Wel of geen Tetanusprik?

Ik heb net een ongeluk gehad met m'n scooter en heb daarbij de nodige (flinke) schaafwonden opgelopen.

Nou is het rare dat op geen enkele plek waar ik een wond heb mijn kleren kapot zijn (wel mijn trui maar niet de jas die eroverheen zat)

Is er dus kans op besmetting als je kleren niet kapot zijn gegaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het kleinste onzichtbare gaatje kan al groot genoeg zijn voor een bacterie etc. om binnen te dringen. Echter als u altijd goed ingeënt bent zal het niet snel nodig zijn. Wel maakt u meer kans op bedreigingen als u aan bepaalde ziektes leid. Als u er onzeker over bent raad ik u dan ook aan de hap te bellen met deze vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar in dit geval lijkt het onnodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er geen vuil in de wonden zit dan zal er niks aan de hand zijn, het kan nooit kwaad het schoon te maken. De prik klinkt overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tetanusbacterie plant zich voort zonder zuurstof. Als er zuurstof bijkomt, gaat de bacterie dood. Een wond moet dus diep zijn om te kunnen overleven. Dit is de reden dat er bij oppervlakkige schaafwonden geen vaccinatie hoeft worden gegeven.
Bij de volgende wonden moet een vaccinatie overwogen worden:
Bij een vieze wond
beet van een dier
de omstandigheden waar de wond is ontstaan. In een schone keuken geeft een diepe wond minder kans op besmetting dan een klein sneetje van een vies zakmes.
de behandeling van de wond, een wond die meteen goed schoongemaakt is, geeft ook minder kans op besmetting dan een wond waar niks aan gedaan is.
wanneer iemand voor het laatst is gevaccineerd. Is dit korter dan 10 jaar geleden, dan is er geen vaccinatie nodig. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan is één vaccinatie nodig.
Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en om een tetanus prik gaan.Zie verdere inlichtingen link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja die had ik ook al gegoogled :)
Nee, de kans is erg klein dat er straatvuil in schaafwonden is gekomen. Mocht het wel zo zijn geweest, dan was de noodzaak van een tetanusprik bij een normale verwonding ook nog afhankelijk geweest van je leeftijd en of je het volledige tetanusprogramma hebt ondergaan als kind. De werking van het tetanusvaccin is namelijk 15 jaar als alle vaccinaties zijn gegegeven en de laatste wordt op negenjarige leeftijd gegeven.

Lees er verder over op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 19, en voor zover ik weet heb ik altijd alle spuiten gehad.