Wat is het verschil tussen vrienden en kennissen?

Soms kun je aan een kennis meer toevertrouwen dan aan een vriend. hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

Kennissen staan wat verder van je af. In sommige situaties is het dan makkelijker om je hart bij hen te luchten als bij vrienden. Of je hebt vrienden waar je ontzettend mee kan lachen maar liever niet iets persoonlijks toevertrouwd. Vrienden betekenen niet direct dat je alles met ze deelt, vind ik. Je hebt vertrouwensvrienden, vrienden om mee uit te gaan, om mee te lachen etc. Er zijn ook vrienden waar je niets aan kan vertellen omdat het de volgende dag al op straat ligt. Het is ook maar net wat voor gevoel je bij de kennis hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo Farfelufou, was moeilijk kiezen uit zoveel antwoorden die er toe doen. jouw beste antwoord vanwege het gevoelsaspect dat je hebt bij mensen. vrienden, kennissen of zomaar toevallige voorbijgangers: ik vermoed inderdaad dat je gevoel in de verhouding tot die ander een grote rol speelt.

Andere antwoorden (11)

Bij mij is het verschil tussen een vriend en een kennis dat wanneer ik een vriend een jaar niet zie, we bij de eerstse kop thee / wijn al weer op een lijn zitten, en er geen uitlgeg nodig is waarom we elkaar zo lang niet gezien hebben. Een kennis is iemand waarmee je dat niet hebt.

Een kennis staat vaak verder van je af. Daarom kan je soms makkelijker dingen delen: Je weet dat ze niet een week later weer opgehaald worden, omdat deze persoon daar niet snel over zal beginnen: Ze zijn meestal niet zo close met je. Je kan dus over dingen praten waar je later eigenlijk niet op terug wilt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrienden moeten je steunen in goede en slechte tijden.

Tijdens slechte tijden zijn je kennissen ver te zoeken. Je vrienden kun je overigens dan ook tellen op 1 hand (maar dat zijn wel je echte vrienden). Mijn ervaring is dus niet dat je aan een kennis meer kunt toevertrouwen dan aan een echte vriend.

Je hebt vrienden en vrienden maar echte vrienden daar moet je blind op kunnen vertrouwen; anders zijn het geen vrienden maar kennissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het net anders om ,maar het kan zijn dat de vriend te dichtbij komt voor jou gevoel en de kennis een wat objectievere houding heeft naar jou,omdat die kennis jou nog niet zo goed kent. Dan voel jij je er veiliger bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar zit wat in, dankjewel.
Dat kan verschillende redenen of oorzaken hebben; het kan b.v. zijn dat een vriend slecht nieuws over jou te veel zorgen baart en dat je dat wil vermijden, een kennis is in zo'n geval misschien wat objectiever en daarom wat toegankelijker om iets moeilijks mee te delen.
Het kan ook zijn dat een vriend weer nauw contact heeft met andere vrienden van jou en dat je niet wilt dat iedereen het te weten komt, omdat iets dan misschien weer wordt uitvergroot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kennissen aanbellen moeten ze een reden geven om binnen te mogen, vrienden mogen bij mij zonder reden naar binnen en naar buiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het toevertrouwen van van iets heeft meer met het soort persoon qua karakter te maken dan met vriend of kennis.

Het verschil tussen vriend of kennis is onduidelijk en vaag.

Echter vrienden kun je er velen van hebben, maar vrienden één hooguit twee.
Wel denk ik dat je vrienden gevoelsmatig heel nauw bij je staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die gevoelsmatigheid is zeker waar, dankjewel.
Ha, die Eleo;

Bij mij is dat precies andersom; vrienden zijn de mensen die je eerder in vertrouwen neemt dan kennissen. De relatie met vrienden is voor mij dan ook veel dieper en bewuster, je 'selecteert' elkaar. Kennissen zijn mensen met wie je toevallig een of meer ontmoetingen deelt. Dat neemt niet weg dat ook kennissen op den duur vrienden kunnen worden of vrienden tot kennissen verwateren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft is vriend iemand waar je lol mee kan hebben. Dus ook iemand waar je op kan vertrouwen zeg maar. Gewoon een maatje zeg maar. En een kennis zeg mij gewoon iemand die je kent..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend is iemand die je vertrouwd als jezelf, een kennis is iemand die je slechts kent....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschil tussen vrienden en kennisen is voor mij:
dat mijn vrienden altijd aan kunnen komen en ik bij hun,
al is het midden in de nacht...
bij vrienden kun je ook jezelf zijn.
bij kennisen heb ik dat niet,en heb ik ook graag dat ze even bellen voordat ze op de stoep staan eerlijk gezegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O,nee,ik zal aan een kennis nooit mijn gevoelens/gedachtens vertellen.Een goede vriend wel,want ik vertrouw erop dat hij/zij het tussen ons houdt.En dat weet ik wel zeker,want mocht het blijken van niet dan was de vriendschap over...
er is een spreekwoord wat luidt:
kennissen heb je even,
goede vrienden een heel leven..