Hoe kun je vanaf zeer zwak zijnde toch weer sterker worden?

Het gaat om mijn benen. Ze zijn zeer zwak, en steeds als ik probeer een ietsepietsje te trainen, dan blesseer ik me en ben ik een week kreupel. Jaren duurt t zo... en steeds weer een verdraaide enkel, zodanig zere spieren dat ik liever kruip, of de eeuwige liesspier die zich verrekt...
of of of of...

Ik wil graag sterker worden ZONDER kreupel te raken.
Hoe kan ik dat het beste doen? waar moet ik beginnen?

Een sportschool is geen optie. Ik moet het thuis kunnen doen. Vooral mijn benen moeten sterker worden en, zoals ik zei, vanuit een zeer verzwakte toestand.

alle uw advies is erg welkom!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe je ervoor staat. Maar in de meeste situaties (dus ook ouderen, invaliden) kunnen aan TaiChi gaan doen. Ik heb altijd slechte knieën gehad. Elke knie een keer geopereerd. De laatste operatie is nooit succesvol geweest qua revalidatie. Na jarenlang met TaiChi te werken, heb ik nergens geen last meer van die knieën. Het mooie is dat je zelf je grenzen kan aangeven. En een beetje doen, is toch een beetje doen. Het is een hele zachte wijze van bewegen.

Ik denk dat je daarvoor naar een fysiotherapeut moet. Die weet precies wat je wel en niet kan doen, en hoe je het trainen aan kan pakken. Ik zou gewoon even naar je huisarts gaan, die kan je doorverwijzen.

Aan het bovenstaande wil ik graag toevoegen dat je ook zonder verwijzing naar de fysiotherapeut kunt gaan! Toegevoegd na 1 uur: Vergoeding van het consult is dan wel afhankelijk van je verzekeraar en/of eventuele aanvullende verzekering. (met dank aan SuzieQ)

Bronnen:
http://www.fysiomanueel.nl/fysiotherapie/f...

Je zult een training moeten gaan doen die weinig (draaiende) belasting op gewrichten geeft. Hierbij zou je kunnen denken aan roeien. (Roeien doe je vooral ook met je benen maar zonder dat je daarbij met je gewicht erop steunt.) In jouw situatie kan je dan het beste contact opnemen met de hier genoemde bron. Ik weet dat er indertijd in iedergeval ook fysio therapeuten bezig waren. De huidige begeleiders ken ik niet echt. Overleg wel bij oorkeur met arts en fysiotherapeut. (Helaas kent niet elke fysio of arts de hier genoemde stichting, welke speciaal oefent met herstel na bv ongevallen)

Bronnen:
http://www.roeivalidatie.nl/

Ik zal je nog sterker zegge, je moet zo zwak worden dat je eraan sterft, en dan als een feniks herrijst, zo sterk dat niemand meer tegen jou op kan, maar omdat je gestorven bent, kan dat ook... Wat heb je nog te verliezen als je alles al verloren hebt... Dus ja, alleen de zeer zwakken, kennen het heel sterk te worden... Zo sterk dat je het niet geloven kunt... In een rolstoel bijvoorbeeld kun je veel sterker zijn dan zij zonder... Maar alleen als je kunt toestaan helemaal zwak te zijn daarin... En sterk worden gaat vanzelf, moet iemand jou motiveren om terug te komen? Ik dacht het niet, dus je bent de motivatie zelve... Ik zie je lopen en rennen in no time... Bewijs maar dat ik gelijk heb...

Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat je naar een fysiotherapeut moet. Je hebt zo te zien last van zwakke gewrichten, en alleen een fysiotherapeut kan je vertellen wat je kunt doen om deze niet verder te belasten. Wat misschien wel een optie is: ga zwemmen, je gebruikt al je spieren, maar je belast ze niet te zwaar. Als je dit een half jaartje ofzo volhoudt dan zijn je spieren misschien dusdanig aangesterkt dat een sportschool wellicht wel een optie zal zijn.

Al eens gedacht aan een fiets met veel versnellingen? En dan in de lichtste stand hele einden fietsen... Net zo lang totdat je merkt dat je een tikje zwaarder kan... Hele einden fietsen, daar is Nederland erg geschikt voor.

Ik denk (en heb ruime ervaring met ook zwakke benen en zelfs deels rolstoelgebonden ;-)) dat belangrijk is om eerst de medische oorzaak hiervan te zoeken/vinden. Psyche hierin kan ook voor deel flink meespelen. Waarmee ik zeker niet stel dat je aan een psychosomatische aandoening lijdt hoor! Misschien is je motoriek niet zoals het behoort, maar oorzaken zijn er nagenoeg altijd wel. Sommige zorgverzekeraars vergoeden het, maar ik kan je aanraden om naar erkende sportARTS te gaan. Deze vaklui zijn er niet alleen maar voor de sporters, maar kunnen na best grondige testen en onderzoeken, je enorm goed adviseren wat nog de beste manier is om aan te sterken met zo min mogelijk kans op weer blessures. Voorheen, dus in jeugd was ik dol op sporten. Maar men noemde me ook wel "accident prone", een mooiere benaming dan bv een stuntel toch? :) Beroemd worden in een gipskamer op op de 1e hulp/spoedpoli is niet leuk he? Mijn sportarts heeft me goede adviezen gegeven (bij de revalidatiearts kwam ik niet verder dan vooraf met spalken me beschermen ;-)) Ben eerst (is beetje saai, maar leuk om met nog iemand te doen die beperkingen heeft) zijn de bewegingsbanken, via googlen ook vast te vinden in jouw regio. Erna en doe ik nog soms, poosje sportfysio, wordt deels ook vergoed en je kan eens zoeken of desnoods bellen via deze site of iets dergelijks ook in je eigen regio is: http://www.thetra.nl/medische%20trainingstherapie.htm Een andere manier om beter in balans te komen (of in combi) zou je ook Tai-Chi Tao kunnen doen, dit is zelfs geschikt voor mensen met vele ook andere beperkingen (rheuma, MS, fibromyalgie,ME, whiplash etc) en met veel grondoefeningen. Hopelijk heb je aan deze (ervarings)tips iets en veel succes wens ik je!

Door heel erg langzaam te oefenen. Ik ben het eens met degene die Tai Chi aanraadt, en ik zou zeggen probeer de Yang Style, of Chi Gong. Dat is het meest voorzichtige waar je mee kunt beginnen. Je kunt dat zelfs zittend uitvoeren. Ook kun je bijvoorbeeld je denken veranderen. Je moet denk ik je eisen bijstellen naar beneden om tot een groter resultaat te komen. Als je NOG minder van jezelf verwacht, doe je jezelf misschien geen pijn. Het gaat dan nog langzamer, maar uiteindelijk sneller omdat je jezelf niet meer kreupel maakt. Het "snel" moeten is geen optie. Je moet dan bewust kiezen voor een langzamer tempo, zodat je nog voorzichtiger kunt bewegen. pas als de echte soepelheid een beetje begint te komen, kun je de oefening verzwaren, en ook hier weer minder dan je zou willen natuurlijk, want dat blijkt wel dat dat steeds teveel is denk ik? succes!! je kunt echt sterker worden!

Voor jouw is een trainingsschema onontbeerlijk. Waar je mee moet beginnen is kleine stukken lopen en dat steeds verder opvoeren. Beginnen op een fiets trainer. Vanaf 10 minuten, langzaam opvoeren. Als ik tussen de regels doorlees dan ga je ineens veel te veel doen en zeggen je spieren, bekijk het maar. Eerst deze eenvoudige oefeningen daarna pas uitbreiden. Sterkte

Heb je je VOEDING goed op orde? Daar begint het mee, voor de opbouw van botten pezen en spieren zijn Ca,Fe, Vit D, B11 en 12 ook heel belangrijk. Met goede voeding , vitaminen en beweging in warm water voor betere doorbloeding en ondersteuning kun je de basis leggen voor meer kracht en belastbaarheid. Als ik je zo hoor, zul je eerst deze basis moeten leggen, anders is de kans op meer schade groot. Doe de oefeningen NIET zonder hulp, zodat je niet kunt uitglijden. Raadpleeg ook zeker eerst een fysiotherapeut. Tegenwoordig kun je die zonder artsverwijzing raadplegen Weest voorzichtig met jezelf. Heel veel STERKTE gewenst.

http://www.oca.nl/oca/?menuitem_id=55615 Kijk eens op de site van OCA. Ik heb er hele goeie ervaringen mee. Zij kunnen zeker iets voor je betekenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100