kan je iets doen om luider te spreken?

Als ik een spreek oefening moet doen zegt de leerkracht dat ik luider moet praten, ook in drukke situaties verstaan mensen me niet goed. Ik heb het gevoel dat ik gewoon niet luider kan spreken maar is hier iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (4)

Dit gaat heel raar klinken maar,
Ik heb hier zelf ook last van, ik zit bij een toneel vereniging en onze regisseur liet mij dan mijn teksten zeggen terwijl ze met proppen papier bij mijn oren geluid aan het maken was. Je hebt dan de neiging om harder en duidelijker te gaan praten omdat je jezelf wilt horen. Als je dit vaak oefent ga je vanzelf duidelijker praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ademsteun gebruiken. Een lage buikademhaling in plaats van hoge borstademhaling toepassen. En na een stevige inademing de lucht zodanig vasthouden, dat het met maar heel kleine beetjes naar buiten komt. Want door die ademsteun kan je een krachtiger stemgeluid fabriceren, wat helderder klinkt en daardoor veel beter te verstaan is.
Amadea
11 jaar geleden
Zoals Amadea al zei: ademsteun. Maar ook "voor in de mond praten" dus het geluid naar voren brengen, niet achter in je mond. Je hebt dus wel lipspanning nodig, maar probeer de keel ontspannen te houden.
Eigenlijk is het het allerbeste om op zangles te gaan. De ademsteun wordt dan op den duur een automatisme, je leert goed te articuleren, en je stem wordt krachtiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al mooie tips hier een heel oude uit de Griekse tijd !? Oefen met volle mond nog goed te articuleren ! Het hoeven geen kiezels te zijn zoals Homerus dacht ik die met volle mond kiezels oefende bij de branding om er boven uit te komen ! Ja doe het niet in gezelschap :) maar neem iets in je mond en oefen om toch duidelijk te spreken dit werkt zonder veel na te hoeven denken kost je niks , maar pas op dat je niet een dikke Bas wordt . Ja zang les of een cursus spreken in het opbaar zijn Ook prima ! Maar als zo vaak hou het simpel , oefen voor de spiegel draai wat muziek , praat duidelijk of zing mee en neem het op . Ps de meeste telefoons tegenwoordig hebben een dictafoon . Succes