Hoe kan ik mijn stem veranderen?

Ik ben een jongen van 16 en ik heb een vrij hoge stem, voor mijn 12e was hij echt heel erg hoog. Toen is hij veranderd na een klein beetje lager maar hij is nog steeds wel vrij hoog. Mensen maken er ook vaker grapjes over omdat ik groot en sterk uitzie maar zo'n rare stem heb.

Daarom heb ik een paar vragen:
Hoe verander ik mijn stem, is dit normaal
en kan mijn stem nog veranderen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/laag-mogelijke-stem.15750
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee heb ik al op gekeken, en dat is niet mijn enige vraag.
Kristal
11 jaar geleden
Jeetje... als je nu eerst eens je bewegende avatar veranderd, ik kan helemaal niet nadenken over je vraag!
Kristal
11 jaar geleden
Dánk je! Wat een snelle reactie! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bewegende avatar is ook niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dat wist ik niet... ik ben nieuw.
Kristal
11 jaar geleden
Wist ik ook niet hoor, maar ik snap wel waaróm het niet is toegestaan ;-))

Antwoorden (4)

Je kan gaan schreeuwen :D dat veranderd je stem maar het verpest je stem eigenlijk ook. Meestal gaat dit vanzelf. Ik weet niet of je al ver in de puberteit bent? Maar sommige jongens (zoals ik ook) beginnen erg laat aan hun puberteit dus duurt het even allemaal wat langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al ver in de pubertijd, ik ben al uitgegroeid, heb ook al borsthaar en moet me al veel scheren...
Ga hier eens mee naar je huisarts, misschien is je testosteronspiegel te laag, je bent nog jong, dus de kans is groot dat de arts zegt dat je over een paar jaar, als je stem dan nog niet lager is, maar eens moet terugkomen voor een test.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gezonde voeding, sporten en voldoende drinken kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, er kan nog echt veel veranderen aan je stem, je bent dan wel al 16 jaar, maar dat wil nog niet zeggen dat je al helemaal uitgegroeid bent. Zo ook je stem niet.

Als je er echt ongerust over blijft, ga dan gewoon eens naar de huisarts en vraag wat die er van denkt.

In de tussentijd zou ik mijn stem opnemen, lees met je normale spreekstem een stukje voor uit een boek of zo, en dat zou ik dan na een half jaar nog eens doen. Hetzelfde stukje. Dan kan je zien of je stem wel of niet lager is geworden in dat halve jaar.

Want weet je, vaak maak je je ongerust over zulke dingen terwijl het gewoon wat meer tijd nodig heeft als je zou willen.
Kristal
11 jaar geleden
Ga naar een logopedist. Deze weet als geen ander wat je het beste kunt doen en of je stem nog zakt (omdat deze nog moet "breken", de baard in de keel) of dat dit je normale stem is. Mogelijk heb je vrij korte stembanden waardoor je stem hoger is dan gemiddeld. Een logopedist kan je ook stemtherapie geven, waardoor je leert op een goede en gezonde manier met je stem om te gaan. Je begint met een goede houding, daarna is je ademhaling aan de beurt en daarna krijg je speciaal op jouw afgestemde oefeningen. Hierdoor kan je stem ook zakken. Belangrijk is wel dat je deze oefeningen ook thuis herhaalt. Veel succes!