Stel dat je nooit verdrietig zou zijn? De andere kant van verdriet is vreugde. Je bent dus ook nooit vol vreugde.

Verdriet is nodig om de pijn van de dingen van het leven te verwerken. Door verdrietig te zijn ga je ergens doorheen. Dan weet je ook weer wat het is om gelukkig en blij te zijn en ben je achteraf dankbaar voor wat je doorgemaakt hebt.

Verdriet en dus vreugde maken het leven zinvol, geven doel aan onze emoties, n.l. om ze te verwerken.

Als je al je verdriet wegstopt vlak je af, krijg je een verdrongen leven met alle kwalen van dien en je kan ook nooit van harte gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het verwerken van een gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heb je verdriet nodig om een gebeurtenis te verwerken dan? En wat moet je dan verwerken en waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sasha dat is precies het antwoord dat ik wou geven toen ik deze vraag las! =D
+1
Het nog eens 'doormaken', en nog eens, en dan nog eens. En dan uiteindelijk, wordt het héél langzaam minder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De funcktie van verdriet is om je emoties te kunnen verwerken. Laat het verdriet gaan en gooi het er uit! Dit is beter dan het te onderdrukken omdat dit weer frustraties kan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdriet IS toch een van die emoties? Het klinkt als 'verdriet is er om verdriet te kunnen verwerken', of interpreteer ik je verkeerd?
Bedoel je als: Waarvoor heb je het nodig in de natuur?

Ik denk dat als je ergens aan gehecht bent en het niet wilt verliezen, omdat je anders verdriet hebt, het gaat beschermen.

Nu is het in de natuur goed om de dingen te beschermen waar je om geeft (je kinderen, je partner, je groepsgenoten en eventueel je huis/broedplaats).

Het verwerkt bij mensen ook inderdaad een gebeurtenis, zodat je alles op een rijtje kan zetten.
Maar het is niet voor de opluchting, het is wetenschappelijk bewezen dat huilen niet oplucht.

Leuk weetje:
Huilende baby's zijn vaak verdrietig omdat ze iets niet krijgen, om extra verdrietig over te komen doen ze onbewust met hun vuistjes tegen hun ogen (en daarmee traanbuisjes) duwen. Door die druk komen er meer tranen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat van dat baby's dat doen wist ik niet eens!
+1
Emoties verwerken, als je dit niet kon zou je er aan ten onder gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra je gaat huilen bij iets, (hoeft niet eens iets vervelends te zijn) laat je het TOE in je hoofd, in je lichaam.
Sommige mensen stoppen dingen weg zodat ze er niet om gaan huilen, of ze willen er niet mee geconfronteerd worden.
maar als je het TOE laat kan je pas huilen.
tenzei je huilt uit frustratie,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle emoties - verdriet, blijdschap, opgeluchtheid, woede hebben in zo verre een functie, dat ze je leven kleuren. Ze geven je een reverentie-kader, waarmee je vast kunt stellen, hoe je in het leven staat op een gegeven moment.
Zoals je zonlicht alleen kunt zien als er schaduwen zijn, kan je positieve emoties alleen intens beleven als je minder blij-makende emoties óók doorleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verdriet geeft je op den duur kracht om weer verder te leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdriet is niet aanvaarden van dat wat is, dus hier bij een verlies van een dierbare... Men wil niet dat het waar is, en daarom verzet men zich met verdriet tegen de waarheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een manier om de pijn te verlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de functie van verdiet is dat je dan ook weet wat geluk is!
zonder verdiet geen geluk zonder geluk geen verdriet.