Hoe kun je vanaf zeer zwak zijnde toch weer sterker worden?

Het gaat om mijn benen. Ze zijn zeer zwak, en steeds als ik probeer een ietsepietsje te trainen, dan blesseer ik me en ben ik een week kreupel. Jaren duurt t zo... en steeds weer een verdraaide enkel, zodanig zere spieren dat ik liever kruip, of de eeuwige liesspier die zich verrekt...
of of of of...

Ik wil graag sterker worden ZONDER kreupel te raken.
Hoe kan ik dat het beste doen? waar moet ik beginnen?

Een sportschool is geen optie. Ik moet het thuis kunnen doen. Vooral mijn benen moeten sterker worden en, zoals ik zei, vanuit een zeer verzwakte toestand.

alle uw advies is erg welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe je ervoor staat.

Maar in de meeste situaties (dus ook ouderen, invaliden) kunnen aan TaiChi gaan doen.
Ik heb altijd slechte knieën gehad. Elke knie een keer geopereerd. De laatste operatie is nooit succesvol geweest qua revalidatie.
Na jarenlang met TaiChi te werken, heb ik nergens geen last meer van die knieën. Het mooie is dat je zelf je grenzen kan aangeven. En een beetje doen, is toch een beetje doen.
Het is een hele zachte wijze van bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat je daarvoor naar een fysiotherapeut moet. Die weet precies wat je wel en niet kan doen, en hoe je het trainen aan kan pakken.
Ik zou gewoon even naar je huisarts gaan, die kan je doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het bovenstaande wil ik graag toevoegen dat je ook zonder verwijzing naar de fysiotherapeut kunt gaan!

Toegevoegd na 1 uur:
Vergoeding van het consult is dan wel afhankelijk van je verzekeraar en/of eventuele aanvullende verzekering.

(met dank aan SuzieQ)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, maar waarom zou je? Zonder die verwjizing is de kans klein dat je zorgverzekeraar het vergoedt, en die huisarts zal je die verwijzing heus niet weigeren.
rose
14 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk. Ik ben zelf aanvullend verzekerd en ik was in de veronderstelling dat iedereen altijd fysiotherapie vergoed kreeg. Mijn fout, dankjewel!
Je zult een training moeten gaan doen die weinig (draaiende) belasting op gewrichten geeft.
Hierbij zou je kunnen denken aan roeien.
(Roeien doe je vooral ook met je benen maar zonder dat je daarbij met je gewicht erop steunt.)
In jouw situatie kan je dan het beste contact opnemen met de hier genoemde bron. Ik weet dat er indertijd in iedergeval ook fysio therapeuten bezig waren.
De huidige begeleiders ken ik niet echt.

Overleg wel bij oorkeur met arts en fysiotherapeut. (Helaas kent niet elke fysio of arts de hier genoemde stichting, welke speciaal oefent met herstel na bv ongevallen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat je naar een fysiotherapeut moet. Je hebt zo te zien last van zwakke gewrichten, en alleen een fysiotherapeut kan je vertellen wat je kunt doen om deze niet verder te belasten.

Wat misschien wel een optie is: ga zwemmen, je gebruikt al je spieren, maar je belast ze niet te zwaar. Als je dit een half jaartje ofzo volhoudt dan zijn je spieren misschien dusdanig aangesterkt dat een sportschool wellicht wel een optie zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al eens gedacht aan een fiets met veel versnellingen? En dan in de lichtste stand hele einden fietsen... Net zo lang totdat je merkt dat je een tikje zwaarder kan... Hele einden fietsen, daar is Nederland erg geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben nog wat zwakker dan dat. ik durf nog niet, is niet veilig nog met zo weinig kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel een goede suggestie eigenlijk. ik durf nog niet,... maar daar hebben we het woordje NOG.... ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht kun je beginnen met opbouwen op een hometrainer ? Dan hoef je in elk geval niet weer terug als je niet meer verder kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er eerst even vanuit dat je dokter geen negatief advies voor fietsen heeft gegeven. Met dat in gedachte: Weet je wat... Ik vertel je, als je een andere avatar neemt - een sterke, in plaats van een twijfelende smilie... Dat je wellicht alleen daaruit al genoeg durf kunt putten om toch de fiets te pakken. Zoek een sterke smilie, dan kan je daar elke keer kracht uit putten.
Fietsen is gezond, niet moeilijk, niet gevaarlijk (zo lang je op de fietspaden blijft): houd je dat zelf voor, en probeer. "Als je niet schiet, kun je niet scoren..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn avatar staat niet voor mijn persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet er niet toe, of dat wel of niet zo zou zijn. _Als_ je steeds iets sterks ziet, kan je daar zelf ook sterker door worden. (Dan moet je natuurlijk wel regelmatig op GV zitten... ;).)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel, dat ik geen zwakke persoonlijkheid ben... dit is meer een tijdelijke humoristische gezichtsuitdrukking waar ik om moet lachen dan iets waar ik mij zwak van ga voelen. Het feit dat ik jaar na jaar heb weten te overleven met zoveel ellende maakt mij een zeer sterk mens. Ik kom alleen even niet verder. Ik begrijp je suggestie wel hoor, dat wel. Maar voor sterkte kijk ik naar mijn partner, naar mezelf, naar inspirerende boeken en goede adviezen. Ik vind mn plaatje gewoon leuk. sorry.
Door heel erg langzaam te oefenen. Ik ben het eens met degene die Tai Chi aanraadt, en ik zou zeggen probeer de Yang Style, of Chi Gong.
Dat is het meest voorzichtige waar je mee kunt beginnen. Je kunt dat zelfs zittend uitvoeren.

Ook kun je bijvoorbeeld je denken veranderen. Je moet denk ik je eisen bijstellen naar beneden om tot een groter resultaat te komen.
Als je NOG minder van jezelf verwacht, doe je jezelf misschien geen pijn. Het gaat dan nog langzamer, maar uiteindelijk sneller omdat je jezelf niet meer kreupel maakt.

Het "snel" moeten is geen optie. Je moet dan bewust kiezen voor een langzamer tempo, zodat je nog voorzichtiger kunt bewegen. pas als de echte soepelheid een beetje begint te komen, kun je de oefening verzwaren, en ook hier weer minder dan je zou willen natuurlijk, want dat blijkt wel dat dat steeds teveel is denk ik?

succes!! je kunt echt sterker worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jouw is een trainingsschema onontbeerlijk.
Waar je mee moet beginnen is kleine stukken lopen en dat steeds verder opvoeren.
Beginnen op een fiets trainer. Vanaf 10 minuten, langzaam opvoeren.
Als ik tussen de regels doorlees dan ga je ineens veel te veel doen en zeggen je spieren, bekijk het maar.
Eerst deze eenvoudige oefeningen daarna pas uitbreiden.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je je VOEDING goed op orde?
Daar begint het mee, voor de opbouw van botten pezen en spieren zijn Ca,Fe, Vit D, B11 en 12 ook heel belangrijk.
Met goede voeding , vitaminen en beweging in warm water voor betere doorbloeding en ondersteuning kun je de basis leggen voor meer kracht en belastbaarheid.
Als ik je zo hoor, zul je eerst deze basis moeten leggen,
anders is de kans op meer schade groot.
Doe de oefeningen NIET zonder hulp, zodat je niet kunt uitglijden.
Raadpleeg ook zeker eerst een fysiotherapeut.
Tegenwoordig kun je die zonder artsverwijzing raadplegen
Weest voorzichtig met jezelf.
Heel veel STERKTE gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.oca.nl/oca/?menuitem_id=55615
Kijk eens op de site van OCA. Ik heb er hele goeie ervaringen mee. Zij kunnen zeker iets voor je betekenen.