Kun je onverschillig zijn voor pijn?

dat de pijn je niets uitmaakt bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat bedoel je dan eigenlijk? Lichamelijke pijn of andere pijn?

In het lichamelijke geval kan ik opmerken dat sommige mensen in staat zijn om hun gedachten zo goed te contoleren dat ze geen last van de pijn hebben.

Mensen uit bijvoorbeeld China, kunnen dat over het algemeen beter dan mensen uit Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, dat kan. Zo zijn er personen die tattoo's laten zetten of het niks is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen voelen in zijn geheel geen pijn, dit omdat ze een genetische afwijking hebben. Hierdoor bereiken de pijnprikkels hun hersenen niet.

Toegevoegd na 52 seconden:
Dit is een zeer zeldzame zenuwaandoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het wel ja, ligt veel aan hoe jezelf in elkaar zit.
En hoe je met de pijn omgaat, de een gaat gewoon door terwijl de ander het liever wil ontlopen.

En het ene mens klaagt gewoon eerder dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je praat over lichamelijke pijn dan is het antwoord,
JA

Een zeer ervaren fysiotherapeut heeft mij geleerd dat je
je niet moet verzetten tegen pijn,als je dat wel doe dan is
de pijn veel heftiger.

Dit is lastig om te leren,
maar het werkt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel
Er zijn mensen waarbij pijn pijn is. Er zijn mensen waarbij pijn genot is. Dus lijkt het me zeer waarschijnlijk dat er ook mensen zijn waarbij pijn niets uitmaakt.
Masochisten vinden pijn lekker, maar het kan misschien ook wel zijn dat zelfs een masochist even geen zin heeft om lekker pijn te lijden. In dit geval doet pijn een masochist misschien helemaal geen pijn, maar doet het hem helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk niet, iemand kan lang de schijn ophouden dat de pijn hem/haar niets doet, maar er komt een breekpunt.
Een mens kan niet permanent pijn wegdrukken.
Er is uiteraard wel verschil in pijn beleving van persoon tot persoon.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Heb de afgelopen jaren heel wat pijn gehad en op een gegeven moment, als je er niets aan kunt veranderen dan 'accepteer' je het op een of andere manier en is het iets wat gewoon bij je hoort en er is.
Je vergeet het niet, je voelt het wel maar het is niet belangrijk.

Wellicht is dit echter relatief aangezien je wel die dingen ontwijkt die je pijn verergeren maar ik zie dat zelf meer als je verstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Ik heb chronische pijn en heb dagen dat het me totaal niet boeit. Kan er wel over gaan zeuren maar dat neemt de pijn toch niet weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen met een heel hoge pijngrens. Zij zijn er niet onverschillig voor maar ze voelen het niet of later dan een ander. Vaak zijn er dan zenuwen beschadigd. Een kickbokser bijv. die vaak op dezelfde plek geraakt wordt, voelt de pijn al niet meer,omdat daar de zenuwen beschadigd zijn. Er bestaan zelfs kinderen die aandoeningen hebben waarbij ze niet klagen over pijn. Dit is voor de ouder vaak moeilijk, want ze hebben plotseling hoge koorts,en zijn ziek, maar ze weten niet wat er aan de hand kan zijn want het kind geeft niet aan waar het zit.
Zo ontdekt de dokter pas dat het een oor-of keelontsteking is, terwijl dit normaal erg pijnlijk is.
Het is ook vaak een kwestie van cultuur/opvoeding. In sommige culturen wordt het baren van kinderen zo gewoon gevonden dat de vrouwen niet verteld wordt dat het pijn doet, ze weten dus niet beter en geven geen kik.
Angst speelt ook een rol bij pijnervaring. Als je niet bang bent voor pijn, zal je ook een hogere pijngrens hebben.
Als je als kind een moeder hebt die er bij elke geschaafde knie een drama van maakt, zal dit kind elke pijn als dramatisch ervaren als het volwassen is. Een ander die vaak een botbreuk heeft gehad, zal zeggen;"Oh, zal wel
weer een botbreuk zijn". Pijnwaarneming hangt dus van een aantal factoren af en is niet bij iedereen gelijk.
amc