Hoe kan het dat wanneer ik 's ochtends wakker wordt ik zoveel gedachten heb, dat ik niet meer verder kan slapen (als ik dat wil)?

Terwijl als ik gewoon naar bed ga, ik mijn gedachten a la minuut kan stoppen en heerlijk direct in slaap val.
Ik vind dit zo een raar verschil, en ik zou eens uit willen slapen of verder willen slapen als ik geen verplichtingen heb. Maar het is dan gewoon te druk in mijn hoofd. Ik kan het niet stoppen, met geen mogelijkheid.

Overdag of in meditatie is het geen enkel probleem om gedachten stil te zetten.

Wie heeft hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (6)

Gedachten kun je niet stoppen, het stoppen maakt meer gedachten...

Het is het belang dat je hecht aan een gedachte die die onrust maakt... Kennelijk is belangrijke gedachte endemisch bij jou...

De verklaring is dat jij wel de gedachtenstroom kan temmen, maar hij is heel sterk als je die stroom niet beteugelt...

De oplossing ligt hem niet in het stoppen van gedachten, maar ze minder belangrijk te beschouwen... Dat wat niet belangrijk is, daar sla je minder acht op... Als je totaal geen importantie zou verlenen aan gedachten, zou het heel stil worden... In XiniX is het zo dat er totaal geen enkel belang gehecht wordt aan welke gedachte dan ook, dus soms is er een lange tijd geen gedachte, soms wel een half uur, en dan komt er eentje voorbij... Het heeft ook nadelen hoor, ik weet nooit welke dag het is van de week of welk uur dat men schrijft... Dus in XiniX heeft gedachte totaal niets te halen... Het denken is huishoudelijk... Als ik wegga, uit huis, wil ik weten waar de schoenen staan, dan moet ik denken waar die zijn en dan stopt het weer... Er is geen agenda, geen schema, niets... Ik hoef niets te doen, nergens op te letten, het gaat allemaal vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je onbewust overdag toch drukker dat je zelf denkt er is toch een spreekwoord : waar je s`avonds mee gaat slapen daar wordt je de volgende morgen ook weer wakker mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je 's morgens niet meer moe bent. Je gedachten doen er verder niet toe. Pas als je weer moe bent, zou je weer kunnen slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt wakker dus dat is waarschijnlijk een teken dat je gewoon uitgeslapen bent. Omdat je lichaam de slaap niet meer nodig heeft, wordt je onrustig, ga je denken en kun je dus niet meer in slaap komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar . Ik vind het ook heel belangrijk om door te kunnen slapen zodat ik me overdag 100 % voel.

Je kunt , in mijn ervaring , gedachten laten "uitdeinen " door het niet meer erg te vinden dat ze er zijn . Blijf lekker liggen en denk aan alles wat je voelt in je lichaam , en hoe je heerlijk ligt uit te rusten. Slapen is niet per sé meer nodig . Terwijl je rust en je bedenkt hoe lekker je hier ligt , wordt je geest ook rustiger.

Ik weet niet hoe " druk " jouw dagelijks leven is . En hoe jij om kan gaan met drukte en veel dingen die je bezig houden. Sommige mensen kunnen hier beter tegen dan anderen. Toen ik heel druk was , had ik ook weinig slaap nodig. Ik "leefde " op adrenaline . Nu leef ik veel gemoedelijker en is mijn slaap ook heel veel beter geworden.

Een erg goede manier om je gedachten te laten stoppen met rondspinnen is om een roman te lezen in dat uur dat je wakker wordt . Of om muziek aan te zetten die je op je gemak laat voelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps een valeriaan of L- theinine tabletje ( van natuurlijke ingredienten ) wil ook wel helpen de gedachten te laten "uitdeinen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit zo wat jij verteld. Ik heb ditzelfde probleem. Niet elke dag, maar wel heel erg vaak. Ik heb het gekregen nadat mijn man en zoon overleden zijn. Ik heb dus zelf het idee dat het veel van mijn onverwerkte gevoelens zijn, waardoor je gaat piekeren over van alles als je wakker wordt. Ook kan ik dan inderdaad niet meer slapen, terwijl ik dat zo graag wil. In mijn hoofd probeer ik steeds rustig te zijn, maar dat lukt niet. Ook slaap ik veel minder uren als toen ik 's-morgens nog niet zo piekerde. Misschien heeft degeen die zei dat je slaap dan over is, misschien wel gelijk. Door te blijven liggen ga je waarschijnlijk piekeren. Maarja, het exacte antwoord heb ik dus ook niet voor jou. Ik kan alleen maar met je meevoelen. Erg vervelend.