mag je al een van je longen afstaan op je 15?

nou mijn vader is ontzettend ziek en leeft nu al zoveel jaren aangesloten aan zuurstof slangetjes. om hem te helpen zou ik misschien een long af kunnen staan, als dat mag met mijn leeftijd? (15)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
grasmaaier
11 jaar geleden
Je kan geen long afstaan aan een familielid als je zelf nog leeft. Dan kom je in een zelfde situatie als je vader.
Een nier zou wel kunnen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel bijzonder en lief van je dat je dit overweegt -los van de mogelijkheden die er zijn. Hopelijk komt er snel een goede oplossing voor je vader!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch dat je dit wil doen, je ouders zullen trots op je zijn.

Antwoorden (4)

Je kan ook al op jonge leeftijd donor worden. Maar tot je 18e moeten je ouders wel toestemming geven.

Je kunt jezelf registreren als donor zijnde vanaf dat je 12 jaar bent. Tot je 16e kunnen je ouders dit annuleren/aanpassen.

Hou er wel rekening mee dat je aan een aantal dingen moet voldoen. Het kan best zijn dat jij niet geschikt bent als donor. Er zijn eerst test die ze moeten doen om te zien of het kan.

Bespreek dit eens met je ouders. Zij kunnen je vast wel vertellen hoe en wat.

Veel succes en beterschap voor je vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een long kun je niet overleven helaas, dus een longtransplantatie kan alleen met een long van een overleden donor.

Het is wel enorm lief dat je dit in overweging neemt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De artsen zullen niet snel accoord gaan met het afstaan van een complete long, dat gebeurt zelfs vrijwel nooit bij volwassen donoren.

Wat eventueel wel zou kunnen (met toestemming van je ouders), is het afstaan van één longkwab.
Ik weet de medische situatie van je vader niet, maar een longkwab is voor veel mensen al het verschil tussen heel ziek zijn en weer een vrij normaal leven kunnen leiden.

Sterkte met je vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Heel lief van je, maar dat kan helaas niet.
In Nederland wordt dit sowieso (nog) niet gedaan.
Verder kan je alleen 1 longkwab doneren en heeft je vader er 2 nodig,dat betekend dus dat er nog een donor moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk daar is het enige juiste antwoord!