidine kent o.a. de volgende mogelijke bijwerkingen:

- huidreacties
- jeuk
- branderig gevoel

Als de jeuk erger wordt en je krijgt ook nog huidreacties van de zalf dan moet je misschien om een ander middel vragen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belangrijkste bijwerkingen van Fucidine zijn de volgende:

Irritatie, jeuk of roodheid, vooral in huidplooien en op andere gevoelige huiddelen. Dit gaat vanzelf over.

Overgevoeligheidsreacties voor fusidinezuur of wolvet (lanoline). Wolvet is aanwezig in de zalfbasis en in de zalfgazen. Dit merkt u aan een verergering van de huidaandoening of doordat de huidaandoening niet overgaat. In zeldzame gevallen kan ook angio-oedeem optreden: een zwelling van het gezicht, lippen, mond, tong of keel. U kunt hierbij erg benauwd worden. Als het ontstaat, moet u onmiddellijk een arts opzoeken of naar de Eerste-Hulpdienst gaan. Dit kan ook een overgevoeligheidsreactie zijn.

Tegen de jeuk die de krentenbaard veroorzaakt kun je ook een zinkzalf gebruiken als Fucidine teveel irriteert.