Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de manier van kauwen invloed op je gewicht?

Toegevoegd na 10 uur:
Kan op dit moment maar aan een kant kauwen. Heeft dit invloed op de vertering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je lang kauwt, eet je langzamer en ben je eerder verzadigd. Hierdoor eet je minder grote porties en verlies je gewicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indirect wel want als je je voedsel meer fijn kauwt dan wordt het wat makkelijker verteerd en dit zou indirect invloed op je gewicht kunnen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op TV heb ik geleerd dat er tijdens het eten een hormoon vrij komt, ik ben wel de naam ervan vergeten en ook waar dit hormoon vandaan komt.
Wel weet ik nog dat dit hormoon naar de hersenen gaat en daar aan het lichaam duidelijk maakt dat je een verzadigd gevoel hebt waardoor je met eten stopt.
Maar nu komt het: Vanaf het begin van de maaltijd tot op dat punt dat dit hormoon de hersenen bereikt vergaan 20 minuten.
Met betrekking tot het kauwen ontstaat er dus het volgende, en dit is zeer zeker niet verwaarloosbaar, let op:
Als jij 20 minuten lang je eten naar binnen schrokt en tijdens deze 20 minuten zeer veel eet, dan voel je je overvol, alsof je ontploft.
Als jij echter alles zeer goed en langzaam door kauwt en voor elke hap goed je tijd neemt om met veel smaak te genieten, dan eet je veel langzamer en krijg je dus ook in deze tijdspanne van 20 minuten veel minder eten binnen, en dan zul je na 20 Minuten een goed verzadigd gevoel hebben waar je je toch goed bij voelt, omdat je niet op ontploffen staat.
Maar er is méér: Wij weten allemaal dat drank en dus ook dat vloeibaar eten veel sneller door het spijsverteringsstelsel heen gaat,en dus?
Als je dus al je eten zeer zeer goed en lang kauwt dan komt daar een heleboel speeksel bij kijken, en zo gaat je eten als het ware vloeibaar je maag in, alsof het vloeibaar eten is.
En dus gaat zo je eten, omdat het vloeibaar is zo door je spijsverteringsstelsel, en wel zo vlug dat de dunne darm niet veel tijd zal hebben veel voedingsstoffen op te nemen, en dus heb je 1: Door goed te kauwen minder eten binnen, en
En : 2 door goed te kauwen een snellere Darmkrakt waardoor je minder voedingsstoffen binnen krijgt.
Dat zijn dus twee redenen waardoor je afvalt.
Doe eens een volgende test: Eet in 10 minuten tijd een vol bord middag leeg zonder bij te nemen, en vanaf het begin van je maaltijd tot 20 Minuten later zul je een vol gevoel hebben.
Eet de dag erna binnen 10 Minuten een half bord middag leeg zonder bij te nemen, en je zult vanaf het begin van de maaltijd tot 20 Minuten later toch een vol gevoel hebben, en daar heb je het bewijs over hetgeen ik hier net liet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jerovanja: prima antwoord, als je het als antwoord geeft (niet als reactie) zeker een + waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel, Voor de naam "Ghrelin" Ook voor de +.
En een half uur, nauw ja..., op TV zei men 20 Minuten, ik geloof ook wel dat dit verschilt van mens tot mens.
Ook leerde ik dat er mensen bestaan bij wie dat hormoon niet word aangemaakt, en zij eten en eten en eten soms een uur lang zonder een verzadigd gevoel te krijgen en zelfs met een zeer volle en gespannen maag blijven ze het liefst door eten omdat ze zelfs dan nog honger hebben.
Zij eten zich zonder begeleidende hulp letterlijk dood, en dat is een zeer spijtig iets.
Ik vernam wel eens van iemand: -"Dat het klagen over klieren die niet goed werken, en dat je daardoor dikker word grote onzin is, omdat je elk pondje dat door het mondje gaat er gemakkelijk af te trainen is, maar dat 9 van 10 mensen daar gewoon veel te lui voor zijn."-
Wel beste mensen, geloof maar dat ik deze persoon zeer zeer streng en hard toegesproken heb, en dat daarna nog ik, nog iemand anders verder over deze persoon nog iets gehoord heb.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing