Nagelbijten is ontstaan zodra de mens nagels had en tanden om erop te bijten. Nagelschaartjes bestaan natuurlijk nog niet zo lang als de mensheid, dus vroeger had men geen keus, en als gereedschap voor hun manicure had de mens gelukkig een stel tanden ter beschikking, anders waren die nagels alsmaar doorgegroeid.

Nagelbijten is dus een stuk natuurlijker dan nagels knippen, maar om de een of andere reden "not done" net als boeren laten in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe het is onstaan weet ik niet, maar er is al eens eerder een vraag over nagelbijten gesteld. Zelf heb ik tot aan mijn 14e 'nagelgebeten'. Ik had er zelfs Bytex opgesmeerd, maar op een of andere manier bleef ik maar bijten. Maar ik ben er wel van de een op de andere dag mee gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door stress is het denk ik ontstaan, en waarom mensen op hun nagels bijten... gewoonte inderdaad... verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een zenuwtrekje zijn. Zoals sommige mensen irritant vaak met hun ogen knipperen. Verveling is ook een optie. Buitengewoon vies vind ik het en er onhygienisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha.....het gezegde zegt: "Nagelbijters zijn mensentreiters"...
Ik heb zelf ook nagels gebeten, nu denk ik te weten waarvan. het heeft te maken met onverwerkte woede, iets wat je boos maakt en waarin je jezelf enigzins inhoudt. Nerveusiteit, stress....Het is een soort van afreageren en frustratie. Niet zo gek toch? Niets mis mee, ieder doet dit op zijn eigen manier, er zijn ergere methodes op te noemen! Het continue verbieden van bijv. ouders heeft een negatief effect, dát weet ik wel. Haal langzaam iemands hand weg en doe en zeg verder niets, en laat het ook aan de nagelbijter zelf over. Er komen inzichten en dan heb je echt heeeel veel kans dat het vanzelf stopt! :)

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja....niet onbelangrijk...
Ik heb inmiddels prachtige nagels!!!