Hoe komt het dat alternatieve geneeswijzen zo opvallend weinig wetenschappelijk worden onderbouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

wetenschappelijk onderzoek kost veel geld.
geld wat farmaceutische bedrijven dik en breed terugwinnen door hun patenten.
het is echter voor veel complementaire geneeswijzen niet mogelijk patent aan te vragen.
je kan bijvoorbeeld geen patent aanvragen op kruiden, planten, mineralen enz.
onderzoek kost dus te veel, in combi met wat het oplevert.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede punten +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee ens

Andere antwoorden (12)

Omdat op het moment dat ze wel goed wetenschappelijk onderbouwd zijn het geen alternatieve geneeswijze meer is. Ze zullen dan gewoon bij de standaard geneeswijze worden ondergebracht.

Overigens is van een aantal geneeswijze weldegelijk onderbouwd dat ze enigzins helpen. Voornamelijk natuurmiddeltjes die door grootmoeder al gebruikt werden. Deze worden in de moderne geneeskunde niet meer gebruikt omdat er veel betere middelen op de markt zijn. Sommige mensen zweren echter bij de oude middelen omdat die 'natuurlijk' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen geld.
De geneesmiddelen wereld staat er niet achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geneesmiddelenwereld bestaat ook uit de fabrikanten van al die zooi die ze 'natuurlijk' of 'homeopatisch' noemen. Alternatieve geneeswijzen zijn big business, laat je niets wijsmaken over 'geen geld'.
De werking van veel alternatieve geneesmiddelen, kunnen niet wetenschappelijk bewezen worden.
Ook de honderd duizenden mensen die er baat bij zeggen te hebben is geen wetenschappelijk bewijs dat het ook werkt.
De wetenschap is nog niet in staat inzicht te krijgen in deze resultaten, dus verklaren ze deze medicijnen als niet werkzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets werkt kun je ook aantonen dat het werkt. Als je ziek bent en beter wordt is dat aantoonbaar. Als je ziek bent, en daarna nog steeds ziek bent is dat ook aantoonbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het me je eens.
De wetenschap wilt weten hoe het precies werkt.
Alleen zeggen "bij mij heeft het geholpen" is niet genoeg.
Dat is maar goed ook, aan kwakzalvers hebben we niets.
Mocht een alternatief geneesmiddel werken en ook wetenschappenlijk bewezen is dat het werk en ook waarom precies, dan is het geen alternatief geneesmiddel meer maar een regulier geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SonjaD indien iemand beter wordt na het gebruik van een alternative geneeswijze, is dat voor de wetenschap geen bewijs (helaas) omdat het ook zou kunnen gebeuren zonder deze geneeswijze , dus toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SonjaD Was het maar zo makkelijk, je kan ook spontaan genezen, dus ook ziek blijven.
dat zegt helaas niets over de werking van alternatieve medicijnen.
Alternatief moet wel alternatief blijven... Als de reguliere geneeswijze het opslokt, dan is het niet alternatief meer...

Daarom is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet dat je met een paard van A naar B kan komen waarom zou je er dan wetenschappelijk onderzoek tegen aan gooien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ze wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden, vallen ze niet meer onder alternatieve geneeswijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk verbluffend simpel: omdat ze niet werken. Iets dat niet werkt, kun je niet onderbouwen.

Er zijn genoeg middeltjes, waaronder vele kruidenmiddelen, die wel zijn onderbouwd. Ze worden vaak niet toegepast omdat ze te onbetrouwbaar zijn, of teveel bijwerkingen hebben, of omdat er betere en veiligere middelen beschikbaar zijn. Maar desondanks is hun werking wel wetenschappelijk onderbouwd.

Vaak wordt gezegd dat de werking er wel is, maar niet kan worden aangetoond. Dat is onzin: als de werking niet kan worden aangetoond, hoe weet je dan dat die werking er is? Of andersom, als die werking er is, moet ze kunnen worden aangetoond. Dat dat niet lukt, geeft te denken.

Soms wordt ook gezegd, dat iets moet worden verklaard voordat het wordt geaccepteerd. Ook dat is niet waar. Het is voldoende als de werking wordt aangetoond; of die werking al dan niet is verklaard, is van later zorg. Er zijn altijd medicijnen geweest waarvan de werking was bewezen, maar niet verklaard - en dat is nog nooit een probleem geweest.

Kortom, goede redenen waarom er zo'n verschil is tussen de onderbouwde geneeswijzen en de alternatieve geneeswijzen. Van die laatste is nooit enige werking gezien.

Althans, dat is waar de waarnemingen mijns inziens tot nu toe allemaal op wijzen. Ik sta open voor andere mogelijkheden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je zelf ooit gebruik gemaakt van alternatieve geneeswijzen of homeopatische middelen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je als alternatief beschouwt. Kruiden en andere plantaardige middelen? Ja.
Geesten, magnetisme, energiebanen? Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryofiel, als je hier nog nooit gebruik van hebt gemaakt, kun je er ook NIET over oordelen of het wel niet niet werkt!
Cryofiel
14 jaar geleden
@loes, dat ligt gelukkig veel genuanceerder. Ik heb nog nooit gebruikgemaakt van darmmedicatie. Mocht ik het ooit nodig hebben, dan kan ik desondanks een goede keuze maken tussen diverse medicijnen en diverse operatiemethoden. Persoonlijke ervaring is niet nodig. Zelfs al zou ik persoonlijke ervaring hebben, dan nog weegt de gezamenlijke ervaring van honderdduizenden andere mensen veel zwaarder. Daar maak ik dan maar al te graag gebruik van. De mens is groot geworden door van andermans ervaringen te leren, en niet alles zelf opnieuw te hoeven uitvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je nou met die eeste regel aanwilt; ik heb nog nooit gebruik gemaakt van darmmedicatie ????? Ik blijf bij mijn standpunt: Als je er geen ervaring mee hebt óf hebt gehad, kun je er niet over oordelen.
Zo is het met alles, als je geen ervaring hebt, kun je ook niet zeggen; het werkt wel of niet.
Dan kun je discussieren tot je een ons weegt, dan heb je geen zeggenschap!
Cryofiel
14 jaar geleden
Die eerste regel was maar een voorbeeld. Ik wil aangeven dat er dingen zijn waar ik geen enkele ervaring mee heb, maar waar ik toch de beste methode kan kiezen. Ik heb zelf dan wel geen ervaring, maar honderduizenden anderen wel. Laat ik een ander voorbeeld geven. Ben je wel eens in Colombia geweest? Nee? Dan zeg jij dus, dat je geen enkele zeggenschap hebt over de beste manier om daar naartoe te reizen. Schip, vliegtuig, auto, fiets, ski - voor jou is het allemaal hetzelfde, want je kunt er niets over zeggen omdat je geen ervaring hebt. Mag ik dat onzin noemen? Of begrijp ik hier iets verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik de raad van diege, die in Colombia is geweest van harte aannemen, want hij heeft er ervaring mee. Ik kan niet zeggen, nee, met het vliegtuig naar Colombia is helemaal niks, ik kan er niet over oordelen, omdat ik daar nog nooit ben geweest, hoe dan ook.
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarom neem je de raad van Diego wel aan, maar de raad van duizenden anderen niet? Waarom kun je helemaal geen oordeel geven? Kun je zelfs geen inschatting geven? Zijn naar jouw idee zeilschip, vliegtuig en ski volkomen equivalent? (Ik gebruik overigens expres een paar "waanzinnige" voorbeelden, omdat dat "zo heerlijk duidelijk" is. Door die "waanzinnigheid" moet je maar even heenkijken.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft Diego wel héél goede ervaringen...
Dan kan ik bij de volgende reis de ski's uitproberen, ervaring met varen heb ik al, en vandaaruit kies ik dan zelf wat mij het beste bevalt.
Maar dan heb ik wel ervaring opgedaan, en kan ik er over meepraten :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Blijft het probleem dat jij je baseert op de ervaringen van twee mensen: Diego en jezelf. Waarom neem je de ervaringen van Michel (een vriend van mij) niet mee? Is Michel minder dan Diego? Ik ga liever uit van de ervaringen van een paar duizend mensen. Die leg ik naast mijn eigen voorkeuren om mijn keuze te bepalen. Zo heb ik een wat stevigere basis dan wanneer ik me zo enorm zou beperken. Maar goed, als jij het liever bij een beperkte verzameling houdt - mij best, als jou dat beter bevalt. Ik zou echter wel willen voorstellen dat je deze methode niet zonder meer aanbeveelt aan andere mensen. Zeker niet als het gaat om iets belangrijkers dan een verzonnen reisje naar Colombia - bijvoorbeeld om je gezondheid. Die is veel te belangrijk voor scherts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat reisje was wel jouw idee hoor ;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Wil je mee dan? Ik denk dat we voldoende gespreksstof zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe gaan we?
Cryofiel
14 jaar geleden
We hebben genoeg gespreksstof, en ik houd wel van een ongebruikelijke manier van reizen. Nieuwe ervaringen opdoen! ;-) Daarom stel ik voor dat we de boot nemen naar een havenplaats in Midden- of Zuid-Amerika (nader te bepalen). Vanaf die plek nemen we de trein naar Colombia. Die treinreizen moeten mooi zijn, en daarbij romantisch en avontuurlijk tegelijk. Ik zal bij mijn werkgever informeren of mijn korting op treinreizen ook buiten de EU geldig is. Wat vind je ervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel aantrekkelijk, maar of Berth het daarmee eens is...
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, ik wist niet dat jullie bij elkaar hoorden. Heb ik nu een vijand gemaakt? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep, wij zijn al 33 jaar een 'setje' ... :)
Vijand gemaakt, met deze schat, absoluut niet..
rose
14 jaar geleden
Cryofiel, je eerste zin is al niet correct. Dat van bepaalde geneeswijzen de werking niet is aangetoond, betekent niet dat ze niet werken. Die conclusie kun je alleen trekken als je aantoont dat ze niet werken. (En zelfs dan zou ik nog voorzichtig zijn met mijn conclusies, de wetenschap zit er wel vaker naast, denk aan Lord Kelvin!)
Cryofiel
14 jaar geleden
Het betekent niet dat ze niet werken, maar dat betekent ook niet dat ze wel werken. Helpt pianospelen tegen kanker? Er is nog nooit aangetoond dat het /niet/ helpt. Mogen we dan zeggen dat het "dus" /wel/ helpt? Ik dacht het niet...
Waarom moet de altenatieve geneeswijze zich bewijzen? Kijk maar eens in de oerwouden : het wekt wel maar bewijzen kunnen ze het niet.En de tegenwoordige wetenschap ziet de altenatieve geneeswijze als grote tegenstanders en de oorzaak is gewoon geld . bv. een blaadje van een plant tegen bv ontsteking kost niks. Maar een medicijn die de zelfde werking heeft als die plant kost miljoenen.Bij de altenatieve geneeswijze gaat het om helpt het En de wetenschappelijke medicijnen gaat het erom werken ze wel en waarom werken ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
teun, zomaar een vraagje. Je zegt: het werkt wel maar bewijzen kunnen ze het niet. Dan is mijn vraag: hoe weet je dan dat het werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dat voelt, je wordt beter. Waarom moet het persé bewezen worden. Als je er zelf maar baat bij hebt, toch?
Cryofiel
14 jaar geleden
Dit begrijp ik helemaal niet. Ik lees jouw antwoord als: het is bewezen, maar het is niet bewezen. Kun je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord op de volgende pagina.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat had ik al gelezen, maar dat antwoord beantwoordt mijn vraag niet. Is de werking van alternatieve geneeswijzen volgens jou nu wel of niet bewezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het zeer zeker bewezen! Zelfs wel meerdere malen. Heel veel baat bij gehad en ook mensen uit mijn omgeving. Als ik geen ervaring had zou ik niet oordelen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Heb je enig idee *waarom* de wetenschap deze methoden dan toch als niet bewezen beschouwt? Ik vind dat ze daar goede redenen voor hebben. Ik stel je deze vraag, omdat ik benieuwd ben of jij deze redenen kent.
Stel dat er geld beschikbaar zou komen voor research, wat mooi zou zijn, dan zou er een hele grote industrie om kunnen vallen, als blijkt dat het het alternatieve echt werkzaam is en dat is het echt.
In de medicatie-industrie gaan miljarden om, en een heleboel produkten zijn absoluut niet zo werkzaam of hebben afschuwelijke bijverschijnselen. Medicijn-fabrikanten investeren heel veel geld in ontwikkelingen van nieuwe medicijnen en vervolgens moet dat geld van die investeringen ook weer eruitkomen, artsen worden omgekocht, verpleegkundigen worden beïnvloedt en niet omdat hun medicijn het beste zou zijn, maar vooral omdat als ze het kunnen verkopen, ze er heel veel geld mee kunnen verdienen. Voor medicatie geldt de wet van de grote getallen, heel veel mensen gebruiken wereldwijd hetzelfde soort van medicijn...er is tegenwerking uit die hoek en niet voor niets.
Ik gebruik voornamelijk alternatieve medicijnen en ik weet uit ervaring dat ze in een heleboel gevallen prima werken, maar in de alternatieve wereld is de drive om dit als research onder te brengen veel anders. Dit zal vanzelf gaan veranderen, de tijd werkt in dat opzicht nog niet mee.
Veel artsen die ik ken onderzoeken op hun bescheiden manier alternatieve geneeswijzen en schrijven hun ervaringen op en delen die weer met anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind dit eerlijk gezegd een erg negatieve houding. Er is al enorm veel geld beschikbaar voor research. Kijk naar de grote homeopathische multinationals, zoals Dr. Vogel. Die hebben honderden miljoenen te besteden. Dat artsen worden omgekocht gebeurt inderdaad. Zoals in elke grote industrie. Hetzelfde gebeurt bij apothekers, die worden omgekocht door de homeopathische multinationals. Geen enkel verschil. Beide zijn fout, zo simpel is dat. Gelukkig hebben we voor de medische bedrijven wetgeving die dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Wat dat betreft zou ik het een goed idee vinden als dezelfde strenge regels ook zouden worden toegepast op de alternatieve tak. Gelijke rechten, gelijke plichten!
Ik denk dat sommige mensen niet in alternatieve geneeswijzen geloven omdat ze vinden dat het niet aantoonbaar is. Er moet gewoon meer onderzoek naar gedaan worden want alternatieve geneeswijzen zijn veel gezonder dan reguliere waarvan je zoveel bijwerkingen kan krijgen. Het is jammer dat er veel mensen zijn die er pas in gaan geloven als het bewezen is door een wetenschappelijk onderzoek. Ik heb altijd baat gehad bij alternatieve geneeswijzen! Het is zonde dat veel mensen pas geloven als iets wetenschappelijk bewezen is. Ik heb een keer een interview gedaan met de vereniging tegen kwakzalverij, de man die ik interviewde had nooit gebruik gemaakt van alternatieve geneeswijzen, toch zat hij bij de vereniging en was strikt tegen alternatieve geneeswijzen. Ik vind dat je dan geen rechten van spreken hebt. Zonder enige ervaring zoveel conclusies trekken...

Waarschijnlijk is er ooit het idee gekomen dat het hekserij is omdat het met kruiden en natuurlijke bestanddelen werkt. Toen de reguliere geneeswijzen kwamen, was er weinig oog meer voor alternatieve geneeswijzen. Nu komt het wel steeds meer terug.

Voor veel reguliere artsen zijn alternatieve geneeswijzen ook een taboe. Alternatieve artsen geloven in wat zij doen en zien zelf dat het werkt bij hun patiënten. Zolang het bij hen goed loopt hoeven zij zich niet te bewijzen der middel van een wetenschappelijk onderzoek.

Alternatieve geneeswijzen en wetenschap is ook wel iets tegenstrijdigs. Alternatieve geloven in wat zij doen en hebben ook niet het idee dit te moeten bewijzen der middel van een wetenschappelijk onderzoek.

Het enige wat ik kan adviseren is gewoon alternatieve geneeswijzen gebruiken en zelf ondervinden dat het werkt. Het komt steeds meer terug dus wie weet zal er ooit een wetenschappelijk onderzoek komen, ik heb zelf vaak genoeg gezien en ondervonden dat het gewoon echt geweldig goed werkt! Dus het is nogal vreemd om te concluderen dat het niet aantoonbaar is, dat is het wel!

Het blijft iets heel complex en het is heel moeilijk uit te zoeken wat nou echt de reden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord! Dikke plus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed gezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dank is groot, ik vond het nogal lastig te verwoorden maar gelukkig is de boodschap overgekomen!
Als een geneeswijze wetenschappelijk onderbouwd is, is het per definitie geen alternatieve geneeswijze meer. De reguliere geneeskunde werkt met allerhande middelen en geneeswijzen die ooit 'alternatief' waren. Zo gebruikten zuid-amerikaanse indianen de bast van eeen bepaaldde boom als geneesmiddel tegen diverse kwalen. Toen wetenschappelijk werd aangetoond dat het echt werkte, werd de werkzame stof geisoleerd en op de markt gebracht onder de naam Aspirine. Toen was het ineens een regulier 'chemisch' middel geworden.
Dat de werking niet wetenschappelijk bewezen is, betekent niet dat er geen werking is, maar het betekent natuurlijk ook niet dat het wél werkt. Het is gewoon (nog) onbekend. Evenmin is het zeker dat alternatieve middelen geen bijwerkingen hebben. Ook het voorkomen van bijwerkingen wordt in de reguliere geneeskunde gedegen onderzocht en bijgehouden, in de alternatieve geneeskunde wordt ook daar nauwelijks gedegen onderzoek naar gedaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het voornamelijk een geldkwestie is.

Als 1 procent van de fondsen die in de ontwikkeling van 'reguliere' medicijnen wordt gestopt naar onderzoek naar alternatieve geneeswijzen zou gaan, dan zou er wellicht meer onderbouwing komen, er zou in ieder geval beter naar gezocht worden.

Maar ik denk, zoals anderen hierboven, dat de farmaceutische industrie dat liever niet ziet.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat je de budgetten van de homeopathische multinationals schromelijk onderschat. Het zou mij niet verbazen als ze veel meer dan 1% van het reguliere budget te besteden zouden hebben. Daar komt bij dat de reguliere industrie enorme bedragen kwijt is aan alle verplichte controles, kwaliteitssystemen, administratie, enzovoort. De alternatieven hoeven zich niet aan al die regels te houden. Dat spaart hen een enorme hoop geld; geld dat ze daardoor kunnen besteden aan onderzoek (maar dat doen ze niet - één keer raden welke reden ze daarvoor hebben) en aan marketing/reclame.