Intensivist, Wanneer ben je klaar met de opleiding? En moet je havo of vwo hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De opleiding tot intensivist is een fellowship, dat wil zeggen dat het een vervolgopleiding is voor specialisten in een bepaald aandachtsgebied. Je wordt dus nooit alleen intensivist, maar hebt altijd eerst een opleiding tot medisch specialist gevolgd. Je bent dan bijvoorbeeld anesthesioloog-intensivist, of internist-intensivist.

Eerst moet je dan natuurlijk geneeskunde studeren, waarvoor je als vooropleiding VWO nodig hebt met in elk geval de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B. Geneeskunde is een lotingsstudie, houd daar rekening mee. Hoe hoger je gemiddelde eindcijfer, hoe gunstiger de lotingsklasse waar je ingedeeld wordt.

De studie geneeskunde duurt 6 jaar. Maar houd rekening met uitloop: je kunt verkeerd loten voor je co-schappen en een half jaar tussendoor moeten wachten voor je kunt beginnen, je kunt bij de start van je studie al uitgeloot worden, en je kunt natuurlijk studievertraging oplopen.

De aantekening intensive care (waarmee je jezelf intensivist mag noemen) behaal je na een tweejarige opleiding. Momenteel worden de volgende specialisten toegelaten: longartsen, cardiologen, chirurgen, anesthesiologen, internisten, neurologen en neurochirurgen. Dat zijn allemaal specialisatieopleidingen die - op anesthesiologie na - 6 jaar duren. Anesthesiologie duurt 5 jaar. Ook hier moet je rekening houden met uitloop, want je vind meestal niet direct na het behalen van je bul een opleidingsplaats. Eén of twee jaar werken als anios (assistent Niet in opleiding tot specialist) is heel normaal. Als je eenmaal specialist bent moet je ook nog een opleidingsplaats als fellow zien te vinden, en hoe het met deze fellowship zit met opleidingsplaatsen versus aanmeldingen weet ik niet. Hoe dan ook heb je tijdens het hele traject dus een paar punten waarop het realistisch is dat je rekent met uitloop.

Dus wanneer je klaar bent, dat is na eerst 6 jaar VWO, 6 jaar geneeskunde met zeg een jaar uitloop (als je direct wordt ingeloot) daarna 5 tot 6 jaar specialisatie met ongeveer 2 jaar uitloop, en dan 2 jaar fellowship met met misschien ook nog wel uitloop. Dus na het VWO moet je nog rekenen met zo'n 15-20 jaar tot je jezelf intensivist kunt noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allereerst moet je VWO hebben. Daarna: de universitaire opleiding Geneeskunde duurt in voltijd zes jaar, opgedeeld in een driejarige bachelor en een aansluitende driejarige master. Daarna ben je gekwalificeerd als basisarts.

Afhankelijk wat je specialisatie gaat worden nog eens 5/6 jaar. Intensivist wil alleen zeggen dat je op de Intensive Care kan werken.

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/kinderen/hoelang-duurt-studie-universiteit-kinderarts.370354

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intensivist

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interne_geneeskunde