Is het erg als een hond je wond likt?

Mijn Tattoo is een week oud. Er zat eindelijk een Korst op. Ik gebruik morfine voor zenuwpijn dus was slaperig en viel op de bank ik slaap. Ik werd wakker van een erge pijn bij mijn Tattoo. Mijn hond heeft de hele Tattoo "schoon " gelikt. Is dit heel erg. Het bloed en ook pus omdat hij al ligt ontstoken was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K
bamibal
11 jaar geleden
Honden eten poep en likken elkaars kont...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo even de huisartsenpost om advies vragen. Telefonisch consult en dan weet je meer.
Het is al ontstoken en gebruikt al morfine. Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg voor jou of voor je hond?
Katten doen dit trouwens ook.
Ik had een keer een wondje op mijn wang dat bloedde en toen likte mijn kat eraan.
Volgens mij doen veel dieren dat.
Als ze zelf een wond hebben likken ze er ook aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeker even de huisarts bellen. In speeksel zitten wel enzymen die de genezing bevorderen, maar ook veel bacterieën die je niet in een wond wilt hebben. Maar geheel terzijde: je gebruikt morfine tegen zenuwpijn. Laat dat nu net het soort pijn zijn waar morfine vaak niet (of niet optimaal) voor werkt. Ik gebruik zelf al jaren Oxycontin, maar in periodes dat ik veel zenuwpijn heb toch echt een middel als Lyrica erbij. Ik zal niet zeggen dat het helemaal niets doet (extra oxynorm - dus de snelwerkende oxycodon - doet bij mij ook wel wat bij zenuwpijn) maar meestal werken middelen die specifiek voor zenuwpijn geregistreerd zijn toch echt veel beter. Zeker als je zo slaperig bent van de morfine, is het misschien niet gek om eens met je behandelend arts te overleggen of een ander middel niet beter kan zijn. Dan denk je aan middelen als amitriptyline, lyrica, gabapentine, cymbalta, etc. Of heb je dat al geprobeerd? Dan heb ik niets gezegd natuurlijk.

Het beste antwoord

Het is in ieder geval niet aan te bevelen, een hond heeft de nodige bacteriën in zijn bek die een ontsteking kunnen veroorzaken.

Ga even langs de huisarts voor een tetanusinjectie en meteen een wondinspectie voor de reeds ontstoken tattoo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er overdreven aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moes indd tetanus injectie.

Andere antwoorden (3)

op internet vind je veel tegenstrijdigheden.
ik kies voor wat een medisch centrum er over zegt: speeksel bevorderd het snel stollen van het bloed, en daarmee de wondgenezing.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onderzoekers hebben het over eigen speeksel.
Speeksel helpt in principe wondgenezing (daarom likken dieren zich instinctief op wonden). Maar de bacterien die in speeksel zitten zijn onschadelijk op zijn best of kunnen infecties veroorzaken. En je weet natuurlijk niet zo met welke bacterien je in aanraking bent gekomen. En een hond likt en hapt echt vanalles, dus legio aan mogelijkheden.
Als je twijfelt lijkt me een belletje naar de huisarts tijdens spreekuur de oplossing. Een arts kan toch het beste een inschattig maken. Zowiezo omdat het wat onstoken is lijkt me dat zowiezo verstandig al was het alleen daarom. Better safe then sorry. En blijft je tattoo ook het mooist. Onnodige ontstekingen zal de tattoo misschien geen goed doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ervaring van mij en ook die van mijn moeder is,en wij hadden ook een hond,de volgende:
Ik had zelf eens een bloedende wonde aan mijn been,en maar zalf en maar pleisters en maar uitwassen en maar insmeren met vanalles en nog wat op Dokters voorschrift.
Het resultaat was dat de wonde ontstoken raakte en ferm aan het etteren was,en toen ik de pleister er af deed om het nog maar eens te ontsmetten toen snoof mijn hond eens met haar neus en kwam naar me toe en voor ik het wist was mijn hond aan mijn wonde aan het likken,ik wilde haar tegen houden maar toen hield mijn moeder mij tegen,ze zei dat ik de hond gewoon moest laten doen,en dat deed ik ook,2 dagen lang,aan het einde van de derde dag was de wonde al bijna weer genezen.
Het is waar,honden likken aan vanalles en nog wat,net daarom dat hondenspeeksel ook een stof bevat dat Bacterien dood.
Was een zeer goede les voor mij en voor onze Dokter die er niks van bakken kon.
Ik heb zelf altijd honden gehad en als ik een wond(je) had likten ze dat vaak schoon. Ik heb er nooit iets engs aan overgehouden, sterker nog, ik heb het idee dat de wond sneller genas! Uiteraard moet je dat niet toelaten als de hond in kwestie een rot gebit heeft.