voor de tweede keer wit plekje in mond wat is het?

Gister rond een uur of 9 merkte in een soort puistje op in mijn mond een stukje voor mijn amandelen ik vergelijk het net een puist omdat ik het kon 'uitknijpen' en er wit stinkende soort pus uitkwam.
Vandaag hield ik het in de gaten en was er niks nu rond een uur of 9 zat het witte er weer dus heb ik het weer weggehaald.
Als het niet witbis zit er gewoon een kuiltje in mijn mond en zodra het wite puntje komt voel ik me misselijk worden en gaat slikken moeilijk.
Wat zou het kunnen zijn ik las iets over een amabdel
Ontsteking maar het zou ook soa kunnen zijn?
Wat is het en wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het lijkt op een afte. Hier kun je bij de drogist Superol voor kopen. Daar moet je mee spoelen, niet inslikken dus. Het is smerig spul maar het helpt uitstekend.
Werkt dit niet dan moet je even langs de dokter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het niet kunnen slikken kan ik bij een afte niet helemaal plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een aft:
- kun je niet uitknijpen
- heeft geen wit puntje
- je wordt er niet misselijk van, slikken kan pijnlijk zijn
SimonV
10 jaar geleden
Heeft geen wit PUNTJE.
Dit noemen ze tonsil stones of tonsilloliet; oftewel amandelstenen. Deze tonsil stones zijn witte korrels / stukjes die tussen de amandelgroeven zitten of in het achterste van de mond. Ze bestaan voornamelijk uit witte bloedcellen en bacteriën en ruiken meestal niet zo fris.

Het is niet ernstig of gevaarlijk, maar kan wel lastig zijn voornamelijk door de nogal onaangename smaak en geur die ermee gepaard gaat (door o.a. waterstofsulfide en methylmercaptaan).

De mond goed schoonhouden door mondwater en spoelen met zout water kan helpen, maar mocht je er veel last van hebben, praat er eens met de huisarts over.

NB; Wat je hier beschrijft doet niet denken aan een soa overigens.