(Waarom) verschilt de kleur van urine per persoon?

Ik dacht dat het er aan lag hoe meer je drinkt/hoe minder afvalstoffen, hoe lichter de urine. Maar bij mijn vriend is het veel donkerder terwijl we allebei ongeveer hetzelfde eten en drinken. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De kleur van de urine wordt vooral bepaald door de vochthuishouding in het lichaam.
Wie veel drinkt zal meestal lichtere urine hebben dan iemand die minder drinkt.
Wie weinig drinkt zal meestal meer donkere urine hebben.
Als men veel drinkt, maar het vocht vasthoudt (bij voorbeeld t.g.v. veel zoutgebruik) zal meestal ook meer donkere urine hebben.
Ook zweten heeft invloed op de kleur.
Verder kunnen nieraandoeningen, medicijngebruik, alcoholgebruik en voeding (veel kleurstoffen worden onveranderd door de nieren uitgescheiden - denk aan bietjes bijv.) invloed op de kleur hebben.
Er zijn dus meerdere factoren die van invloed zijn en het ene lichaam is nu eenmaal niet het andere lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van het voedsel en het ingenomen vocht af: daar zitten afvalstoffen in die met de urine worden uitgescheiden. denk maar aan de kleur van je urine als je bietjes hebt gegeten. Andere zaken die de urinekleur kunnen beinvloeden: hoeveelheid ingenomen vocht per tijdsduur, inname van medicijnen zoals antibiotica.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook ziektes kunnen de kleur van de urine beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook heeft het te maken met het persoon. De hoeveelheid water heeft zeker invloed maar het kan zijn dat jou vriend meer water 'verbruikt' en daardoor ook minder water afvoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene persoon verliest meer vocht door zweet dan de ander.