Hoe weet je of je een postnatale depressie hebt?

Wanneer weet je dat het dat is (de mate waarin of zo), en wat moet je dan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Naar de huisarts of verloskundige gaan. Die kunnen je duidelijk vertellen wat zij ervan vinden.
Hier op GV zal je nooit een echt antwoord kunnen krijgen. Alleen informatie en mensen die je in een bepaalde richting kunnen sturen. Maar bij een arts kun je een open gesprek voeren, waarin je gevoelens centraal staan. Hierop kan de arts ook vragen stellen om alles duidelijk te krijgen. Daarna zal hij pas gaan denken aan een depressie of niet...

Door deze vraag te stellen geef je al aan dat je je zorgen maakt hierover. Dat is eigenlijk al voldoende reden om een afspraak te maken de huisarts of verloskundige.

En verder als dit kan ik je niet helpen. Ik kan je wel van alles en nog wat gaan vertellen over postnatale depressies en allerlei andere ziektebeelden. Maar dan maak ik je alleen maar onnodig ongerust.
Want op dit moment is het belangrijkste dat de aandacht naar jou gaat als moeder, maar dan wel door een persoon en niet door iemand aan de andere kant van de PC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als je zelf denkt dat je het hebt dan heb je het waarschijnlijk ook wel,
als je postnatale depressie hebt moet je in het begin niks hebben van je kindje. en je bent helemaal niet blij. je weet ook niet wat je ermee aanmoet
(ken ik van kennisen heb het zelf niet gehad)

als je ja de bevalling je depri en veel negatief voelt zou ik dat aangeven aan de huisarts. die kan je dan verder helpen.
als je nog kraamhulp/ verloskundige over de vloer hebt kan je het daar ook aangeven zij weten wat je moet doen
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Als je je NIET gelukkig voelt, GEN gevoel hebt bij je kindje
GEEN neiging tot zorgen hebt en alles wel wil ontvluchten, heb je waarschijnlijk een postnatale depressie.
Gelijk daarmee naar de arts gaan en niet rondmodderen.
Jezelf verwijten maken is zinloos en onterecht, je hebt NIET om een depressie gevraagd!
Je hoeft je dus tov. je arts ook niet te schamen, het is eerder erg moedig om dit met je arts te bespreken.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een arts dat heeft vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je zelf niet beoordelen. !
Dat zal een deskundige moeten doen.
Je kunt wel een vermoeden hebben, of liever gezegd je omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet waar dat je je kindje dan niet wilt. je kunt ook overbezorgd zijn dat je kindje wat overkomt en je overal heel ongerust over maken. ook dat kunnen tekenen zijn van de postnatale depressie. Ga idd maar gauw naar de dokter of bespreek het op het consulatiebureau. Als je er niets aan doet kan het vaak heel lang duren en ben je zomaar een jaar kwijt waari n je niet van je kindje hebt kunnen genieten. Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit door een deskundige is vastgesteld.
Als je het zelf of vrienden het vaststellen geldt het gezegde: gissen is missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan maar één advies geven: ga naar je huisarts. Alleen hij of zij kan deze conclusie trekken, en vaak ook pas nadat hij je heeft doorverwezen naar specialistischer hulp.
Ik ben ook depressief geweest na mijn laatste bevalling. Ik kon bijna niet van mijn zoontje genieten. Ik ben naar de huisarts geweest, die mij heeft doorverwezen naar een psychiater of psycholoog. (weet ik niet eens, maar wat doet dat er toe, ze heeft me goed geholpen). Na een aantal gesprekken concludeerde zij dat ik geen postnatale depressie had. Ik was wel depressief. Gelukkig gaat het nu weer goed met mij, maar dit heeft wel een tijdje geduurd.
Het is heel naar om na de geboorte van je kind zo in de put te zitten, maar als je geen hulp zoekt, duurt het herstel nog langer. Hierover voel je je dan later ook weer schuldig. Dus zoek hulp!!!
Ik wens je ontzettend veel succes, en echt geloof me, het word beter op den duur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nergens meer zin in hebt, niet meer wil leven, het leven met een kind ziet als een enorme opgave, met niets bent op te vrolijken, je een hekel aan jezelf hebt, etc. en dat minstens twee weken achter elkaar zonder een dag over te slaan, dan heb je mogelijk een postnatale depressie. Je ongelukkig voelen is iets anders dan een depressie.