Waar komt het woord overlijden of overleden vandaan?

Hoe is het woord ontstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Om te beginnen: deze vraag is al eerder gesteld www.goeievraag.nl/zoek?q=overlijden
Het antwoord dat toen gegeven werd -het lijden is over- klopt niet, daarom is het goed dat deze vraag opnieuw wordt gesteld.
Overliden stamt uit het vroeg Middelnederlands (rond 1250) en betekende toen nog 'oversteken', 'plaatsvinden', 'voorbijgaan', 'verstrijken'. Later, rond 1450, werd het 'overgaan in een andere toestand', nog later 'overgaan tot een ander leven'.
Het woord wordt gevormd door de woorden 'over' en 'lijden', dat laatste woord had in die tijd de algemeen gangbare betekenis van 'gaan'. Overlijden is dus overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel..

Andere antwoorden (1)

Het is al een heel oud woord, uit het Middelnederlands, en heeft de betekenis van overgaan (naar een andere wereld)
Het heeft dus niet te maken met het lijden dat over is.