Waaraan herken je een depressie?

En heeft iemand daar ervaringen mee in hoe aan te pakken, te behandelen, te benaderen als vriend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je wilt leren kennen wat een depressie is, en wat goedbedoelde hulp voor iemand kan betekenen en hoe hij dat kan ervaren, dan weet ik een goede manier: Koop of leen het boek: De genezing van de Krekel, van Toon Tellegen. Ik geef het boek vaak weg aan mensen en hoor dan van hen dat zij het op hun beurt weer aan een ander hebben gegeven. Omdat het zo raakt.
Heb zelf ervaring met depressie. Het is heel to the point.

Beschrijving:

Toon Tellegen weet ons steeds weer te verrassen met iets nieuws, 'anders' in zijn beroemde dierenverhalen. Deze keer zet hij een schitterend portret neer van de krekel die gebukt gaat onder een zware depressie. Herkenbaar, schrijnend, humoristisch en met een zacht gloeiend happy end. Een onontkoombaar boek voor mensen die zich op de moeizame weg naar de volwassenheid bevinden.

Op een dag merkt de krekel dat hij een vreemd, groot, onwrikbaar gevoel in zijn hoofd heeft. Geen aangenaam gevoel, een somber gevoel.

De krekel laat zijn hoofd zakken en kijkt naar de grond...

Al vlug noemen de dieren hem 'de sombere krekel', maar ook dat gaat voorbij. Zo zegt ook niemand nog 'de langzame slak'.

Treurig sjokt de krekel door het bos. 'Ik ben gehavend, ik ben reddeloos', denkt hij. De dag voor zijn verjaardag schrijft hij aan alle dieren: 'Mijn verjaardag gaat niet door. Helaas.' En hij bakt een kleine zwarte taart, voor het geval iemand de brief niet zou lezen.

Het komt zover dat de krekel dingen gaat doen die absoluut niet bij hem passen: hij gaat naar de eekhoorn toe om aan de lamp boven diens tafel te kunnen slingeren. 'Een tijdlang slingerde de krekel zwijgend. Het sombere gevoel in zijn hoofd slingerde zwijgend mee.'

De dieren geven een opmonteringsfeest voor de krekel, maar zelfs dat mag niet baten. Zij worden er allemaal somber van, zo somber dat de slak de zon verduistert.

Maar de zon laat zich niet kennen en piept op een ochtend vrolijk te voorschijn. De krekel wordt verbaasd wakker, en weet niet hoe hij het heeft. 'Zijn hoofd was leeg. Gedachten kwamen schuchter tevoorschijn uit kieren en gaten, en schoten onwennig door de leegte heen. Het is weg, dacht hij.'

Voor het eerst sinds tijden klinkt in het bos weer een weldadig, uitgelaten getsjirp...

Antwoord wordt te lang. De rest in een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschrijving vanuit Biblion recensie: In het bijzondere bos, waar van alle dieren een exemplaar voorhanden is, leeft ook de krekel. Op zekere dag overkomt hem iets raars. Een onwrikbaar, somber gevoel heeft zich in zijn hoofd genesteld en maakt het leven bijna onmogelijk. Alle dieren, van olifant tot eekhoorn, doen hun uiterste best dat sombere gevoel te verdrijven en ze gaan daarin heel ver. Dat kan, omdat alle dieren met elkaar omgaan als gelijkwaardig in grootte en gewicht en ook wat inbreng betreft. De pogingen van de dieren zijn op fantasievolle wijze en met humor in korte hoofdstukken poetisch verwoord. Het abstracte gevoel, somberheid, wordt concreet gemaakt en van alle kanten belicht, evenals de daaruit voortvloeiende gevoelens. Machteloosheid en aanvaarding worden duidelijk uit het dwangmatige klimgedrag van de olifant, die zich steeds weer neerlegt bij de gevolgen. Het overbrengen van abstracte begrippen naar voelbare emoties gebeurt op een zeer fijnzinnige en vindingrijke manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan geweldig dit antwoord en deze reactie! Dikke plus...

Andere antwoorden (9)

De diagnose depressie kan alleen een arts stellen, er zijn vele soorten depressies die verschillen in hoe iemand zich kan voelen.
Dus om hier algemeen iets over te zeggen is moeilijk.
Kan toch wel wat proberen.

Heeft een vriend een depressie en wil je iets doen, geef dan aan dat je er bent voor hem/haar. Dat hij altijd kan bellen en altijd om hulp mag vragen. Ga eens extra langs, en vraag waar behoefte aan is.
Toen ik depressief was kwam mijn vriendin ineens met een emmer en doeken, stuurde me naar bed en heeft me hele huis gepoetst, heerlijk vond ik dat. Iemand dat snapte dat zelfs dát te veel kan zijn voor je.
Later hebben we het samen gedaan al kletsend, huilend en lachend. Maar dit is zo persoonlijk.
Maar laat weten dat je er bent en bied hulp aan welke dan ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ontzettend lieve vriendin, kreeg er tranen van in mijn ogen. +1
Maandenlang geen plezier kunnen ervaren, dat is voor MIJ een bewijs dat IK depressief ben, maar ik ben maar een ervaringsdeskundige en een wetenschappelijke kletskous...

Maar de vraag was: Waaraan herken je een depressie? IK herken die aan: maandenlang geen plezier kunnen ervaren...

En ik zal je voorspellen dat er een aantal minpunten komen op deze vraag, terwijl ik mijn eigen mening geef... Hoe zou dat toch komen?

Ik ga niet in op de subvragen en alleen op de hoofdvraag... Ik kan namelijk niets zeggen hoe het voor een ander is, alleen wat MIJN ervaring is en ik ben geen arts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn geen minnetje want ik ken je inmiddels lang genoeg van hier om te weten wat je bedoelt.. plusje dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een plus, heel herkenbaar.. +1
Hoe je het herkent weet ik niet. Vaak is er sprake van twee gezichten.

Maar over de hulp die jij kunt bieden kan ik kort zijn.

Jij kunt niets doen voor iemand met een depressie behalve er gewoon mee om blijven gaan zodat ze niet in een isolement terecht komen.

Denk niet dat jij zo iemand ook maar enigszins uit die depressie kunt halen. Daar heb je echt professionele hulp en vaak ook medicijnen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Depressie Centrum kan u daar bij helpen:

Het Depressie Centrum informeert over preventie, diagnostiek en behandeling. Tevens bieden wij ruimte voor (h)erkenning en ontmoeting.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat die persoon weet dat je altijd voor hem/haar zal klaarstaan. Ga niet dwingen om leuke dingen te gaan doen. Want het idee kost vaak al teveel energie. Neem hem/haar gewoon mee voor een wandelingetje. Frisse buitenlucht doet altijd goed. Verder zal je echt naar een arts toemoeten. Een depressie is het nu eenmaal het beste te behandeling met pillen in combinatie met therapie.
Ik ben zelf fantiek tegen pillen voor psychische klachten, maar anti-depressiva zijn gewoon noodzakelijk bij een echte depressie.
Hou hem/haar ook een beetje in de gaten dat ie een goed dag/nacht-ritme aanhoud. Op normale tijden eet.
Wat goed helpt is een opgeruimd schoon huis. Als je daarbij kan helpen. Vooral doen.
Ik kan me goed voorstellen dat je graag wil dat die persoon weer eens lacht en zich gelukkig voelt. Doe dit vooral rustig aan, niet teveel tegelijk.
Hou het bij simpele kleine dingen die je samen kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste tekenen zijn verandering in beleving, verdwijnen van positieve gevoelens, onverschilligheid, verminderde of geen eetlust, afname of verdwijnen van libido en zo zijn er nog meer verschijnselen.
Je hoeft je dus niet per definitie somber te voelen, het onvermogen om ergens plezier aan te ondervinden is
vaak veel duidelijker.
De verschillende factoren kunnen in meer of mindere
mate voordoen en moet al enige tijd (weken) bestaan.
Een dipje is dus heel wat anders als een depressie.
Een dipje gaat vanzelf over, een depressie behoeft behandeling.
Een goede diagnose moet door een arts gebeuren.
Ook de behandeling behoort door arts of doorverwijzing
uitgevoerd te worden, meestal met SSRI (serotonineheropnameremmers) EN psychotherapie(voor de aanpak van onderliggend psychisch lijden of probleem) afhankelijk van persoonlijkheid en diepte van de depressie.
ECHTE DEPRESSIES GAAN NIET VANZELF OVER!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aks depressief bent heb je het gevoel dat je niet vooruit komt en dat je wilde dat je niet leefde en dat gevoel minstens wekenlang elke dag, zonder dat je op te vrolijken bent.
Met rust laten en niet bekritiseren, dat is het beste. Verwacht niet dat je de persoon kan helpen. Zorg ervoor dat je vriend of vriendin naar de huisarts gaat. Een goede huisarts praat me je en stuurt je naar een centrum voor geestelijke gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moe, huilerig , geprikkeld. slecht slapen, veel dromen, veel negatieve gedachten, vaak veel hoofdpijn, angstig.
Wat ook veel voorkomt is straat vrees,
Benadering in zo'n situatie is niet zo gemakkelijk.
Veel laten praten, proberen ze een beetje in het ritme te houden, en haar te begrijpen. Veel geduld en duidelijk zijn.!
Zeker een bezoek aan de huisarts voor de juiste behandeling.
Wat in ieder geval niet helpt is: dat tegen haar gezegd wordt . kom op stel je niet aan iedereen is wel eens moe.!!! Hou die betweters uit haar buurt want dat kan ze absoluut niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mijne was te herkenen door elke dag aan dood te denken. Dankzij Antwoordman. Zie ook vorige vraag.
http://m.goeievraag.nl/vraag/33689