Waar kan je in Belgë een transanale gastroscopie (gastroscopie via de neus) laten uitvoeren?

Ik moet een gastroscopie laten uitvoeren maar ik zie dit meer zitten op de transanale manier als de gewone. De transanale heeft een dunnere darm waardoor je minder last hebt van kokhalzen. Weet iemand waar ik dit in BE kan laten uitvoeren? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Bedoel je "transnasale" :-) ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahahahahah denk van wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TEM is de afkorting van Transanale
Endoscopische Microchirurgie.
De TEMoperatie
is een behandeling waarbij via de
anus een operatie wordt uitgevoerd aan de
endeldarm. De endeldarm is het laatste
gedeelte van de dikke darm. Daar ga je niet uit kokhalzen.

Antwoorden (2)

Wat jij bedoelt is een gastroscopie die niet met een slangetje in de keel wordt gedaan, maar met een slangetje in de neus.

Ik heb daar niets over kunnen vinden,
niet in Nederland, niet in Belgie

Wanneer iemand last heeft van een kokhalsreflex kan, met een spray (xylocaine) de keel verdoofd worden. Hierdoor wordt deze reflex zoveel mogelijk tegengegaan.

En verder kun je altijd om "een roesje" vragen, Dormicum.
Veel ziekenhuizen zijn daar niet voor, maar mijn man
staat er op .........en krijgt dat dan ook.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1768

Lees ook de antwoorden op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/ziekten/maag-onderzoeken-allemaal-slangetje-neus.323858
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In NL bestaat dit : http://www.diagnostischcentrum.com/media/upload/folder/DC%20Maastricht_gastroscopie%281%29.pdf dus dan moet dat in BE toch ook mogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, goed gevonden.
Dan moet je dus even het ziekenhuis bellen met de vraag
of zij het ook via de neus doen.
En zo niet, dan bel je een ander ziekenhuis.
Voor de duidelijkheid, we hebben het hier dus over transNasale gastroscopie. TransAnaal is een lang end voor de scoop.