Ik slik een half jaar vitamine A-Z & af en toe nog meer vitamine's (b12, C), hoe kan ik nu dan alsnog een simpel iets als verkoudheid hebben?

Nee, ik snap ook heus wel dat deze vitamine pillen je nooit meer ziek maken e.d, alleen ik vraag mij dit gewoon zeer af aangezien het je weerstand wel aanzienlijk verhoogd. Als ik nou zwaar griep had oké, maar zoiets simpels als een snotterneus en een goeie keelpijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je verder normaal eet verlaat 95% of meer van die kunstmatige vitamines je lichaam met je urine.

Tegen verkoudheid helpt niets. Vroeg naar bed en het eruitzweten. Eventueel een flinke borrel (niet dat het helpt, maar het is wel lekker :) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamines spelen slechts een kleine rol in het weerstandsysteem.

Je dagelijkse activiteiten spelen een veel grotere invloed. Als je bij wijze van spreken een half jaar niet buitenkomt moet je niet verbaasd opkijken dat je ziek wordt als je weer eens buiten komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamines zijn, net als spoorelementen, aanvullingen op je voeding. Die aanvullingen kunnen onmogelijk een volwaardige voeding vervangen. Een volwaardige voeding moet altijd het uitgangspunt zijn als je iets aan je gezondheid wilt doen. De vraag is of een volwaardige voeding, zoals aanbevolen door het Voedingscentrum, voldoende is. Mede gezien het feit dat vrijwel niemand dat aanbevolen patroon strikt volgt denk ik dat het uiterst minimaal is. Je wordt er net niet acuut ziek van maar of je er op de langere termijn gezond bij blijft kun je je afvragen.

Vervolgens kun je het standpunt hanteren dat een paar keer per jaar een fikse verkoudheid en eens in de paar jaar een goeie griep erbij hoort maar ik geloof daar helemaal niets van. Als je die ziektes krijgt mankeert er iets aan je weerstand.

Mijn keuze is om enkele grammen vitamine C per dag te gebruiken. Daar hou ik al jarenlang zowel griep als verkoudheid mee buiten de deur. Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs en de eventuele nadelen neem ik voor lief maar voor mij werkt het. Ik teken er wel bij aan dat het geen middel tegen alle kwalen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad als basis extra vitamine C en een multi is het eerste verdiend om de verschraalde natuur een handje te helpen.