Wat doet een té hoge concentratie Vitamine C met je?

Ik heb een potje van die Vitamine C-pilletjes en er wordt daar duidelijk op vermeld: Niet meer dan 3 pillen per dag. Waarom mag dat niet? Wat doet het met je? Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Doses vanaf ongeveer 10 gram kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van diarree. In zeldzame gevallen kan orgaanschade ontstaan. Door ijzerstapeling, ontstaan nierstenen, of treden andere ernstige bijwerkingen op. In de meeste van deze gevallen, hadden de betroffen patiënten een onderliggende ziekte
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, hoewel het teveel wordt uitgeplast. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vitamine C die je teveel binnen krijgt via je voedsel pas je gewoon weer uit. Je lichaam is zo ingesteld dat het alleen de vitamine C opneemt die het nodig heeft.

In dergelijke supplementen zitten vaak ook andere ingrediënten waar je lichaam minder goed mee om kan gaan. Door je aan dit advies te houden bescherm je je lichaam voor mogelijke bijwerkingen.

Let er wel op het nemen van dergelijke supplementen geen vervanging is voor gezonde maaltijden. Dit staat niet voor niets op verpakkingen.