Wat gebeurt er als je suikerziekte hebt en je eet toch zoetigheid/suiker??

vroeg ik mij af.. wat gebeurt er dan met je lichaam.. merk je dit. dat je suikerziekte hebt. zonder dat je naar een dokter of wat dan ook bent geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

Als je geen insuline of tabletten gebruikt, dan krijg je een verhoogde bloedsuiker. Dat kan allerlei verschijnselen geven (droge mond, wazig zien, veel plassen) en op de lange termijn schade aan ogen, nieren, bloedvaten e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een fabeltje dat mensen met diabetes geen suiker mogen. Het lichaam maakt ook bloedsuiker van ander eten. Dus daarvoor maakt het niet uit. Want ook een beker melk, een boterham met kaas of een aardappel worden deels omgezet in suiker. Het is daarom niet nodig om suikervrije producten te kopen. Iemand met diabetes mag wel suiker, maar liefst wel met mate. De persoon kan dan zelf uitmaken waar hij de suiker uit haalt.

Diabetes type 2 begint zo langzaam, dat je het nauwelijks merkt. Veel klachten zijn ook zo vaag, dat mensen er niet mee naar de huisarts gaan. Zo komt het voor dat mensen jarenlang rondlopen met diabetes zonder dat ze het weten.

Diabetes type 2 is vaak te herkennen aan één of meer van deze klachten:
vaak dorst en veel plassen
veel moe zijn
last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
slecht genezende wondjes
kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite maak je de hoeveelheid suikergehalte in jouw lichaam zo hoog (hyperglycemie) dat het restje insuline wat het lichaam zelf nog aanmaakt of de toegediende insuline of orale medicatie te weinig is om het suiker af te breken waardoor de verschijnselen optreden van een ontregelde diabetes. Er zijn mensen die zo vaardig zijn in het omgaan met hun medicatie dat ze een snoeperijtje tussendoor goed op kunnen vangen. Controle van het bloed is dan ook in eigen beheer en met een druppeltje bloed kan het bloedsuiker dan worden gemeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er in het lichaam van een diabeet, suikerzieke, gebeurt als hij/zij suiker neemt, is in feite hetzelfde als bij een niet diabeet.

Alleen stokt het proces ergens bij een diabeet, zie de uiteenzetting hieronder:

Elk mens moet zijn/haar energie halen uit:

Suikers (Voor c.a. 50%)
Vetten (voor c.a 35%)
Eiwitten( voor c.a 15%

Waar het om gaat is, waartoe het lichaam van een diabeet niet meer in staat is en dat is bij diabetes type 1 dat het hormoon insuline niet meer aanwezig is om de suikers in de cellen te brengen.

Vandaar dat een diabeet insuline van buitenaf d.m.v. een injectie of anderszins moet worden toegediend.

Zonder insuline zouden de bloedsuikers tot veel te hoge waarden oplopen en zelfs kunnen leiden tot een coma.

Bij een type 2 diabeet lopen de waarden van de bloedsuikers eveneens heel hoog op..maar het lichaam van een type 2 diabeet maar nog wèl insuline aan, echter te weinig om de de bloedsuikerwaarden 'normaal' (tussen 4 en 8) te houden.

Van type 2 diabetes merkt de 'patiënt' nooit iets van lichamelijk ongemak..dit in tegenstelling tot de type 1 diabeet, die steeds zieker wordt totdat hij/zij van buitenaf insuline toegediend krijgt.

Echter dàt iemand type 2 diabeten heeft blijkt dikwijls pas aan de zogeheten 'late complicaties' als b.v. blindheid, nierbeschadiging en hart en vaatziekten.

In feite kun je type 2 diabetes als een sluipmoordenaar zien en hoewel diabetes type 1 door velen als meer bedreigend/erger wordt beschouwd, is type 2 bepaald een niet te onderschatten boosdoener.

Zelf heb ik al een kleine twintig jaar diabetes type 1 en ik er prima mee leven.

Dit komt o.a. doordat ik na mijn ziekenhuisopname er meteen in ben gaan leren zodat ik binnen het jaar al voorlichting kon geven.

Groet,

Ton