Wat is verantwoordelijkheid voor jezelf nemen?

Ik weer het, het een vraag waar veel antwoorden op mogelijk zijn. Maar ik wil het wel weten. Ik stoei ermee namelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (9)

De site bij "Bron" heeft een vriend van mij geholpen, misschien helpt hij jou ook. Er staan tips, suggesties en andere dingen op wat misschien zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
instaan voor de keuzes die je maakt, ongeacht de consequentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klinkt heel logisch, maar de verantwoordelijkheid komt vooral uit het begrijpen van de consequenties en het accepteren van andermans gelijk.
Ik ben 17 en heb exact zo'n probleem met mijn ouders.
Niet alles van de ander af laten hangen, maar (wel in goed overleg als het om iets van jullie samen gaat) als je weet dat iets gewoon goed is zelf de knoop durven doorhakken en ervoor gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Voor alles wat de doet, of niet doet, je zegt of niet zegt, ben je zelf verantwoordelijk, alleen jij zelf.
Je neemt je eigen verantwoordelijkheid hiervoor.
Het afschuiven er van ,op een ander, is niet je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook gewoon beteken dat je goed voor jezelf moet zorgen.

Zorgen voor gezonde voeding
Dak boven je hoofd
Opleiding en/of werk
Schone kleding
De eventuele keuzes die je maakt zijn je eigen verantwoording en schuif je niet op een ander af.
Als je iets verkeerds doet moet jezelf voor de gevolgen opdraaien...
Zorgen dat je niet slecht bent voor je lichaam door roken drinken e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betekent twee dingen:

Jij bent volledig verantwoordelijk voor jouw handelen, ongeacht wat een ander doet. Stel dat jouw vriendin iets lelijks tegen je zegt, dan is het jouw keus en verantwoordelijkheid hoe daarop te reageren.

Jij bent niet verantwoordelijk voor de handelingen van je vriendin. Als zij boos tegen jou doet is dat haar keus. Daar sta jij los van, ongeacht wat jij doet of gedaan hebt.

dat klinkt heel ijskoud maar zo is het wel in feite, natuurlijk loopt dat in de praktijk door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor jezelf zorgen,jezelf steeds verder ontwikkelen via studie en werk,zorgen voor een inkomen en een dak boven je hoofd,een ander niet tot last zijn en hulp bieden daar waar nodig en wanneer je dat kunt.Fouten die je maakt zien als leermomenten,en er later dus je voordeel mee doen.Zelf keuzes maken en daar voor staan.Verkeerde keuzes of fouten die je maakt niet afschuiven op anderen of op' de maatschappij'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door je niet als een slachtoffer op te stellen en daarmee aangeven dat wat je is overkomen buiten je schuld om is. Vaak wordt dan de schuld aan anderen gegeven.

Verantwoordelijkheid voor jezelf nemen, wil zeggen dat je ook naar jezelf gaat kijken en gaat onderzoeken welke invloeden jij zelf hebt gehad op die gebeurtenissen. Er is altijd een vorm van actie en reactie. Dus reageert een ander heftig, dan is er ook een actie geweest.

Wordt je voor je sokken gereden door een jongere op een snelle brommer, dan is dat maar deels van een oorzaak. Je kunt ook jezelf afvragen waarom jij zelf niet oplet op het verkeer en vooruit kijkt en eventuele situaties op voorhand gaat inschatten.
Als je langs een klein kind rijdt en dat kind is aan het spelen met een bal op de stoep. Dat weet je dat je iets onverwachts kan gaan verwachten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle situaties in het verkeer , dus ook met die jongere op de brommer.

Het is moeilijk om naar jezelf te kijken. Het is gemakkelijker om een ander de schuld te geven.
Eigen verantwoordelijkheid nemen is kijken naar jezelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het om een relatie gaat waarin je de eigen verantwoordelijkheid dient te nemen betekent dat dat je niets afschuift of voor het gemak "vergeet."
Dus, als je samen de afspraak hebt dat jij de was doet, dan zorg je ervoor dat je de was bijhoudt. Kijk je UIT JEZELF iedere dag even of je nog moet wassen. Dat geldt voor alle afspraken die je maakt. Je gaat dus niet zitten wachten met zo'n klusje te doen tot de ander erom vraagt. Oftewel, je gedraagt je als een volwassen mens die uit zichzelf zijn afspraken nakomt en daar niet steeds als een kind op gewezen hoeft te worden.
Dat geldt eigenlijk overal zo, maar in je relatie en op je werk zal het vaak voorkomen, met dat verschil dat het op je werk mogelijk duidelijker is wanneer er wat gedaan dient te worden. Thuis dien je dat zelf bij te houden.
Er zijn ook partners die al beginnen over de nieuwe was als je net de vorige hebt opgehangen. In dat geval zal je daarover moeten praten en zeggen: luister eens, het is mijn verantwoordelijkheid, ik zorg ervoor dat deze klus gedaan word, ik hou het bij, dus wijs me er niet meer op.
En dan niet afschuiven door te zeggen: ja maar gisteren kwam Sjaak onverwachts en vanavond is het voetballen dus overmorgen is er weer een dag... want dát is dus niét je eigen verantwoordelijkheid nemen ;-), dan had je even in een moment toch alvast de was kunnen sorteren en later in de machine gooien.

Ik heb het even heel gedetailleerd neergeschreven in de hoop dat je het nu begrijpt: overigens geldt dit gewoon voor je hele volwassen leven. Jij zorgt dat je zelfstandig je taken uitvoert en dat jij je eigen broek op kan houden ( voor jezelf kan zorgen en niet afhankeleijk bent van een ander).

Ik heb het nu over normale situaties en ga ervan uit dat je fysiek gezond bent.
Kristal