heb de verkeerde paracetamol gegeven aan mijn zoon van 5 ,500 milligram ipv 250 nu maak ik mijn zorgen is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Per dag mag een 5 jarig kind 720 mg (vier tot zesmaal 120-180 mg). Of het een groot gevaar oplevert als een kleintje dit in een keer binnen krijgt weet ik niet. Bel beter de huisartsenpost en vertel dit. Houdt de verpakking bij de hand. Antwoord van de apotheker
De dosering van paracetamol bij kinderen is als volgt: tabletten: 10 mg per kg lichaamsgewicht per keer, dit is voor kinderen van 3–12 maanden: 60 mg vier- tot zesmaal per dag; 1–2 jaar: 120 mg vier- tot zesmaal per dag; 2–4 jaar: 120–180 mg vier- tot zesmaal per dag; 4–6 jaar: 180 mg vier- tot zesmaal per dag; 6–9 jaar: 240–250 mg vier- tot zesmaal per dag; 9–12 jaar 360–375 mg vier- tot zesmaal per dag. Bronnen:
- https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/f/finimal/paracetamol/item8058

Antwoorden (1)

Nee.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol#Schadelijkheid_bij_overdosering

Bij een eenmalige inname van meer dan 70 mg/kg (ongeveer 5 gram voor volwassenen) zijn de nadelige effecten al te verwachten. Met 140 mg/kg (circa 10 gram voor volwassenen) wordt er matig ernstige leverschade gezien, en bij 200 mg/kg (ongeveer 14 gram voor volwassenen) is dit al ernstige leverschade. De absolute hoeveelheden zijn voor kinderen lager dan hier vermeld. Ook dagelijks gebruik van de normale dosering kan uiteindelijk leiden tot leverschade.

http://wij.nl/kind-info-groei-ontwikkeling/artikel/het-gewicht-van-je-kind
5 jarige=~20kg>
20kg x 70mg/kg=
1400 mg voor een nadelig effect

Je zou dus al aan 3 pillen (à 500mg) moeten denken voor een nadelig effect.