Waarom heeft een mens weleens jeuk?Wat is het nut ervan?

Soms heb je weleens ineens jeuk aan b.v. je rug of je hoofd. Ik vraag me af waar dat dan door ontstaat en vooral ......waarom? Welk doel dient het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zodat wanneer een mug op je arm landt je deze voelt jeuken en kan afslaan. Hetzelfde geldt voor andere insecten en dergelijke. Vanuit de evolutie gezien is dit ontzettend handig, want als iets aan je komt, al is het licht voel je dit gelijk, dan kun je je verdedigen, en overleef je dus beter.

Daarom is deze eigenschap gebleven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op wikipedia kun je natuurlijk meer vinden over jeuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een heel erg ingewikkeld verhaal.
Jeuk ligt dicht aan tegen pijn in het menselijk lichaam

Wat je voelt is een complex samenspel tussen de huid, je zenuwstelsel, je endocrien systeem en je immuun systeem.
Meestal begint het met de gevoelszenuwen en 'jeuk-receptoren' op de huid. Gevoelszenuwen sturen boodschappen aan de hersenen dat o.a. warmte en en andere sensaties monitort. Dan worst histamine vrijgelaten en door de geirriteerde cellen rond de zenuwcellen, die de boodschappen veranderen die naar de hersens gaan.
Het signaal reist vanaf de jeukende zenuw naar de ruggegraat en vervolgens de hersenen.

Daar gaat de zaak de computer in naar de thalamus en dan naar de cerebrale cortex, de laatste zorgt voor je bewuste gedachten. Ja, dan weet je dat je jeuk hebt en krijg je dus ook die jeuk. Krabben is een reflex waarvan we denken dat dat het de jeuk doet verminderen door de zenuwen te stimuleren met pijngevoelens en de jeuk-uitzendingen naar de hersens te verstoren.

Oeps, ik vraag me af of het nu duidelijker is.
Krijg wel plotseling jeuk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die 'worst' hoort niet bij jeuk, maar is een typo.
Hoewel, misschien kun je ook van worst jeuk krijgen...
14 jaar geleden
Het jeukgevoel is een reactie van ons lichaam op iets dat zich daarbinnen of op de huid afspeelt, de oorzaak kan ‘van alles` zijn.
Jeuk kan een signaal zijn dat er een ziekte in het spel is, zoals rode hond, waterpokken, geelzucht, voetschimmel.
Jeuk op één plek kan verschillende oorzaken hebben – jeuk aan de anus bijvoorbeeld kan komen door verstopping, aambeien, een worminfectie, zeep, bepaalde voedingsmiddelen, schimmels, bacteriën of strak ondergoed.

Jeuk is een signaal dat er iets aan de hand is. Door te krabben uit je dit.
Bijvoorbeeld, een ouder ziet een kind telkens krabben. Wat is er aan de hand? Het kind blijkt hoofdluis te hebben. Nadat de hoofdluis is bestreden, is de jeuk over.

Voor meer informatie over jeuk: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat jij per ongeluk je puisten openkrabt, waardoor je hele kop onder de puisten komt te zitten.
Daardoor kan jij nooit een chickie krijgen en kan jij je gelukkig niet voortplanten
Het is een complot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeuk kan natuurlijk van alles betekenen. Maar in geval van een helende wond zegt je lichaam dat je moet krabben. Niet zwaar natuurlijk. Licht masseren is een beter woord. Het stimuleert de bloedsomloop, en de soepelheid van het groeiende weefsel, bevordert in zijn algemeen het herstel.