In hoeverre kun je nog herstellen van een burnout op de lange termijn? kun je ooit weer worden als vanouds, of is dat voorgoed verkeken>?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mooie antwoorden gegeven, waar ik me geheel of deels bij aansluit.
Even 3 gedachtes van mij betreffende je vraag "kun je ooit weer worden als vanouds":
- dat "vanouds" heeft ervoor gezorgd dat je een burnout hebt gekregen....volgens mij wil niemand daar naar terug!
- Vanouds: wanneer??? Toen je als een baby in de wieg lag, of als peuter, kleuter, tiener, puber?
- Dat "vanouds" is naar mijn idee voorgoed verkeken en heeft ook niks te maken met een burnout. Vanouds is verleden, daar kan je nooit naar terugkeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij een burnout?
Sterkte hoor,mijn moeder heeft een burnout gehad,dus ik heb gezien hoe dat is.
Ik heb haar veel uit handen genomen samen met mn broers (huishouden)en haar veel verwend.
Ook kaartjes bij haar op bed gelegd en kleine kadootjes enzo gekocht.
Om haar in ieder geval op te vrolijken.
Ze heeft ook al genoeg zorgen om mij gehad.
Het heeft wel ruim een jaar geduurt voor ze weer een beetje normaal kon functioneren,ik weet niet of dat snel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurena ik schiet vol van je reactie, wat mooi, bedankt voor het delen. Ja, ik kamp al jaren met burnoutverschijnselen. Tegelijk maak ik ook en metamorfose door. Eigenlijk is de vraag niet of ik kan terugkeren naar hoe ik toen was, ook al kan dat in zekere zin wel: mijn talenten. Maar kan ik alsnog ten volle me overgeven aan mijn talenten zonder ondergesneeuwd te raken door druk van buitenaf en daardoor druk die ik mezelf opleg.. Op dit moment dat ik dit schrijf heb ik verschijnselen van overspannen zijn. Ik ben ook moeder, van twee kinderen en er komt veel op mijn schouders. Er wordt van mij verwacht ten volle moeder te zijn, zoals een goede moeder betaamt. Maar het is taken for granted te veel... Ach als ik uit zou moetne leggen hoe het helemaal zit ben ik nog wel een poosje zoet ermee. dit hier geeft slechts zo'n kleine fractie weer van het totaalbeeld...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt leren om je ten volle over te geven aan jezelf Forall!
Leren is een proces en daar ben je allang mee bezig ;-)
Je hebt veel op je nekkie liggen. Er wordt veel van je verwacht schrijf je.... en: wil je daaraan voldoen allemaal? Kan je dat? Is dat, menselijk en reëel gezien, te doen?
Of is okee goed genoeg?
Ligt het aan anderen, of leg je zelf de lat veel te hoog?
Knuf <3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelt goede vragen @Wendy.
Aanvullend natuurlijk of die lat / het ten volle willen overgeven (aan talenten), niet qua heftigheid en niveau door anderen is ingebracht. Die wil om het te kunnen en te doen. Een burn-out zegt in ieder geval 1 ding. Dat er te weinig aandacht is voor jezelf.
Het aandacht geven aan anderen, KAN natuurlijk ook een mechanisme zijn om jezelf te ontwijken. Het tijdens een burn-out met machte vasthouden aan je denkbeeld, is dan ook niet gewenst. @Forall, die talenten gaan niet weg, maar JIJ hebt momenteel meer aandacht nodig.
Pas ẗ"the secret" toe: Mijn talenten zullen als vanzelf in mijn leven zijn, zoals ik dat wil.
Evenals voor je burn-out: Mijn leven zal precies zo zijn, zoals ik dat wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Gdan, nou nog de antwoorden ;-))

Antwoorden (4)

Je kunt er heel goed van herstellen. En je kunt er ook veel van leren, zodat je later beter je grenzen kunt aangeven. Het is een rotervaring, maar je kunt er een sterker persoon van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een burn-out overkomt je door een opstapeling van omstandigheden en voor een deel door je karakter.
Wil je herstellen van een burn-out, dan zal je de angel er uit moeten halen, of wel, de oorzaken waardoor je het gekregen hebt, veranderen.
Het deel van je karakter kan je nooit veranderen, dat is een onderdeel van wie je bent, wel kan je leren er mee te leven en zeker met het ouder worden gaat dat makkelijker.

Voor een lichte burn-out, moet je toch wel op een jaartje reken voor herstel
Voor een ernstige burn-out, toch wel 10 jaar.
Voor een zeer ernstige burn-out, ziet het er somber uit.
Komt gelukkig maar weinig voor.

Voorwaarde voor herstel:
Direct wat doen aan de oorzaken van je burn-out.
Een zeer regelmatig leven leiden.
Gezond eten en drinken.
e.v.t. aangevuld met voedingssupplementen.
Proberen weer overzicht te krijgen in je leven.( erg moeilijk)
Begeleiding door een deskundige.
Een vertrouwenspersoon opzoeken en raadplegen.
Iedere dag gaan wandelen, minstens een uur! weer of geen weer!
Niet wegvluchten voor je problemen door onnodig in bed te gaan liggen.
Slapen met een open raam ( zuurstof)
Eerlijk zijn tegen je zelf en je zwakte bekennen/ toegeven.
Moed houden voor herstel.

Herstel zal in golven komen, met pieken en dalen.
Maar wel weinig pieken en veel dalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed, +
Ik wil even een aanvulling geven op "Het deel van je karakter kan je nooit veranderen, dat is een onderdeel van wie je bent, wel kan je leren er mee te leven en zeker met het ouder worden gaat dat makkelijker" Namelijk dat je vaak ook bepaalde eigenschappen van jezelf niet leuk vindt, maar het toch karakter is. Daarmee is het de zaak om die eigenschappen toch te accepteren.
Belangrijk is het om jezelf te leren lief te hebben, precies zoals je bent MET je karakter-eigenschappen.
Dit is moeilijk, maar als je het niet doet, ben je bezig om jezelf continu af te wijzen. En jezelf afwijzen is nog veel erger als wanneer anderen je afwijzen, of je denkt dat anderen jou afwijzen. Dus inderdaad karakter eigenschappen kan je niet afleren wat het is een stukje van jezelf. Wel zul je jezelf lief moeten hebben, zodat je jezelf niet afwijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat Ed schrijft is erg waardevol. Ik zie veel herkennbaars en ook veel waaran ik wat zou kunnen hebben. echter ook Gd, schrijft hier als reactie iets dat absoluut wel waar is... Die slechte karaktertrekken zo kfreeg ik in mei als inzicht bij Vipassana, heb je nodig, voor je eigen veiligheid en soms om anderen niet onnodig te kwetsen bijvoorbeeld. Je kunt niet altijd alles maar slikken door eeuwig lief te zijn, dan leef je niet lang vanwege de stress die zich opbouwt in je... je kunt niet altijd maar luisteren wanneer iemand maar tegen je aan blijft praten en je er nooit tussen komt. Je kunt niet eeuwige trouw beloven, wanneer iemand je regelmatig alle hoeken van de kamer laat zien.
Wat ik bedoel is dat er grenzen zijn. En ik hoef niet te veranderen, maar bovenal mezelf te leren accepteren zoals ik ben. Hier komt ook het knuffelstukje naar boven. dat knuffelen was goed zoals het was. Want ik weet nu dat dat het moedergedeelte in mij is. Probeert m,en mij dat te ontnemen door dat te vertalen naar lust of "emotioneel gehang" dan is dat niet mijn spiegel mnaar die van een ander. Mijn intentie was goed. Net zoals het mijn goede intentie was te schreeuwen tegen iemand die mij nooit uit liet praten, om voor mezelf op te komen en dus agressief te worden. Ik had ook weg kunnen lopen. ook dat heb ik geprobeerd. Dit is een voorbeeld uit ene ver verleden. Ik geef aan dat ik beter begrijp waarom ik de dingen deed zoals ik ze deed. En dat kritiek eerder bij de persoon zelf te zoeken is wanneer je het krijgt dan hoofdzakelijk bij jou. iederen heeft al die eigenschappen in zich... maar nu dat doorleven en steeds een beetje meer van jezelf houden zodat je dit soort dingen vanaf de wortel al in de kiem smoort in een wereld die je overweldigt soms, en daar op tijd je rust in zoeken valt niet altijd mee. Zeker niet wanneer je overloopt van enthousiasme
je kunt ook aardig moe worden van jezelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een burn-out is eigenlijk een soort noodstop van je lichaam.
je lichaam weigert om zo nog langer door te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn nu feitelijk de signalen van een burnout op een rijtje, wanneer heb je een lichte wanneer een "medium en wanneer een zware?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vind je dat belangrijk om te weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Forall: "En ik hoef niet te veranderen, maar bovenal mezelf te leren accepteren zoals ik ben. " Dit klopt niet helemaal. Voor wat betreft je karakter eigenschappen klop het wel. Maar veel van wat er in jou zit, is ook aangeleerd en/of erin gebracht. Dit is wel iets wat je kan veranderen, als je het niet wilt.
Hierin doe je namelijk veel wat jij niet zelf bent, maar wat in jou is gestopt. Maar kan jij onderscheidt maken in wat jou karakter eigenschap is en welke eigenschap van buiten jou in jou is gestopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
forall.
Eerste voortekenen van Burn-out:
Overmoedig gevoel, vol energie, onrustige gedrevenheid, nooit tevreden, wil als maar meer, lawaaierig aan wezig, veel plannen maken, kan alles aan, niet moe, ook niet aan het einde van de dag, onrustige slaap,slecht in slaap komen, grote eetlust, idee dat je de hele wereld aankan, sneller bewegen, geen rust meer kunnen nemen. Lichte burn-out:
Concentratie verlies, verlies van overzicht, slecht in slaap vallen, bibberig, trillerig, vervelende druk op de borst, stemmings wisselingen, hongerig gevoel maar geen echte honger, sterke behoefte aan suiker, vaak ook drank, snel geirriteerd. Ernstige burn-out.
Geen enkel overzicht meer, slaapproblemen, geen trek in eten, of/ en vreetbuien, doodmoe opstaan, zeer veel dromen, nachtmerries, kan niets meer onthouden, geen enkele interesse meer in leuke dingen, de zondagen zijn het ergste, totaal besluiteloos, volkomen lam geslagen gevoel.
Wil liefst alleen maar in bed liggen, in het donker, tot niets meer aan toe komen, wil alleen gelaten worden, grote verwaarlozing van hun omgeving, soms kilo's afvallen, niets smaakt meer, ziet het leven niet meer zitten, totaal verlies van emotie, alle dagen voelen het zelfde, niet meer in staat om te werken. Zeer ernstige burn-out: een zeer groot te kort aan levensenergie, volkomen lamgeslagen gevoel en dag en nacht ernstig moe, zelfs opstaan en aankleden is nog te veel.
Apathische houding, volkomen emotieloos, tot niets meer in staat.
"Als vanouds" is een utopie.
Want toen jij nog "als vanouds" was, was dat NIET goed, want dat "als vanouds" heeft natuurlijk in grote mate meegewerkt aan je burn-out.

Dat is ook de grootste misverstand om het niveau van herstel te zien "als vanouds"!!

Een burn-out is natuurlijk super vervelend. Nog erger als dat. MAAR een burn-out is ook positief, want het geeft je namelijk de mogelijkheid om je werkelijke zelf te leren kennen. En te leren hoe jij wel beter in het leven kan staan met jou karakter eigenschappen.
Helaas kan je dit vaak pas zien als je al een tijdje voorbij de burn-out bent. Terwijl het een hele geruststelling zou kunnen zijn als je IN de burn-out zit.
Het vooruitzicht dat je later er beter door bent geworden.

Je kunt iedere burn-out ook zien als een stukje schil die zich wil verwijderen. Net zoals een ui die je vel voor vel wegpeld.
Elke burn-out zal daardoor een heel klein stukje lichter zijn en na elke burn-out zal je een stukje nog beter voelen.
Wellicht beter als "van ouds".

---

Ben zelf nu een klein tijdje al in een mate van burn-out. En vandaag heb ik net een nieuw inzicht gekregen over mezelf.
Voor mij komt het burn-out gevoel, doordat er hele kleine spieren gespannen zijn in mijn rug. Als die spieren ontspannen zijn, heb ik een top gevoel die de wereld aan kan. Natuurlijk worden die spieren gespannen door het geheugen van mijn lichaam en door de stress factor "van het leven".
Voor mij de komende dagen om mijn kennis en (mentale) technieken toe te passen om die spieren te ontspannen. Heb daar inmiddels genoeg methoden voor ontwikkeld.
Dit bovenstaande geldt natuurlijk alleen voor mij, maar alleen door die mate van burn-out heb ik dit kunnen inzien en leren.
Die burn-out help mij dus om mezelf beter te maken!!

---

Dus of je weer "als vanouds" wordt, is mijn antwoord: NOOIT.
Maar niet getreurd, die toestand wil je niet, omdat die heeft meegeholpen aan je burn-out. En je wilt ook niet meer in dat leven van toen leven geloof ik.

Beschouw de burn-out als een mechanisme die je helpt. Het is super vervelend, maar wel ZEER NUTTIG!

Toegevoegd na 2 uur:
Het is wel 1 van de oorzaken waarom men zo moeilijk uit een burn-out kan komen, namelijk het vasthouden aan het oude/gewoontes/opvattingen/'weer terug naar gewoon'/enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
De uienschillen wegpellen is een heel goed beeld vind ik. Zoals je omschrijft, maar ook dat je met iedere verwijderde schil dichterbij je kern komt.
Succes met je proces!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, en als je bij de kern van de ui bent aangekomen, dan zie dat die kern ook een schil is. Haal je die weg kom je uit bij 'nergens'.
Alsof alle schillen ook 'niets' zijn geweest, een verzinsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!
Mijn idee is: je komt niet eens bij die kern, omdat het weghalen van àl die schillen al een levenstaak is ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das natuurlijk ook geen leuk vooruit zicht, om je leven lang ermee bezig te zijn. Waar doe je het dan voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. "Als vanouds" is geen optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gdan: wat ik bedoel is, dat je wel schillen van de ui weg kunt pellen (in de zin van problemen in je leven elimineren), maar dat je zelden bij de kern zal komen. En de kern dan gezien als probleemloos leven.
Waar je het m.i. voor doet is om zo puur mogelijk te geraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees nu pas je toevoeging: helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als vanouds" is een utopie. +
Mijn man heeft al verschillende keren een burn-out gehad. Alleen hij herkent het zelf niet waardoor hij geen hulp zoekt. Met behulp van mij kwam hij er uit. Onbewust gaf ik hem ik hem de goede richting. Nu na de 4de keer besef ik dat ik hem niet meer kan helpen maar dat nu echt prof. hulp gezocht moet worden. Dit heeft geleid tot een scheiding want hij herkent of wil de burn-out verschijnselen niet herkennen. Wil geen hulp en alles wat niet goed gaat in zijn leven is mijn schuld. Hij had gelijk een nieuwe vrouw en gezin en heeft heel zijn oude leven, vrienden, werk ect laten vallen. In die wereld is hij nog de koning omdat niemand hem kent van zijn vorige leven. Zij uit de bijstand en hij heeft een dik managersloon. Als hij nog mensen uit oude leven tegen komt zien ze fysiek maar ook geestelijk dat het niet goed met hem gaat. Hij krijgt ook allerlei lichamelijk klachten die geneert worden door hem en haar. Alas het kan ligt dit ook nog aan mij zoals een hoge bloeddruk terwijl we al 3 jaar geen contact meer hebben.

Mijn dochter van eind 20 heeft ook burn out en werkt er hard aan samen met haar omgeving. Ze wil niet hetzelfde pad op gaan als haar vader die iedereen die hij lief heeft uit zijn leven sluit omdat hij niet meer met emotionele pijnen kan omgaan zoals hij zelf aangaf.
Mijn dochter zal sterker en bewuster uit komen. Mijn ex zakt steeds meer weg en stoot nu zijn eigen kinderen zelfs af. Voor de buitenwereld het masker dat het goed gaat maar van binnen een bevoren hart zoals hij ook aangaf.

Voor de omgevings is ook moeilijk als er geen ziektebesef is en vluchtgedrag. Tegenwoordig is scheiden normaal maar in dit geval niet omdat het het niet aan de liefde ligt maar aan de verschijnselen van het ziektebeeld. Ik spreek ook ex burn out mensen en allemaal gaven ze aan als ik toen beseft had dat ik een burn out had had ik niet gescheiden of andere baan ect gekozen maar aan mezelf gewerkt. Ik heb mezelf teruggevonden maar ook veel kwijt geraakt waar ik van hou.

Dus is er herstel mogelijk maar ligt veel aan de persoon en zijn mogelijkheid om inzicht in zijn ziektebeeld te krijgen en hieraan te willen werken samen met zijn omgeving.