wil met mijn dochter van 10 over 2 weken een 10km loop doen. we hebben nog niet getraind maar ze gaat al 2 keer per week naar atletiek. tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kan proberen om elke dag een stuk te wandelen om er aan te wennen. Verder moet je de voetjes wel goed verzorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze gaat al wel naar atletiek.
Als je het stuk niet in een keer uitrent maar een aantal keren een stukje rustig loopt moet het volgens mij te doen zijn.
Eet niet teveel vooraf en neem drinken mee.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 km gaan hardlopen zonder getraind te zijn is niet verstandig. Niet voor een moeder en ook niet voor een meisje van 10.

Ik zou dus maar heel snel gaan trainen.
Kijk hoe lang je het volhoudt als je in een rustig tempo gaat joggen.
En hoe ver je komt, zonder je te forceren.
Doe dat om de andere dag.
Let goed op dat jullie niet te veel spierpijn krijgen en dat je de kans hebt weer goed uit te rusten na iedere training.
Anders moet je twee dagen tussen de trainingen nemen.

Goeie schoenen!
Schoenen moeten goed zitten, en een voldoende demping hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik train al een paar maand loop 2 x per week gewoon voor de sport. maar ik loop pas 5km
goede schoenen die je hebt ingelopen zijn het belangrijkst ! anders loop je zeker je voeten helemaal stuk. daarnaast is het trainen dag rust trainen dag rust en bij 3x trainen 1x 2dagen rust. hou voor de loop ook 2 dagen rust zoek een ontspannen tempo dat je makkelijk kan vol houden en let op je ademhaling. als ik jullie was zou ik flink gaan trainen en er rekening mee houden dat je spierpijn gaat krijgen, als je last krijgt van je scheenbeen moet je die na het lopen meteen gaan koelen door koud stromend water (hebben lopers vaak) en ook niet onbelangrijkst probeer te genieten van de omgeving tijdens de loop ;) weetje: gewone mensen zitten op 40% van hun kunnen als ze helemaal op zijn
militairen op 60%
en top sporters en de hoogste van de militairen op 100% als zij echt stuk zijn maar toch door gaan vallen ze letterlijk dood neer!
ik train al een paar maand loop 2 x per week gewoon voor de sport. maar ik loop pas 5km
goede schoenen die je hebt ingelopen zijn het belangrijkst ! anders loop je zeker je voeten helemaal stuk. daarnaast is het trainen dag rust trainen dag rust en bij 3x trainen 1x 2dagen rust. hou voor de loop ook 2 dagen rust zoek een ontspannen tempo dat je makkelijk kan vol houden en let op je ademhaling. als ik jullie was zou ik flink gaan trainen en er rekening mee houden dat je spierpijn gaat krijgen, als je last krijgt van je scheenbeen moet je die na het lopen meteen gaan koelen door koud stromend water (hebben lopers vaak) en ook niet onbelangrijkst probeer te genieten van de omgeving tijdens de loop ;)

weetje: gewone mensen zitten op 40% van hun kunnen als ze helemaal op zijn
militairen op 60%
en top sporters en de hoogste van de militairen op 100% als zij echt stuk zijn maar toch door gaan vallen ze letterlijk dood neer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee weken, dat wordt toveren! Maar met een gemotiveerd kind van 10 jaar kun je veel meer dan met de meeste volwassene en hun spieren zijn ook veel flexibeler.

Normaal kan dat niet, maar ik heb het ook gedaan met mijn zoon ooit nagenoeg zonder voorbereiding en ik ben een strenge speelpapa van kleinsaf, dus de fysiek van mijn kinderen was altijd goed (zelf kom ik ook uit een gezin van 11 kinderen, dus dat loopt dan weer gelijk).

Normaal doe je best een kleine opwarming waarbij de pezen wat gestrekt worden, maar ik denk dat je vooral met het probleem van de afstand zal zitten: Gezien ze korte beentjes hebben (dat bepaalt al iets), moeten ze véél meer stappen zetten dan wij (idem voor fietsen, geef ze een fiets met grote wielen als je wil dat ze in twee weken bijv. 100 km moeten fietsen).

Je testen ervoor doe je best als volgt:

Je probeert eenmaal te lopen met het kind met een opwarming van 2 x 100 meter of wat stretching, minimaal. En dan loop je aan zo'n 6 km/h of zelfs minder meteen een afstand van 2 km en leer je ze hun energie tegenhouden (grootste probleem, zeker als het zoals je zegt al een athleetje is). Na 2 km komt er een soort automatisme in hun benen (idem met schaatsen) en dan gaat het gemakkelijk tot naargelang het geval 5 km of hopelijk iets meer. Het wordt dikwijls zwaar na 7 km en dan is het kwestie van volhouden. Vooral als ze rond 5 km voelen dat ze meer kunnen, moet je ze opnieuw 'remmen' en zeg je hen dat ze pas los mogen à 8,5 km. Tegen dan zullen ze wel voelen dat het genoeg is.

Als dit NIET lukt, doe je hetzelfde twee dagen erna, maar laat je de opwarming weg, en neem je de eerste kilometer om hen op te warmen (zelf doe je dat ook, want jij moet voelen hoe zij zich voelen, en je zet ook zo klein mogelijke stapjes om 'mee te voelen'). Daarna kom je dan wellicht 1 kilometer verder.

Heel belangrijk is dat je de twee weken per week (net zoals in triathlon-training) een VOLLE dag ze ALLE sport verbiedt om de spieren te verplichten even helemaal te hernemen.

Er is geen overeenstemming of je de dag ervoor best gaat lopen of niet, door de twijfel adviseer ik eventueel twee dagen ervoor nog 5 km met haar te lopen en een rustdag ervoor te nemen.

Laat ons vooral weten hoe het ging in reacties hieronder, zodat dit topic verbeterd kan worden! +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook altijd taboe: Nieuwe turnschoenen (net zoals schaatsen) de dag ervoor en zwaardere blessures in de trainingen. Je kunt misschien de eerste dagen ook volle melk geven (heeft evenveel lactose als halfvolle melk, maar het vet zorgt dikwijls voor minder allergische reacties; geldt enkel voor wij Westerlingen omdat wij lactosetolerant geworden zijn de laatste 2000 jaren), zodat haar spieren het zwaarder krijgen de eerste dagen, om dan die melk weg te laten de laatste week zodat de spieren toch lange termijn energie hebben. Veel suikers VOOR de wedstrijd is ook uit den boze. Drinken op 5 km kun je ook achterwege laten, sommige kinderen (net als mijn hond), verliezen hun energie of vallen stil als ze op deze niet zo lange afstanden plots veel water drinken. En laat ze dus vooral doseren en trager lopen dan je denkt, en loop zelf mee waarbij JIJ haar tred volgt qua pasgrootte. Laat ons vooral weten hoe het ging in reacties hieronder, zodat dit topic verbeterd kan worden! +JMVB