Ik denk dat het smaakzintuig het minst hard nodig is om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Wel heel vervelend natuurlijk, maar ik denk dat het verder weinig problemen oplevert.
Kunnen zien en horen spreken denk ik voor zich. Tastzin is heel nuttig, omdat je zonder het niet doorhebt als het gevaarlijk heet (een voorwerp of de zon op je huid) of koud is. Ik weet niet zo goed hoe het werkt, maar kan je zonder tastzin ook niet voelen of je een kopje in je hand hebt of niet (als het uberhaupt kan)? Dat maakt veel dingen ook lastig denk ik.
Reukzin is handig om te merken of er gas aan staat of lekt, of eten bedorven is. Daarnaast heeft je reukzin veel invloed op hoe dingen smaken. Volgens mij proeft je mond alleen of iets zoet, zuur, zout ed is, en wordt de rest van de smaak bepaald door je neus. Dus als je niet kan ruiken, valt genieten van eten ook voor een groot deel weg.
Hoe dingen smaken als je smaakzintuig wegvalt, of je dan alleen zoet zuur ed niet proeft, maar wel de rest van de smaak weet ik niet. Misschien slaat wegvallen van je smaakzin ook wel op een beschadiging in de neus.
Anyway, ik denk dat je je smaakzin het makkelijkst kan missen. Maar leuk lijkt het met niet.