Is er een verband tussen longcapaciteit & gewicht?

Ik wil graag weten of er een verband is en wat dat verband dan is...

Toegevoegd na 22 uur:
En wat ik dan ook nog vraag... is of sporters en (blaas)muzikanten ook een grotere longcapaciteit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Een direct verband is er niet.

Maar het is meestal wel zo dat mensen met overgewicht over het algemeen te weinig bewegen, te weinig aan sport doen en vooral te weinig cardio-oefeningen, waardoor de longcapaciteit die er misschien wel is, niet optimaal gebruikt wordt.

Voor gezonde mensen geldt: Longcapaciteit (het longvolume) is een gegeven!

De effectiviteit is wel degelijk te vergroten. Dus hoeveel zuurstof je daadwerkelijk opneemt bij de hoeveelheid ingeademde lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat mijn gewicht te hoog is,is mijn longcapaciteit beter dan die van mijn man,die veel meer sport dan ik!!!Hiermee wil ik maar zeggen ,dat het niet altijd aan je gewicht ligt,maar vaak genetisch bepaald is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Brand: Dat is precies wat ik gezegd heb: Voor gezonde mensen geldt: Longcapaciteit (het longvolume) is een gegeven!
Dit heeft in zijn geheel niets met mekaar te maken.
fremar
11 jaar geleden
Het zuurstofverbruik van het lichaam hangt af van het metabool gewicht. Dat is bij mensen het gewicht tot de macht 0.8. De oppervlakte van de longen is gerelateerd aan het gewicht tot de macht 2/3 = 0.66 bij isometrische groei. Er is ook wat verlies aan efficientie denk ik door de langere luchtpijp bij een groter persoon. In de praktijk is het longvolume dus ongeveer evenredig met de massa schat ik zo omdat de longoppervlakte bij grotere individuen wat minder gemakkelijk te bereiken is en er dus wat meer longoppervlak nodig is.

In de bron een grafiekje waarin inderdaad een exponent van 1.03 wordt gevonden tussen longvolume en lichaamsgewicht, door de logaritmes van het longvolume uit te zetten tegen de logaritmes van het lichaamsgewicht bij een reeks van zoogdiersoorten.

Bij mensen onderling zou het anders kunnen liggen, omdat de allometrie binnen een soort waarschijnlijke minder is dan de allometrie tussen soorten. Erg grote mensen zouden dan wat longvolume tekort komen ten opzichte van hun verbruik.