Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er spullen waarmee ik heel even mijn adem kan beschermen voor sigaretrook?

Ik heb een ernstige vorm van COPD/astma/bronchitis waarbij zelfs één pofje sigaretrook inademen voor mij het ademhalen moeilijk maakt.

Ik krijg dit helaas al makkelijk en snel binnen wanneer ik bijv op de stoep loop in het openbaar of op een druk plein.

Ik vroeg me daarom af of er geen speciale spullen te koop zijn waarmee je je adem kan beschermen voor enkele seconden (totdat ik de roker weer voorbij heb gelopen bijv.).

Alle links en informatie welkom.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
745

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt je daar niet tegen beschermen. Of je zou de hele dag met een zeer speciaal mondkapje op moeten lopen, en dat zul je waarschijnlijk zelf ook niet willen.

Ik twijfel er geen seconde aan, dat je hier echt last van hebt, maar bedenk wel, dat een "pofje" sigarettenrook geen enkele invloed heeft op je gezondheidsklachten. Hoe schoon de lucht in vergelijking met 30-40 jaar geleden ook is, zitten er in de lucht die je normaal op straat inademt, allerlei zaken die vele malen slechter zijn dan het pofje sigarettenrook. Fijnstof, uitlaatgassen, en vervuiling van open haarden, fabrieksschoorstenen etc.

Wil je dit ontlopen, probeer dan plekken te vermijden met grote mensenmassa's. Als je op zaterdagmiddag in de drukke binnenstad gaat lopen, is de kans wat groter dat je een roker tegenkomt (en 'm niet kan ontlopen) dan wanneer je op dinsdagmorgen naar de stad gaat. Er zijn genoeg mensen die om heel andere redenen niet zo graag in drukke winkelgebieden lopen, en met een beetje beleid is dat ook best te vermijden.

Mocht dit op een of andere manier toch een probleem voor je zijn of blijven, bespreek dit dan eens met je huisarts. Je huisarts is er niet alleen om je medicijnen voor te schrijven, of een diagnose te stellen, maar ook om je behulpzaam te zijn in het oplossen van problemen die jij ervaart i.v.m. met je gezondheidsklachten. Hij zal graag bereid zijn met je mee te denken.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding