Welk zintuig kun je missen?

gezichtsvermogen, gehoor, reukzin, smaakzin en tastzin zijn de 5 zintuigen waarover wij beschikken. Ik vraag me af: indien je 1 van deze zintuigen zou moeten missen, welke zou dit zijn. Welk zintuig kun je in principe zonder om nog goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het smaakzintuig het minst hard nodig is om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Wel heel vervelend natuurlijk, maar ik denk dat het verder weinig problemen oplevert.
Kunnen zien en horen spreken denk ik voor zich. Tastzin is heel nuttig, omdat je zonder het niet doorhebt als het gevaarlijk heet (een voorwerp of de zon op je huid) of koud is. Ik weet niet zo goed hoe het werkt, maar kan je zonder tastzin ook niet voelen of je een kopje in je hand hebt of niet (als het uberhaupt kan)? Dat maakt veel dingen ook lastig denk ik.
Reukzin is handig om te merken of er gas aan staat of lekt, of eten bedorven is. Daarnaast heeft je reukzin veel invloed op hoe dingen smaken. Volgens mij proeft je mond alleen of iets zoet, zuur, zout ed is, en wordt de rest van de smaak bepaald door je neus. Dus als je niet kan ruiken, valt genieten van eten ook voor een groot deel weg.
Hoe dingen smaken als je smaakzintuig wegvalt, of je dan alleen zoet zuur ed niet proeft, maar wel de rest van de smaak weet ik niet. Misschien slaat wegvallen van je smaakzin ook wel op een beschadiging in de neus.

Anyway, ik denk dat je je smaakzin het makkelijkst kan missen. Maar leuk lijkt het met niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Reuk en smaak horen bij elkaar. Als je neus niet meer werkt is de kans groot dat je ook niets meer kunt proeven, kortom bij verlies van de reukzin, verlies je direct twee zintuigen.

Ik denk verder dat geen mens hierin kan kiezen. Iedereen wil kunnen blijven zien, uiteraard. Nooit meer horen... nooit meer wakker worden van de merel die naast mijn raam zijn hoogste lied zingt.. Moet er niet aan denken.
Tja en niets meer kunnen aanraken, voelen.... Als dat direct inhoudt dat je dus geen handen meer hebt, dan valt dat uiteraard ook af...

Ik zou dan eigenlijk liever mijn loopvermogen verliezen. Is ook niet ideaal (mijn vroegere beste vriendin zat in een rolstoel, ik weet wat het inhoudt) maar dat liever dan zonder zintuigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nog prima kunnen funtioneren als ik mijn tastzin zou moeten missen. Liever niet natuurlijk. Maar horen, zien, reuk en smaak zijn voor mij toch belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je niet meer voelen of je wordt verbrand. Of dat je je been breekt.
Reukzin. Mijn man ruikt helemaal niks en functioneert verder prima in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Missen liever geen een natuurlijk maar als ik moest kiezen
dan zou ik de smaak op de eerste plaats zetten.
En horen op de tweede plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ruik vrij weinig maar heb daar geen last van verder.

Zonder tastzin lijkt me heel erg onhandig: dan snij je jezelf aldoor in de vingers bij het aardappels schillen, zonder het zelf door te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen een. Als je niet kunt horen is dat niet altijd even veilig. Reuk en smaak horen bij elkaar, zonder reuk proef je bijna niks. Als je niks kunt voelen zou je bijvoorbeeld ook niet voelen als je haar in de fik staat, ook heel gevaarlijk dus. In principe is het wel mogelijk zonder ze te leven (doven en blinden zijn er ook) maar niet altijd even handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik moest kiezen, dan maar zonder reuk door het leven!
Heeft ook zo zn voordelen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaak en reuk zijn met elkaar verbonden. Je zou ze echter wel kunnen splitsen. Smaak heeft te maken met zoet, zuur, zout en bitter kunnen proeven. De geur van iets (via de neus) bepaald ook voor een deel de smaak van voedsel.
Als ik echt moest kiezen zou ik reuk (evt. incl. smaak) het minst erg vinden om te missen. Het heeft voor mij als voordeel dat ik waarschijnlijk minder plezier zou hebben in eten en daardoor mijn gewicht ook een stuk zou verbeteren.
Mijn zicht zou ik niet graag missen, erg lastig om zelfstandig te functioneren dan. Mijn gehoor vind ik erg belangrijk vanwege muziek en mijn tastzin zou ik toch ook niet willen missen. Ik geniet van iedere aanraking tussen mij en andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik moet kiezen dan is het smaak.

Ik heb namelijk voelen, zien, ruiken en horen nodig om gevaar te kunnen waarnemen.

Dat heb ik nog nooit met proeven kunnen waarnemen als primair middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt lek zintuig missen, zelfs allemaal... Als je diepslaapt mis je die trouwens toch al, elke nacht als je diepslaapt werkt er geen enkel zintuig, dus dan weet je precies hoe dat voelt... Je merkt dan namelijk totaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dccdegruijter;

Ik zou voor mijn reuk kiezen. Ten eerste is dat bij de mens het minst sterk ontwikkeld van deze vijf. Ten tweede compenseer je het gebrek aan reuk voor een deel met je smaakzin. Bovendien zijn er genoeg geuren in het leven die je liever helemaal niet zou ruiken. Iedereen die wel eens verkouden is geweest weet dat geen of slechte reukzin hooguit wat ongemakkelijk, maar niet onoverkomelijk hoeft te zijn.