Kan een onterfd kind via zijn legitieme portie aanspraak maken op een huis dat in de nalatenschap zit?

Ik ben enig erfgenaam van een tante; ze is weduwe. Zij heeft slechts 1 kind dat ze onterfd heeft, ligt vast in het testament. Ik erf haar huis dat geschat wordt op een miljoen. Ze woont ver weg, dus ik wil het huis als ik het erf verkopen. Heeft haar onterfde kind recht op een deel van de opbrengst van het huis bij verkoop en zo ja hoeveel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee. Ze heeft dan alleen recht op de legitieme omgerekend in geld. Zij krijgt omdat er maar een verdere erfgenaam is, 50% van de hele nalatenschap. Dat is dus niet alleen de waarde van het huis, maar ook van andere vermogenbestanddelen zoals de spullen en geld, minus eventuele schulden.
Kijk ook even uit: de belastingdienst wil graag direct afrekenen bij de executeur als het om de erfbelasting gaat. Voor een kind ligt de erfbelasting een stuk lager dan voor verdere verwanten. Reken je dus niet rijk, je moet pakweg 30% belasting betalen op je eigen erfdeel. Ik wil hier nu niet verder ingaan op de tarieven, dat is een ander antwoord immers. Kijk eventueel even op de site van de belastingdienst: je valt dan onder ""overige erfgenamen/verkrijgers".

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie Burgerlijk Wetboek: BW 4: art. 65. Dat spreekt alleen over waarde en dat moet je hier letterlijk nemen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Nog even over de erfbelasting: na aftrek van een vrijgesteld gedeelte betaal je 30 % tot 115.000 ( afgerond bedrag) euro en over het meerdere 40%. Er gaat dus een kleine twee een ton naar de fiscus als je deel 500.000 euro zou bedragen.