Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij meer vertellen over chilblain lupus (hutchinson)? (zonder te kopiëren van google..)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.5K
Reddie
9 jaar geleden
Ik zou zoeken naar lupus patientenvereniging
www.nvle.org
www.lupusnederland.nl
Daar zit heel veel deskundigheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Lupus is een auto-immuun ziekte. Dit houdt in dat het immuunsysteem onze eigen gezonde aanvalt. Chilblain Lupus is een vorm van lupus erythematosus (LE). Er zijn grosso modo twee grote vormen van LE, de systemische LE en de cutane LE.
Systemisch houdt in dat organen en dergelijke weefsels aangetast worden. Cutaan heeft betrekking op dat wat ons lichaam omgeeft, grotendeels huid dus. Cutane lupus is dikwijls minder erg dan systemische lupus.
Childblain lupus is een zeldzame vorm van lupus erythematosus. De voornaamste kenmerken hiervan zijn paarse vlekjes op de huid en vochtophoopinkjes onder de huid (oedemateuze huid).
Kou is een uitlokkende factor voor Childblain, hier verschilt deze met lupus erythematosus waarbij juist warmte reactie uitlokt. Childblain wordt ook vaker gezien bij vrouwen.
Over de oorzaken van childblain is nog niet heel veel bekend, wel bestaat het vermoeden dat childblain te maken heeft met erfelijke factoren.

Ik hoop dat dit je een iets completer beeld schetst. Childblain is een vrij zeldzame aandoening en ik weet er daarom ook niet heel veel vanaf. Mocht je nog vragen hebben zal ik die natuurlijk graag proberen te beantwoorden.

Toegevoegd na 58 minuten:
Childblain lupus is een vorm van cutane LE, niet van systemische.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding