Wat kan je van de iris van je oog aflezen ?

Mijn ene oog heeft slierten, het andere inslagplekken. Kun je hier iets aan aflezen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (9)

Een geoloog leest stenen, een psycholoog leest zielen, een neerlandicus leest Nederlands, een iriscopist leest irissen...

Je kunt er alles aan aflezen, maar je hebt wel een deskundige nodig... Dus stel zulk een kundige de vraag, alles is af te lezen, maar hier zul je geen bevredigend antwoord vinden op Gv...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met iriscopie kun je ziektebeelden aflezen, van nu , maar ook uit het verleden.
Ik heb even ge googled en vond deze afbeelding, best interessant om eens na te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Kan best zijn dat een bepaalde ziekte een litteken achterlaat (beschadigde cellen), en misschien zelfs in een uitzondering ook wel in de ogen, maar dat plaatje lijkt mij pure fantasie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zegt het...
Dat zijn gewoon bloedvaten en andere anatomische delen; verder niks bijzonders. Afhankelijk van je gezondheid, genen, en externe omstandigheden zien ze er bij iedereen weer anders uit - net als elk ander deel van je lichaam, die óók bij iedereen anders is.
Het zou best een (enge (in de betekenis van 'smal')) wetenschap kunnen zijn, zodat je er bepaalde eigenschappen van iemand kan aanwijzen.
Vooral de oorzaken van de verschillende kleuren zijn onderzicht: genetische en fysieke omstandigheden bepalen die. Verder valt er waarschijnlijk niet zoveel uit op te maken.
Er zijn wel alternatieve medicijnmannen die allerlei onbewezen zaken uit de structuren halen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomy)#Alternative_medicine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de oogkleur, wat wiki aangeeft , het gaat om de 'inslag', die te zien is in elk oog.
Voor je negatieve benadering; alternatieve medicijnmannen, een min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was geen negatieve, maar een realistische benadering.
Denk niet dat je bijv. karaktereigenschappen kan voorspellen aan de hand van je iris. Als dat kon, dan was 't al wel algemeen bekend. En als ze _nog_ geen verbanden hebben kunnen vinden, dan is er dus ook _nog_ niks over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee MMM,
Nou weten we dat je kort door de bocht bent, en ik respecteer je antwoord, maar hier krijg ik toch het gevoel dat je niet verder 'kijkt' dat je neus lang is, Afijn. heb je dit nieuwe jaar geen nieuwe voornemens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het dan ook niet gehad over karaktereigenschappen die je uit een iris kunt halen.
Ik heb het over ziektenbeelden die je er uit 'leest' ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth:
Als je zulke zaken aan de hand van de iris kon zien, is 't toch wel uiterst frappant dat dat niet al lang en vooral _breed_ bekend zou zijn - want dat zou wereldnieuws zijn; en dan zouden huisartsen continue mensen naar irisologen doorverwijzen... Ik heb er nog nooit van gehoord. Daarom is 't voor mij onvoorstelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term alternative medicijnmannen was een deductieve:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomy)#Alternative_medicine
en
"Iridology is not supported by any published studies and is considered pseudoscience by most medical practitioners and eye care professionals."
http://en.wikipedia.org/wiki/Iridology Pseudoscience wil zeggen: er is _niks_ van bewezen. Als 't waar zou zijn, zou 't herhaalbaar getest kunnen worden.
Er bestaat dus geen gepubliceerd onderzoek waarin aangetoond wordt dat iridologen nuttig werk verrichten. Zelfs al konden ze _wel_ nuttig werk verrichten, dan nog steeds valt mij niets te verwijten - ik ben slechts afgegaan op feiten, niet op geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MMM ik begrijp het. Waar je nog niets van heb gehoord, of niet getest, bestaat niet. Ok, een veilige en gezonde instelling, lijkt me. Niets op aan te merken. Omdat men er zo weinig van hoort, of dat een specialist / huisarts je niet doorverwijst ligt ook een beetje voor de hand. Wanneer ze zouden doorverwijzing zien ze dit als een vorm van incompetentie zowel naar zichzelf maar zeker naar andere vakbroeders toe. Daarnaast is bekend dat de reguliere zorg zelf een 'machtstatus' heeft opgebouwd die het tot op heden onmogelijk maakt een samenwerking op korte termijn mogelijk te maken. Met het inzicht dat lichaam, geest en ziel onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden zal er toch een handreiking. Anders komt de zorg aardig in de problemen. Ach, wat zeg ik, dat is nu al het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er bewijzen waren dat je wel zulke zaken aan een iris kunt aflezen, snap ik niet waarom de 'reguliere' zorg afwijzend blijft. Dat snap ik niet, omdat ik niet zo paranoïdisch ingesteld ben. Als er géén bewijzen zijn, lijkt 't me alleen maar logisch dat de 'reguliere' zorg er niet in meegaat.
't Kan zo zijn dat _sommige_ artsen zo denken zoals jij zegt, maar toch zeker niet _allemaal_? "Met het inzicht dat lichaam, geest en ziel onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden..."
Hmmm... Ik snap niet hoe een geest ergens mee verbonden kan zijn... Want geesten bestaan niet. Althans, dat heeft nooit iemand bewijsbaar kunnen aantonen, laat ik 't dan zo zeggen. Als de irisoloog of homeopaat om de hoek irissen kan lezen, dan moet dat echt wel bewijsbaar zijn... De homeopaat van rietje en loes zou dan eigenlijk wel knettergek zijn dat ie niet idioot veel geld ging verdienen met zijn kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm
Nou mmm, "paranoïdisch" hoef je er niet direct in te gooien, wat jij daar ook onder mag verstaan. En 'irisoloog' vind ik ook wel aardig gevonden. Wat je laatste alinea betreft kan ik nog wel wat met je delen. Ik denk dat DIE mensen hun diensten tegen een redelijke prijs aanbieden, uitzonderingen daargelaten, omdat zij menslievender en dienstbaar willen zijn. Het is hun bezieling. Zij willen wél iets voor de mensheid betekenen.
Bovenstaande is mijn verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik denk dat DIE mensen hun diensten tegen een redelijke prijs aanbieden, uitzonderingen daargelaten, omdat zij menslievender en dienstbaar willen zijn"
Ja, maar de kans dat dat voor AL zulke specialisten zou gelden, is nihil...
Nee, ik kan er niet in geloven, sorry. Laten we 't er maar over eens zijn dat we 't oneens zijn :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
ben eens bij een homeopaat geweest en die heeft toen ook een foto gemaakt van mijn ogen en kon er heel veel uit halen, ik ging er heen om te stoppen met roken. Dus hij is er niet echt veel verder op in gegaan maar hij zei wel dat ik een sterk doorzettingsvermogen had en dat ik vroeger eens ben gevallen heel hard op mijn hoofd en dat er zeer waarschijnlijk iets mis was met mijn darmen, dat haalde hij eruit door even mijn ogen te bekijken. Hij had overal gelijk in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ze hebben bij mijn man toen gezien dat hij vroeger zijn been had gebroken, welk been en waar de bruek zat..
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Loes!
En even tussendoor zou handig zijn als ik weet waarom minnetje? Dan kan ik er misschien wat van leren en of wat mee doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minnetjes worden hier gegeven als ze het niet eens zijn met je antwoord, terwijl je eigenlijk alleen een min geeft als het antwoord niet klopt.
Irisdiagnose is geen geneeswijze, maar alleen een methode om te diagnosticeren. De diagnose bestaat uit alles wat van de norm afwijkt bij die persoon. Je kunt hierbij denken aan kleurveranderingen, pupilvervormingen en veranderingen in het normale verloop van het bindweefselgeraamte (stroma iridis) van de iris.
Het basisprincipe van irisdiagnose berust op het gegeven dat de iris in kaart kan worden gebracht, waarbij elk orgaan een vaste plaats krijgt op die 'landkaart'. Nieren, hart, lever longen enz. hebben vaste posities in de iris en liggen bij alle mensen op dezelfde plaats. Om de posities in de iris te kunnen aanduiden en beschrijven, wordt de iris ingedeeld in uren. Daarnaast wordt de iris nog ingedeeld in cirkels, waardoor er vakken of segmenten ontstaan.

Een grove verdeling is de volgende: alles wat bovenin ons lichaam is gesitueerd wordt ook bovenin de iris geprojecteerd, wat in het midden van ons lichaam ligt, zoals borstkas, is in het middenveld van de iris zichtbaar en alles met betrekking tot de onderhelft, dus benen en buik, is dan te zien onderin de iris. De enige uitzondering is het spijsverteringskanaal, dat circulair rond de pupil is geprojecteerd. Verder laat alles wat zich rechts in het lichaam bevindt zich ook rechts in de iris aflezen (bijvoorbeeld de lever); wat meer naar het midden ligt, heeft zijn tekens dichterbij de pupil; wat meer naar achteren of naar de buitenzijde is afgebeeld, aan de buitenzijde van de iris.
Verder valt er uit een oog af te lezen wat de constitutie van iemand is, welke eventuele diatheses iemand heeft en of er genotypische en fenotypische tekens te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ogen zijn de spiegel van de ziel.
Dit spreek toch al boekdelen?
Je hele constitutie is te lezen in de iris.

Met andere woorden, het vertelt iets over het gehele wezen van de mens met zijn erfelijke of in de loop van het leven verworven gegevens en daarmee dus iets over aanleg tot ziekten. Vaak laat het oog al tekens zien voordat de persoon het als aandoening ervaren heeft. Met iriscopie kan men vroegtijdig functionele stoornissen in het menselijke lichaam herkennen die aanleg zijn tot het ontstaan van ziekte.
Door middel van iriscopie kan men dus preventief reageren door vroegtijdige therapeutische maatregelen te nemen.

Maar, ook hier geldt, het is als additief aan te merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je van mij. Vooral door 'de ogen zijn de spiegel van de ziel'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De ogen zijn de spiegel van de ziel."
Dat is slechts een sprookje/volksverhaal/mythe...
Indien niet, dan stel ik voor dat je dit artikel verbeterd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegel_(optica) Waarom zou een sprookje boekdelen spreken (in de realiteit, dan)? Natuurlijk, als je er in gelooft... Alleen, op zo'n geloof kan je geen natuurwetenschappelijk werk verrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste @mmm,
Zie mijn andere reacties. Je weet ze te vinden.
een iriscopist, zegt dat ze ziekte afwijkingen kan lezen uit de pupillen. En tevens behandelen.
Thee soorten ect. kun je daarvoor bij haar kopen.
Het is aan jezelf of je dat wil geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. hooguit wat voor kleur ogen je ouders hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nauwkeurig genoeg kijkt, zie je een heleboel structuren en vormen in de iris.

Dus wat gebeurt er: hetzelfde wat er gebeurt bij andere dingen waarin je een heleboel structuren en vormen kunt herkennen als je goed genoeg kijkt. Zoals bijvoorbeeld in de koffiedrab bij griekse koffie, in de botjes van een geslachte kip, in de darmen van een geslacht schaap - allemaal structuren die in principe heel eenvoudig zijn, maar waarin je heel complexe structuren en vormen kunt zien als je maar goed genoeg kijkt.

In al die gevallen worden die structuren en vormen geïnterpreteerd. Men denkt dat ze iets zeggen over de toekomst, of over degene die het schaap heeft geslacht, of over degene die deze ogen heeft.

De wetenschap heeft de beweringen van de iriscopie natuurlijk uitgebreid bestudeerd. Sowieso interessant, en al helemaal in vroeger tijden, toen nog werd gedacht in termen van "de ogen zijn de spiegel van de ziel". Dat laatste klopt overigens enigzins: zoals iedereen wel weet, kun je aan iemands ogen heel snel en goed zien of die persoon bedroefd is, of opgetogen, of agressief, of afwezig, of wat dan ook. Zo is de mythe ontstaan dat de ogen "dus" *alles* over iemand zeggen, inclusief hoe de conditie van - ik noem maar even iets - iemands nieren is.

Goed, de wetenschap heeft het uitgebreid bestudeerd. Het enige dat eruit kwam is, dat de structuren van de iris ongeveer gelijktijdig ontstaan met (nu zeg ik het even uit mijn hoofd) hart en darmen. Als de jonge foetus een ontwikkelingsprobleem heeft gehad (ondervoeding, vergiftiging, virus) tijdens de aanleg van deze delen van het lichaam, zal dat invloed hebben op allemaal.

Dat betekent, dat een hartafwijking of een darmafwijking vaak samengaat met een iets andere structuur in de iris.

Echter, dat "samengaan met" is een uiterst zwak verband. Je kunt een heel vage indruk krijgen of iemand een hartstoornis heeft of een darmprobleem door naar de iris te kijken. Dat verband is echter zo enorm zwak, dat je veel beter naar het hart of de darmen zelf kunt kijken. Dat zegt veel meer dan die iris!

Kijken naar de iris is dus voor hart en darmen een grote omweg, een nodeloze omweg, en een gevaarlijke omweg omdat het verband zo zwak is.

(vervolg in reactie)
Cryofiel